ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 16 آذر 1393     |     کد : 81678

فریاد اعتراض در سراسر آمریکا نمی‌توانیم نفس بکشیم

فریاد تظلم خواهی هزاران شهروند به ستوه آمده از ظلم، تبعیض و بی‌عدالتی حاکم بر نظام قضایی و پلیسی آمریکا بار دیگر در سرتاسر این کشور طنین‌انداز شد.

گسترش تظاهرات علیه تبعیض و بی‌عدالتی حاکم بر نظام قضایی و پلیسی
فریاد تظلم خواهی هزاران شهروند به ستوه آمده از ظلم، تبعیض و بی‌عدالتی حاکم بر نظام قضایی و پلیسی آمریکا بار دیگر در سرتاسر این کشور طنین‌انداز شد.


تظاهرات اعتراضی علیه نژاد پرستی، تبعیض و  بی‌عدالتی برای سومین روز متوالی و این بار در اعتراض به تبرئه پلیس  قاتل « اریک گارنر» شهروند 43 ساله سیاه‌پوست در خیابان‌های نیویورک، شیکاگو، بوستون، واشنگتن، کلیولند، میامی، کلورادو، فلوریدا، رودآیلند، نیوجرسی و دیگر شهرهای آمریکا ادامه یافت.
در این تظاهرات سراسری که با حضور ده‌ها هزار نفری مردم  برگزار شد مردم با شعارهایی چون «زندگی سیاهان مهم است»، ،«به کشتار سیاهان خاتمه دهید»، «جان سیاهان نیز ارزش دارد»، «دستهایم بالاست شلیک نکنید»، «عدالت را نجات دهید»، «عدالت برای همه»  در خیابان‌ها راهپیمایی کردند.
 همچنین در این اعتراضات هزاران معترض با فریاد «نمی‌توانم نفس بکشم» آخرین جملات  اریک گارنر سیاه‌پوست خفه شده توسط پلیس، خشم خود را نسبت به فقدان عدالت در نظام قضایی آمریکا ابراز کردند.
در نیویورک معترضان با دراز کشیدن در خیابان‌ها به عملکرد خشونت‌بار پلیس اعتراض کردند، در منطقه نیوهون و کتیکت نیز معترضان به خیابان آمدند و دانشجویان در نیوجرسی از دانشگاه راتگرز به سمت دانشگاه نیوبرانسویک راهپیمایی کردند. در کلرادو نیز دانشجویان سرکلاس درس نرفته و تصمیم گرفتند تا علیه پلیس نیویورک و فرگوسن که باعث کشته شدن دو سیاهپوست شدند، دست به راهپیمایی بزنند. درفلوریدا  فعالان در خیابان‌های میامی راهپیمایی کردند. در پرویدنس، رود آیلند، نیز معترضان خیابان‌های مرکز شهر را مسدود کرده و جلوی رفت و آمد خود روها را گرفتند.
نیروهای پلیس نیز که در سرتاسر شهر نیویورک در حالت آماده باش هستند، تلاش کردند تا معترضان به مناطق مهم شهر نزدیک نشوند و در مقابل معترضان هم در مناطق مختلف شهر با پلاکارد و سر دادن شعار اعتراض خود را به خشونت پلیس آمریکا در قبال افراد سیاه پوست اعلام کردند.
در فرگوسن هم معترضان که موج اول اعتراضات را پس از قتل «مایکل براون» نوجوان آمریکایی توسط یک پلیس سفید پوست آغاز کردند، حالا به اعتراضات علیه قتل اریک گارنر هم پیوسته‌اند.
در کلیولند هزاران نفر در اعتراض به رای هیئت منصفه در بیگناه شناختن ماموران پلیس سفیدپوست، به خیابان‌ها ریختند. معترضان در کلیولند همچنین نسبت به اقدام یک پلیس سفید پوست در کشتن یک پسر 12 ساله به شدت اعتراض کردند.
هنوز آمار دقیقی از افراد بازدداشت شده در این اعتراضات مخابره نشده است اما پلیس نیویورک طی روزهای پنج شنبه و جمعه بیش از 280 نفر را بازدداشت کرده بود
سی‌ان‌ان در این باره گزارش داد که «واقعا مردم خشمگین هستند، آنها رسانه‌ها را بخشی از سیستم می‌دانند.» روزجمعه نیز  شبکه سی‌ان‌ان آمریکا در گزارشی در مورد اعتراض اخیر نیویورک، تاکید کرد معترضان تهدید کرده‌اند که با روند کنونی، اعتراضات دهه 60 میلادی بار دیگر شکل دهند.
افسران پلیس نیز در چت‌روم‌های اینترنت و به صورت خصوصی نوشتند که همگی به خاطر خشم مردم ناشی از مرگ این مرد سیاهپوست احساس تنهایی می‌کنند و برخی دیگر به هم‌قطاران خود توصیه کردند که بهترین راه برای انجام کارهایشان توقف انجام تاکتیک‌هایی مشابه به خفه شدن اریک گارنر توسط یک افسر سفیدپوست پلیس است!
کشتار سریالی بیگناهان ادامه دارد
با وجود  اعتراضات گسترده به رفتارهای خشونت‌بار و تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا، پلیس شهر لس‌آنجلس آمریکا نیز یک شهروند دیگر این کشور را در منطقه هالیوود با این ادعا که با خود چاقو حمل می‌کند، به‌ضرب ده گلوله به قتل رساند.جردن وایت، یکی از شاهدین که در محل حضور داشته و حتی تصاویر ویدئویی کوتاهی پس از تیراندازی تهیه کرده است، در صفحه توئیتری خود اعلام کرد:  «این مرد مسلح نبود». وی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که پلیس حداقل ده بار به وی تیراندازی کرده است. وی نوشت: «پلیس یک مرد را در مقابل من و بدون هیچ دلیل با شلیک ۱۰ گلوله به قتل رساند».
 گزارش‌هایی نیز منتشر منتشر شده است که نشان می‌دهد یک افسر سفیدپوست دیگر با شلیک گلوله یک جوان سیاهپوست را این بار در بروکلین نیویورک به قتل رسانده است!
شبکه «بی بی‌سی» گزارش کرد که هم‌اکنون پرونده سوم از قتل یک سیاهپوست آمریکایی به هیئت منصفه فرستاده شده است.طبق این گزارش،‌ در واقعه مورد بررسی که ماه گذشته میلادی رخ داد، یک مأمور پلیس تازه‌کار به یک مرد سیاه‌پوست غیرمسلح در بروکلین نیویورک تیراندازی کرده و او را کشته است.آن جوان 28ساله سیاه‌پوست به نام «آکای گورلی» به محض اینکه به راه‌پله خانه‌اش پا گذاشت، هدف گلوله مأمور پلیس قرار گرفت و در دم کشته شد.
واکنش بان کی مون
 به نژاد پرستی پلیس آمریکا
دبیرکل سازمان ملل نیز  همزمان با کشتار شهروندان سیاهپوست توسط ماموران پلیس، تنها از دولت آمریکا خواست تا اقدامی در راستای مسئولیت‌پذیرتر کردن پلیس انجام دهد!
استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در کنفرانسی خبری در مقر سازمان ملل واقع در نیویورک گفت: «ما کاملاً از آنچه که زیر گوشمان رخ می‌دهد، مطلع هستیم. بان‌کی‌مون، به فکر خانواده اریک گارنر، قربانی شیوه‌های خشونت‌آمیز پلیس در بازداشت مظنونین و مردم نیویورک است.»
این سخنگو ادامه داد: «ما در چند وقت اخیر شاهد اعتراضات بسیاری در نیویورک بوده‌ایم. بان کی مون از معترضان می‌خواهد تا به صورت صلح‌آمیز اعتراض کرده و از مقامات می‌خواهد تا به اعتراضات صلح‌آمیز معترضان احترام بگذارند»!
معترضان تنها سیاهان نیستند
روزنامه نیویورک تایمز  نیز در واکنش به کشتار سیاهان آمریکا توسط پلیس نوشت: «جامعه آمریکا بطور تاریخی با شک و بی‌تفاوتی نسبت به رفتار وحشیانه پلیس آمریکا در قبال سیاهپوستان که حتی منجر به قتل آنها شده واکنش نشان داده است.»
 این روزنامه نوشت: «در شهرهای مختلف آمریکا سفیدپوستان و سایر شهروندان غیرسفیدپوست به اعتراضات وسیع و گسترده علیه قتل اریک گارنر پیوسته‌اند و شعارهایی در مخالفت با رفتارهای تبعیض آمیز و نژاد پرستانه پلیس سر داده‌اند. مشهورترین شعار در تظاهرات اعتراض‌آمیز در شهرهای آمریکا این بوده است: «نمی‌توانم نفس بکشم».
 حضور گسترده تظاهر کنندگان از نژادهای مختلف نشانگر این واقعیت است که موضوعی‌ که زمانی تنها مسئله‌ای برای سیاهپوستان بود اکنون به یک مشکل اصلی برای تمام شهروندان آمریکایی تبدیل شده است. سئوال اساسی که در شرایط کنونی مطرح است آن است که آیا رهبری سیاسی آمریکا این عزم را دارد که سیاست بدرفتاری نژادپرستانه و تبعیض آمیز را ریشه کن کند؟


نوشته شده در   يکشنبه 16 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode