ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 28 شهريور 1394     |     کد : 93956

عبور برجام از سد «فیل»‌ها

در همان روزی که نامزدهای جمهوریخواه انتخابات سال آتی ریاست جمهوری آمریکا برای آینده برجام خط و نشان می‌کشیدند...

در همان روزی که نامزدهای جمهوریخواه انتخابات سال آتی ریاست جمهوری آمریکا برای آینده برجام خط و نشان می‌کشیدند و هر یک از ابتکار خود برای عدم اجرای توافق هسته‌ای در صورت پیروزی سخن می‌گفتند، سومین تلاش جمهوریخواهان برای رد توافق هسته‌ای در سنای آمریکا با ۵۶ رای موافق در مقابل ۴۲ رای مخالف مواجه و به‌دلیل نرسیدن به حد نصاب ۶۰ رای مثبت، شکست خورد و بر همین اساس دولت اوباما، فرآیندهای اجرایی شدن برجام را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شکست جمهوریخواهان، صبح پنجشنبه و پس از آن رقم خورد که جمهوریخواهان سنا نتوانستند شرط جدیدی را به توافق هسته‌ای اضافه کنند. مطابق طرحی که سناتور «میچ مک‌کانل» تهیه کرده بود، جمهوریخواهان می‌خواستند رفع تحریم‌های ایران را به‌این مشروط کنند که ایران اسرائیل را به رسمیت بشناسد. یک شرط دیگر هم آزادی شهروندان آمریکایی بود که در ایران زندانی هستند. با این وجود هیچ‌یک از این شرط‌گذاری‌ها به نتیجه نرسید. با توجه به این‌که روز پنجشنبه آخرین روز از مهلت 60 روزه برای رسیدگی به توافق‌نامه ایران در کنگره آمریکا بود این توافق شرایط اجرایی شدن را کسب کرد.

«استیون مول» هماهنگ‌کننده آمریکا شد

بعد از برطرف شدن موانع قانونی کنگره، دولت آمریکا اجرای توافق هسته‌ای با ایران را به صورت رسمی شروع کرد و در اولین گام، وزیر امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای استیون مول را به عنوان هماهنگ‌کننده ارشد برای اجرای این توافق‌نامه منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری اعلام کرد استیون مول، سفیر سابق آمریکا در لهستان، دارای تجربه کار در مسائل هسته‌ای و تحریم‌هاست. کری در بیانیه‌اش گفت: «استیو تلاش‌های بین‌سازمانی را برای تضمین این‌که گام‌های هسته‌ای که ایران بر اساس برجام به آنها متعهد شده است به طور کامل انجام می‌دهد و راستی‌آزمایی در این مورد و همچنین این‌که ما و شرکایمان بعد از این گام‌های هسته‌ای، اقدامات متقابل در مورد تحریم‌ها اتخاذ کنیم به عهده خواهد داشت.» کاخ سفید نیز اعلام کرد باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه‌شب در وزارت امورخارجه حاضر شد و برای تجلیل از تیم مذاکره‌کننده آمریکایی با کری دیدار کرد.

صدور دستور لغو تحریم‌های ایران؛ 26 مهر

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست هم اعلام کرد دولت آمریکا، برای اجرای برجام آماده شده و اوباما احکام لغو همه تحریم‌های آمریکایی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را ۱۸ اکتبر (26 مهر) صادر خواهد کرد.

به گزارش مهرو به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست، احکام مذکور تا زمان مقرر که در برجام «روز اجرا» نامیده شده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پایبندی ایران به همه تعهداتش را تائید کند، اجرایی نخواهد شد. مقامات ارشد دولت اوباما گفتند که فرآیندهای مذکور، از ماه آینده آغاز شود اما ممکن است تا سال ۲۰۱۶ به طول انجامد.

ظریف: منتظر بررسی برجام در مجلس هستیم

برجام در حالی در آمریکا در مسیر اجرا قرار گرفته که در کشور ما مسئولان در شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی همچنان در حالی بررسی این سند هستند و باید منتظر ماند تا نتیجه این بررسی‌ها در داخل نیز مشخص شود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که چند روز قبل به چین رفته بود در گفت‌وگویی با شبکه دولتی چین (سی‌سی‌تی‌وی) درباره این فرآیند در داخلی ایران گفت: اگر پارلمان ما این توافق را رد کند، نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم و این امر به‌معنای پایان توافق خواهد بود. به گزارش تسنیم، ظریف در تشریح نقش مجلس شورای اسلامی درباره برجام گفت: «رهبر معظم انقلاب، روشن ساختند که ایشان در زمینه برجام تصمیمی اتخاذ نخواهند کرد، بلکه مجلس یا شورای عالی امنیت ملی درباره برجام تصمیم می‌گیرد.» وزیر خارجه کشورمان در بخشی از این گفت‌وگو به انتقاد از مواضع مقامات آمریکا پس از نهایی شدن برجام پرداخت و گفت: رهبر انقلاب در فرمایشاتشان درباره آمریکا گفتند که مذاکرات با آمریکا تنها محدود به مسأله هسته‌ای خواهد بود و ایشان در گذشته گفته‌اند که ما چگونگی انجام مذاکرات و اجرای تعهدات آمریکا را زیر نظر خواهیم داشت. متأسفانه طی دو ماه گذشته اظهاراتی که از واشنگتن می‌شنویم تولید اعتماد نمی‌کند، به همین دلیل است که ایشان می‌گویند با این نوع رفتار آمریکا ما نباید وارد مذاکرات دیگری با آمریکا شویم.


نوشته شده در   شنبه 28 شهريور 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode