به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، تفاوت فرهنگی دو نسل پیر و جوان، به دلیل وجود ابهام در ذهن جوانان نسبت به معیارهای نظام ارزشی و اخلاقی سالمندان و در نظر داشتن دو فرهنگ متفاوت جوان و سالمند می تواند در تبلیغ موثر باشد.
آنچه در ذیل می آید نوشتاری از عبدالعظیم کریمی درباره تفاوت های فرهنگی نسل جوان و سالمند است که در کتاب «راهبردهای روانشناختی تبلیغ» درج شده است.
الگو گزینی و تاثیرپذیری جوانان
اختلاف سلایق و علایق جوانان با سالمندان در نتیجه الگو گزینی فرهنگی و رفتار و تاثیرپذیری از منافع گروهی و آگاهیهای اجتماعی.
آرمانخواهی ومطلب گرایی جوانان
اختلاف نظر و دیدگاه جوانان با سالمندان ناشی از سطح توقعات و انتظارات ذهنی آنان از واقعیتها و آرمانها.
افراط و تفریط در موضع گیریهای اجتماعی
عکس العملهای افراطی و تفریطی جوانان در برابر تحرکات، تحولات و جریانهای دامنه دار اجتماعی و فرهنگی.
ناآرامی و آشفتگی در نتیجه رقابتها
تشدید ناآرامیها جوانان در نتیجه فشارهای رقابتی ناسالم، یکنواخت و ملال آور و آموزشی و اجتماعی.
حساسیت در برابر نابرابریهای اجتماعی
احساس مسئولیت، ناآرامی و اعتراض سریع نسل جوان نسبت به بی عدالتیهای حاکم برمناسبات اجتماعی،
نارضایتی در قبال محدودیتهای شغلی
هنجار شکنی و برهم زدن نظم و ثبات اجتماعی به منظور مقابله با انحصار فرصتهای شغلی بین بزرگسالان.
تضاد و تعارض با اقتدار بزرگسالان
گرایش و تمایل جوانان به همسالان و تلاش برای کسب استقلال از سالمندان خصوصا والدین.
تأثیرپذیری از پایگاه اجتماعی و طبقاتی
تفاوت نگرشها و تلقیات جوانان با سالمندان در نتیجه تاثیرپذیری آنان از اختلافات طبقاطی.
راز داری، پنهانکاری و وفاداری
گرایش جوانان به پنهانکاری و حفظ اسرار و پایبندی به عهد و پیمانهای دوستانه و سکوت در برابر سالمندان.
نشاط، تلاش، تکاپو و سازندگی
جوشش و کوشش نسل جوان برای اصلاح و سازندگی و عدم قناعت آنان به وضع موجود.
از همین رو، نیازشناسی و این دو بدون روش شناسی نمی تواند فرایند ارتباط موثر با مخاطب را امکان پذیر سازد.