ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 دي 1394     |     کد : 98351

شوی سیاسی کوتوله‌ها

سنگی که دولتمردان تازه‌کار سعودی با اعدام شیخ نمر به چاه انداخته‌اند، بعید است عقلای منطقه به این زودی بتوانند آن را بیرون آورند!



مواجب‌بگیرهای عربستان در تقلید از ریاض روابط خود را با تهران قطع کردند

 
سنگی که دولتمردان تازه‌کار سعودی با اعدام شیخ نمر به چاه انداخته‌اند، بعید است عقلای منطقه به این زودی بتوانند آن را بیرون آورند!

به گزارش جام‌جم، دیروز درحالی بحرین، جیبوتی و سودان ساعاتی پس از اعلام قطع روابط دیپلماتیک عربستان با کشورمان، مناسبات خود را با تهران قطع کردند که این اقدام آنها از نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخلی بیشتر به نوعی شوخی شبیه بود. قطع مناسبات بحرین که یکی از استان‌های عربستان خوانده می‌شود یا جیبوتی که کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارد و حتی سودان که درگیر جنگ داخلی است و رئیس‌جمهورش به حکم دادگاه‌های بین‌المللی جنایتکار جنگی شناخته شده و نمی‌تواند پا از مرزهای کشورش فراتر بگذارد، نه فقط اسباب نگرانی تهران را فراهم نکرد بلکه نشان داد تمام سرمایه عربستان در منطقه چقدر ناچیز است! همزمان امارات متحده عربی، دیگر متحد ریاض در منطقه اعلام کرد که سطح روابط خود را با ایران کاهش داده است.

عربستان، بازنده بازی قطع رابطه

عادل‌الجبیر، وزیر امور خارجه کم‌تجربه سعودی یکشنبه‌شب در ادامه مواضع ضدایرانی‌اش قطع رابطه با ایران را اعلام کرد و با بیان این‌که «کشورهای عربی طعمه ایران نیستند» تلاش کرد با فرافکنی، موضوع اعدام رهبر مخالفان شیعه را در این کشور به دست فراموشی سپرده و بحث تامین امنیت هیات‌های دیپلماتیک خود را مطرح کرده و آن را بهانه‌ای برای قطع روابط کشورش با تهران قرار دهد. این موضعگیری در حالی بود که ساعاتی بعد، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور خطاب به سران سعودی به آنها هشدار داد: این شما هستید که از قطع رابطه با ایران ضرر می‌کنید. وی یادآور شد: ایران، بزرگ منطقه است و با کشوری بزرگ باید با احترام و منش و روش مناسب رفتار کرد و اگر جمهوری اسلامی ایران با خویشتنداری با شما رفتار می‌کند، بهتر است شما هم این رفتار را بیاموزید.

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی ـ آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان هم گفت: عربستان با اعلام تصمیم برای قطع رابطه با تهران، نمی‌تواند بر خطای بزرگ اعدام رجال دینی سرپوش بگذارد.

سیاست‌هـای عربستـــان: نابخردانه و عقیم

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ثبات و امنیت منطقه از رهگذر آتش‌افروزی حکومت سعودی و استفاده ابزاری این کشور از تروریسم در مخاطره جدی قرار گرفته و اقدامات سوء این کشور اثرات مخربی در آسیا، اروپا و آمریکا داشته است. سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات نیز تاکیدکرد: نظام آل‌سعود با اتخاذ سیاست‌های رعب‌آفرین و انسان ستیز، نه تنها به راهبرد توسعه امنیت دست نمی‌یابد بلکه چشم‌انداز بقای خود را به نقطه فروپاشی می‌رساند.

روز گذشته حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم سیاست‌های کنونی عربستان در منطقه را نابخردانه و عقیم دانست و گفت: عربستان سعودی سعی می‌کند مجموعه مشکلات داخلی‌اش را هم از طریق فرافکنی و صادر کردن آن به خارج از عربستان حل کند.

واکنش‌های بین‌المللی به بازی کودکانه ریاض

اقدام عربستان در قطع رابطه با تهران آن هم درست در شرایطی که این رژیم با محکومیت جهانی به‌دلیل اعدام مخالفان سیاسی‌اش روبه‌رو شده، چنان ناشیانه است که هیچ کشوری صداقت ریاض را در بیان علت این اقدام باور نمی‌کند.

وزارت خارجه روسیه دیروز ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنش میان ایران و عربستان اعلام کرد،آمادگی دارد تا برای حل اختلاف بین دو کشور میانجیگری کند. مسکو ابراز امیدواری کرد روند مذاکرات سوریه از قطع روابط ریاض و تهران آسیب نبیند. آمریکا نیز در واکنش به اقدام عربستان برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران، تعامل کشورهای منطقه با یکدیگر را خواستار شد. به گزارش رویترز، آمریکا همچنین خواستار برداشته شدن گام‌های مثبت برای کاهش تنش‌ها شده است. این موضعگیری پس از آن بود که نشریه نیویورک‌تایمز از گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه آمریکا و ایران در پی اعدام روحانی مبارز عربستانی خبر داد.

وزیر خارجه کانادا نیز در بیانیه‌ای اقدام عربستان را در اعدام ۴۷ نفر از جمله رهبر برجسته شیعیان این کشور محکوم کرد و از ریاض خواست تا به آزادی توام با صلح مخالفان احترام بگذارد. وزیر خارجه کانادا اعلام کرد از مقامات و رهبران عربستان و ایران می‌خواهد که برای رفع تنش‌ها همکاری کرده و سازش و مصالحه را تقویت کنند. عمان، فرانسه و انگلیس هم از مواضع ریاض در قبال تنش‌زایی در منطقه انتقاد کردند.

ایران هیچ نیازی به سعودی‌ها ندارد

آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی با محکومیت جنایات متعدد آل‌سعود در منطقه، رفتار حکام این کشور را جنون‌آمیز دانست و افزود: عربستان صحبت از قطع ارتباط سیاسی با ایران می‌کند در حالی که جمهوری اسلامی ایران هیچ نیازی به سعودی‌ها و اربابانشان نداشته و قطع این ارتباط به هیچ وجه برای ما مشکل آفرین نخواهد بود.

اشتباه ریاض در قطع رابطه با ایران

علی لاریجانی، رئیس‌مجلس در دیدار سفیر عمان تاکید کرد: اقدام دولت سعودی در قطع روابط با ایران، کار و سیاست اشتباهی است.


نوشته شده در   سه شنبه 15 دي 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode