ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 19 فروردين 1394     |     کد : 87467

کشورهای اسلامی از اعتماد به آمریکا بهره‌ای نمی‌برند

ضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، تحول عظیم «بیداری عمومی اسلامی» را علت اصلی نگرانی دشمنان اسلام خواندند...

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، تحول عظیم «بیداری عمومی اسلامی» را علت اصلی نگرانی دشمنان اسلام خواندند و با اشاره به طراحی‌های متقابل دشمنان برای مواجهه با این حادثه بزرگ تأکید کردند: امروز آمریکا و صهیونیستها از اختلافات داخلی برخی کشورهای اسلامی خوشحال هستند و راه حل این مشکلات، همکاری کشورهای اسلامی و انجام اقدامات عملی مناسب و سازنده است.


حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به منافع و مصالح مشترک ایران و ترکیه از تقویت روابط، خاطرنشان کردند: قدرت هر یک از کشورهای مسلمان در دنیای اسلام در واقع قدرت امت اسلامی است و سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران این است که کشورهای اسلامی یکدیگر را تقویت و از تضعیف هم خودداری کنند، و تقویت روابط ایران و ترکیه نیز به تحقق همین هدف کمک می‌کند.
رهبر انقلاب افزودند: تأکید همیشگی ما این است که کشورهای اسلامی از اعتماد به غرب و آمریکا بهره‌ای نمی‌برند، و امروز نیز همه به روشنی، نتیجه اقدامات غرب در منطقه را که به ضرر اسلام و منطقه است، می‌بینند.
ایشان با اشاره به تحولات برخی کشورهای منطقه و فعالیت‌های وحشیانه گروههای تروریستی در عراق و سوریه گفتند: اگر کسی دست پنهان دشمن را در این قضایا نبیند، خود را فریب داده است.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در تأیید این واقعیت به خوشحالی آمریکا و صهیونیستها از وضعیت منطقه اشاره کردند و افزودند: صهیونیستها و بسیاری از دولتهای غربی و بیش از همه آمریکا، از این قضایا خشنودند و تصمیم ندارند مسئله داعش را تمام کنند.
رهبر انقلاب در ادامه با یادآوری برخی نمونه‌ها از وحشی‌گری‌های کم‌نظیر داعش، و همچنین قصد اولیه این گروه تروریستی برای تسلط بر بغداد، این سوال اساسی را مطرح کردند که چه کسانی این جریانها را پشتیبانی مالی و تسلیحاتی می‌کنند؟
ایشان افزودند: بیگانه‌ها قطعاً نمی‌خواهند این مسائل حل شود، بنابراین، این کشورهای اسلامی هستند که باید برای حل این مشکلات تصمیم بگیرند، ولی متأسفانه تصمیم جمعی مناسب و سازنده‌ای گرفته نمی‌شود.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ادامه، قضایای یمن را یک نمونه دیگر از مشکلات جدید دنیای اسلام خواندند و در خصوص راه حل بحران یمن، تأکید کردند: موضع جمهوری اسلامی در خصوص تمام کشورها از جمله یمن، مخالفت با دخالت خارجی است، بنابراین، از نظر ما راه حل بحران یمن نیز توقف حملات و دخالت خارجی علیه مردم این کشور است، و این یمنی‌ها هستند که باید برای آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند.
رهبر انقلاب حادثه عظیم «بیداری عمومی اسلامی» و عطش ملتها برای اسلام را، علت اصلی حساسیت دشمنان خواندند و گفتند: در مقابل این بیداری، دشمنان اسلام، ضد حمله خود را مدتهاست آغاز کرده‌اند و واقعیت تأسف‌بار این است که برخی از حکومتهای اسلامی نیز خیانت می‌کنند و پول و امکانات خود را در خدمت دشمن قرار می‌دهند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای سپس به وضعیت عراق اشاره کردند و با اشاره به کمک ایران به مردم عراق برای جلوگیری از تسلط تروریستها، افزودند: ایران در عراق حضور نظامی ندارد، اما روابط تاریخی، ریشه‌دار و بسیار نزدیکی بین دو ملت ایران و عراق برقرار است.
رهبر انقلاب با آرزوی شوکت و عزت روزافزون برای دنیای اسلام، بر آمادگی ایران برای تبادل نظر و همفکری برای حل مسائل منطقه تأکید کردند.
در این دیدار که آقای روحانی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به مذاکرات خود در تهران، گفت: در این سفر مسائل دو جانبه را مورد بررسی قرار دادیم و در خصوص روابط سیاسی، اقتصادی و همچنین مسائل منطقه گفتگو کردیم.
وی به روابط تهران و آنکارا در حوزه انرژی اشاره و خاطرنشان کرد: شورای همکاری اقتصادی ایران و ترکیه تشکیل شده و به وزیران خود دستور داده ایم که کارها را دنبال کنند تا با فعالیت بیشتر انتظاراتی نظیر افزایش مبادلات اقتصادی به سطح 30 میلیارد دلار محقق شود.
رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر لزوم حل مسائل و مشکلات دنیای اسلام در درون آن و بدون دخالت غرب، گفت: مشکلات زیادی در منطقه وجود دارد که باید با کمک یکدیگر، آنها را حل کنیم و نباید برای حل این مسائل منتظر غرب ماند.
رئیس‌جمهور ترکیه، همچنین با بیان اینکه جنایتهای گروه تروریستی داعش را محکوم می‌کند، تأکید کرد: من داعش را مسلمان نمی‌دانم و علیه آن نیز موضع‌گیری کرده‌ام.
دیدار و کنفرانس خبری مشترک با روحانی
اردوغان  روز گذشته برای سفری یک‌روزه در صدر هیئتی عالی‌رتبه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد، در بدو ورود مورد استقبال محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.در ادامه رئیس‌جمهور  کشورمان در مجموعه سعدآباد تهران از رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه استقبال رسمی کرد.
مذاکرات خصوصی حجت‌الاسلام حسن روحانی و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، بلافاصله پس از پایان مراسم استقبال رسمی آغاز شد.
در این مذاکرات که در مجموعه تاریخی – فرهنگی سعد آباد برگزار شد مهمترین مسائل مورد علاقه طرفین و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
بلافاصله پس از اتمام مذاکرات خصوصی رئیس جمهور کشورمان و رئیس جمهور ترکیه پذیرای خبرنگاران در یک کنفرانس مشترک خبری شدند.
مناسبات تجاری به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران  در نشست‌خبری مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، با بیان  اینکه «در خصوص مسائل امنیتی و تروریسم با یکدیگر گفت‌وگو و به تفاهم‌ها و توافقاتی رسیدیم» گفت: خواست دو کشور این است که روابط تجاری دو کشور که در سال گذشته 14میلیارد دلار بوده به مرز 30میلیارد دلار برسد و این هدف را دنبال می‌کنیم.
وی افزود: قرار شد سومین شورای عالی همکاری اقتصادی بین دو کشور در آنکارا در آینده تشکیل شود و مسائل و مباحث مطرح شده را پیگیری کنیم و به توافق برسیم.
روحانی از رئیس‌جمهور و دولت ترکیه به‌دلیل حمایت از مواضع هسته‌ای ایران در مذاکرات با گروه 1+5 قدردانی کرد و اظهار داشت: آقای اردوغان از تفاهم لوزان حمایت کردند و هر دو طرف معتقد بودیم که این تفاهمات می‌تواند بر سطح همکاری‌های ایران و ترکیه به‌لحاظ تجاری و اقتصادی تأثیر مثبتی بگذارد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه هر دو طرف در خصوص مسائل منطقه و بی‌ثباتی‌های به وجود آمده هم‌نظر بودند، گفت: هم ما و هم دولت ترکیه معتقد بودیم که ناامنی‌ها و جنگ باید در کل منطقه متوقف شود و با توقف خشونت‌ها شاهد برادری میان کشورهای مسلمان باشیم.
وی ادامه داد: علاوه بر موضوع عراق، سوریه و فلسطین راجع به یمن نیز بحث مفصل‌تری داشتیم و دو طرف نظرات خود را بیان کردیم و نقاط مشترکی داشتیم و معتقد بودیم که باید خونریزی‌ها در یمن متوقف و آتش‌بس کامل برقرار و حملات کشورها به یمن متوقف شود.
نباید اجازه دهیم در عراق و سوریه
 مسلمانان کشته شوند
رئیس‌جمهور ترکیه از کشتار مسلمانان در عراق و سوریه ابراز تأسف کرد.
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در نشست‌خبری مشترک با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به مذاکرات صورت گرفته بین دو طرف، گفت: هم ما و هم ایران معتقد بودیم که باید شورای عالی همکاری اقتصادی زمینه‌های افزایش حجم مبادلات را بررسی کنند.
اردوغان با بیان اینکه در زمینه فرهنگ و اقتصاد مواردی در سندهای مذکور گنجانده شده، به حوادث منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: منطقه مانند یک آتش است که می‌سوزد و مسائل مربوطه در این زمینه را برای برقراری ثبات بررسی کردیم.
رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه در رابطه با مسائل سیاسی در صحنه‌های بین‌المللی نیز مذاکراتی داشتیم، گفت: در رابطه با مسائل اقتصادی یک موضوع مشخص را داشتیم که حدود 14 میلیارد دلار عزم تجاری‌مان کم است. ما قصد داشتیم این را به 30 میلیارد دلار برسانیم، اما الان عقب افتاده‌ایم. صادرات ایران به ترکیه در حدود 10 میلیارد دلار است، اما صادرات ما به ایران چیزی در حدود 30 میلیارد دلار است که تفاوت تجاری دو کشور به نفع ایران است.
رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر افزایش همکاری‌های مشترک بین دو کشور، افزود: باید هر دو کشور سعی کنیم از زیر تسلط پول‌های دیگران بیرون آییم و پول‌های ملی را به جریان بیاندازیم، البته بانک‌های مرکزی ما با هم صحبت کردند، اما هنوز گام موثری برداشته نشده است. ما می‌خواهیم هر چه ایران از ترکیه می‌خرد با پول ترکیه باشد و هر چه ترکیه از ایران می‌خرد با پول ایران باشد و در این زمینه می‌توانیم برای کشورهای منطقه نمونه باشیم.
اردوغان گفت: ما در خصوص مسائل منطقه عراق نیز صحبت کردیم. معتقدیم عراق جایی است که ما خون گریه می‌کنیم. حدود 350 کیلومتر مرز مشترک داریم و 100 هزار نفر متاسفانه در آنجا کشته شدند. تاریخ و فرهنگ در آنجا از بین رفته است. در سوریه نیز تاکنون 300 هزار نفر از مردم کشته شدند که همه مسلمانند. نمی‌دانیم چه کسی، چه کسی را می‌کشد. کاری به مسائل مذهبی نداریم. همه ما مسلمان هستیم و به عنوان مسلمان به قضایای کشورهای اسلامی نگاه می‌کنیم.
امضای 8 سند همکاری
ایران و ترکیه بعد از نشست‌خبری روسای جمهوری دو کشور، هشت سند همکاری و یک بیانیه مشترک امضا کردند. در این مراسم که با حضور روسای جمهوری ایران و ترکیه و جمعی از مقامات ارشد دو کشور در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد انجام شد، بر لزوم گسترش هر چه بیشتر روابط دیپلماتیک و اقتصادی بین دو کشور تاکید گردید.
حجت‌الاسلام حسن روحانی و رجب طیب اردوغان، امضای این اسناد همکاری را گام مهمی در توسعه روابط تهران آنکارا دانستند.


نوشته شده در   چهارشنبه 19 فروردين 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode