ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 7 آبان 1394     |     کد : 95505

بازپخش سریال احمد‌شهید!

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، گزارش‌های احمد شهید را مجموعه‌ای از اتهامات بی‌اساس دانست...

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، گزارش‌های احمد شهید را مجموعه‌ای از اتهامات بی‌اساس دانست
بازپخش سریال احمد‌شهید!
 
گزارش اخیر احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضع حقوق بشر در کشورمان، واکنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، گزارش‌های احمد شهید را مجموعه‌ای از اتهامات بی‌اساس دانست که از مراجع آلوده به تروریسم و با وابستگی‌های مختلف جمع‌آوری و به عنوان یک سند ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد لاریجانی در واکنش به ادعاهای جدید احمد شهید با بیان این‌که معتقدیم انتصاب احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه هیچ توجیهی ندارد، افزود: در ایران، بزرگ‌ترین دموکراسی غرب آسیا برقرار است. وی با تاکید بر این‌که احمد شهید یک هنرپیشه رسانه‌ای است تا گزارشگر ویژه، خاطرنشان کرد: هنوز حکم گزارشگر ویژه ایران، خشک نشده بود که وی به تلویزیون‌های مختلف می‌رفت و درباره ایران موضع می‌گرفت، در حالی که این حق را نداشت.

لاریجانی گفت: گروه‌های تروریستی که این گزارشگر ویژه روزانه با آنها فالوده می‌خورد، به عنوان فعالان حقوق بشر مطرح می‌شوند و حرف‌های آنها در این زمینه منتشر می‌شود. دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: این موارد مجموعه‌ای است که سبب شده ایران انتصاب گزارشگر ویژه را نپذیرد و هیچ‌گونه توجهی به گزارش‌های وی نداشته باشد.

سیاست ایران، تعامل سازنده با مکانیسم گزارشگری

لاریجانی با بیان این‌که سیاست ما تعامل سازنده با سازوکار گزارشگری است، افزود: سازوکار گزارشگری یو.پی.آر (بررسی وضع حقوق بشر همه کشورها در دوره‌های مشخص) مورد توجه ماست و خودمان در تاسیس آن نقش داشته‌ایم و سعی در هرچه بهتر انجام شدن آن داریم.

احمد شهید در گزارش اخیر خود، ایران را به نقض حقوق بشر از جمله حقوق زنان متهم کرد. همچنین یکی دیگر از مواردی که وی در گزارش خود آورده، اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در ایران بود. او در این گزارش بار دیگر به مجازات اعدام و قصاص در ایران اشاره کرده و از این مجازات‌ها که براساس احکام اسلامی انجام می‌شود، به عنوان نقض حقوق بشر یاد کرده است.

احمد شهید در گزارش خود به این نکته اشاره کرده که تحریم‌ها در سال‌های گذشته، بر وضع حقوق بشر در ایران اثر گذاشته است.

ادعای تاثیر برجام بر همکاری ایران

علاوه بر گزارشی که این گزارشگر ویژه درباره وضع حقوق بشر در کشورمان ارائه کرده، وی در اظهاراتی مدعی شده که ایران پس از توافق هسته‌ای، همکاری بیشتری در زمینه حقوق بشر دارد.

به گزارش فارس، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور رسیدگی به وضعیت حقوق بشر ایران اعلام کرد، ایران در گامی تحول‌آمیز قصد دارد باب گفت‌وگو درباره قوانین سختگیرانه خود در زمینه اعدام‌ها و دیگر موارد مرتبط با حقوق بشر را با سازمان ملل متحد باز کند.

احمد شهید در ادامه با اشاره به تبعات برجام بر اوضاع حقوق بشر ایران مدعی شد: «توافق هسته‌ای فرصتی را برای پیشبرد حقوق بشر فراهم کرده است.»

واکنش معاون ستاد حقوق ‌بشر به اظهارات احمد شهید

اما کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق ‌بشر در واکنش به اظهارات احمد شهید گفت: تعامل منطقی و همکاری سازنده با سازوکارهای بین‌المللی حقوق ‌بشری یکی از وجوه راهبرد حقوق ‌بشری جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.

محمد جواد لاریجانی:

ادعاهای گروه‌های تروریستی علیه ایران به‌عنوان سند از سوی گزارشگر ویژه مورد توجه قرار می‌گیرد

وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ایران همواره به تعهدات حقوق‌ بشری خود پایبند بوده و بر این اساس، با سازوکارهای بین‌المللی در این خصوص همکاری داشته است.

معاون ستاد حقوق ‌بشر اذعان گزارشگر ویژه به تعاملات ایران، پاسخگویی کامل به ادعاها و برگزاری نشست‌های توجیهی را اقدامی جدید از سوی او خواند و تأکید کرد: اکنون وقت آن رسیده است که وی مهر پایانی بر ادعاها و اتهامات بی‌اساس خود علیه جمهوری اسلامی ایران بزند و از تکرار آنها پرهیز کند.

گزارش‌های پایانی آقای گزارشگر

احمد شهید در حالی پنجمین گزارش حقوق‌ بشری خود علیه ایران را منتشر کرده که براساس اخباری که چندی قبل منتشر شد، در پی برخی اقدامات مشکوک و ایرادات مستمر ساختار اداری سازمان ملل به احمد شهید، این گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ایران پیش از پایان ماموریتش عزل می‌شود.

به گزارش فارس، احمد شهید که در این سال‌ها گزارش‌هایش را از منابع مشخص و غیرقابل اعتمادی همچون رابطان گروهک تروریستی منافقین تهیه می‌کرده است، توسط آمریکایی‌ها از دایره ساختار حقوق ‌بشری علیه ایران حذف خواهد شد.

براساس این گزارش، برگزاری جلسات غیررسمی خارج از ساختار سازمان ملل و بدون حضور کارشناسان این سازمان برای ثبت موارد و اطلاعات رد و بدل شده در خصوص ایران که البته یکی از مهم‌ترین مشکلات احمد شهید به حساب آمده، مولفه‌هایی همچون دریافت رشوه را تقویت می‌کند؛ خریداری دفتری گران‌قیمت در آمریکا توسط احمد شهید که مشخص نیست چگونه و از چه منبعی هزینه آن را تأمین کرده است و همچنین فشار و ایرادات مستمر ساختار اداری سازمان ملل به احمد شهید از مواردی است که عزل زودهنگام احمد شهید را کلید زده‌اند. پیش از این ویکی‌لیکس نیز فاش کرده بود، عربستان سعودی یک میلیون دلار به گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر رشوه داد تا علیه ایران گزارش‌های جهتدار بنویسد. همین‌ها باعث شده تا در حالی که زمان پایان ماموریت احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه ایران تا سال 2016 مشخص شده بود، اخباری از احتمال برکناری زودهنگام او منتشر شود.

حال باید دید آیا گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق ‌بشر در ایران قصد دارد در مدت باقیمانده از دوران فعالیتش آن‌طور که کاظم غریب‌آبادی، معاون بین‌الملل ستاد حقوق‌بشر ایران گفته، مهر پایانی بر ادعاهای خود علیه ایران بزند یا خیر.


نوشته شده در   پنجشنبه 7 آبان 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode