پژوهشگران آمريکايي در تحقيقات گسترده اي بر روي نوجوانان دريافتند که گرفتن نمره هاي بد در مدرسه به دليل يک نقص ژنتيکي در DNA است.
به گزارش مهر ، در شرايطي که تنها چند هفته تا به صدا درآمدن زنگ مدارس باقي مانده است تيم تحقيقاتي «کوين بيور» از دانشگاه ايالتي فلوريدا کشف کرد که برخي جهش هاي ژنتيکي بر روي ژن هاي مسئول رمزگذاري دوپامين با گرفتن نمره در مدرسه ارتباط دارند.
اين محققان با مقايسه وضيعت تحصيلي و اطلاعات مربوط به DNA دو هزار و 500 نوجوان محصل در دبيرستان و راهنمايي اين ارتباط ميان ژن ها و نمره امتحانات را کشف کردند.
اين ژن ها مسئول عملکرد انتقال دهنده عصبي دوپامين (پيام رسان شيميايي مغز) هستند. دوپامين ، مسئول حس شادي و خشنودي ناشي از بسياري از رفتارهاي ما است.
اين تحقيقات نشان داد که ارتباط ميان ژن ها و نمرات امتحان بسيار حائز اهميت است به طوري که در برخي موارد دانش آموز از راهيابي به دانشگاه باز مي ماند.
به گفته اين دانشمندان، نقص ژنتيکي DRD4 (ژن گيرنده D4 دوپامين) براي دانش آموز داراي اين نقص مشکلات جدي در دروس رياضي و انگليسي و ژن DRD2 مشکلاتي براي دروس زبان دوم، تاريخ و علوم به وجود مي آورد.
ژن هاي رمزگذاري دوپامين نقش مهمي بر روي جنبه هاي مختلف شخصيتي مرتبط با ضد اجتماع گرايي، پيش فعالي و کاهش توجه مي گذارند.
فرضيات اين دانشمندان نشان مي دهد که هرچند اين ژن ها بر روي گرفتن نمره نقش دارند اما به تنهايي براي درس خواندن کافي نيستند به طوري که محيط، سرويس هاي آموزشي و تحصيلي موثر مي توانند اين نقص ژنتيکي را تاحد چشمگيري بي اثر کنند.