ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 3 تير 1393     |     کد : 74162

حمله آمریکا و بسیجیان عراقی به مواضع داعش

در ادامه درگیری‌های شدید بین نیروهای امنیتی عراق و تروریست‌های وابسته به گروه تکفیری داعش دیروز اعلام شد 30 نفر از نیروهای داعش در فلوجه کشته شده‌اند. این در حالی است که ارتش عراق می‌گوید عملیات پاکسازی محور سامرا ـ بلد را آغاز کرده است و منابع خارجی نیز از تسلط گروه تکفیری داعش بر نقاط مرزی عراق با اردن وسوریه خبر می‌دهند.

در ادامه درگیری‌های شدید بین نیروهای امنیتی عراق و تروریست‌های وابسته به گروه تکفیری داعش دیروز اعلام شد 30 نفر از نیروهای داعش در فلوجه کشته شده‌اند. این در حالی است که ارتش عراق می‌گوید عملیات پاکسازی محور سامرا ـ بلد را آغاز کرده است و منابع خارجی نیز از تسلط گروه تکفیری داعش بر نقاط مرزی عراق با اردن وسوریه خبر می‌دهند.

به گزارش مهر و به نقل از المسله، یک منبع امنیتی در سامرا دیروز گفت عملیات پاکسازی محور سامرا ـ بلد با پشتیبانی گردان های دفاع مردمی (یا همان بسیج) آغاز شده است. این عملیات از سوی نیروی هوایی عراق و دستگاه های امنیتی در مناطق مختلف صلاح الدین پشتیبانی می شود.همچنین یک مقام بلند پایه در اداره پلیس استان صلاح الدین در عراق گفت: یک مسئول امنیتی گروهک تروریستی داعش در بمباران جنگنده های ارتش به هلاکت رسید. به گزارش شبکه تلویزیونی العراقیه، در این حمله همچنین 24 خودرو متعلق به تروریست های داعش در مناطق مختلف استان صلاح الدین منهدم شد.

در یک خبر دیگر، کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز اعلام کرد هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی مواضع داعش در موصل را هدف قرار خواهد داد. به گزارش تلویزیون «العراقیه» این اهداف پس از شناسایی با هواپیماهای بدون سرنشین بمباران خواهد شد. این همکاری واشنگتن با بغداد در چارچوب توافق نامه امنیتی امضا شده میان دو طرف پس از پایان اشغال صورت می گیرد.

یک منبع امنیتی در استان الانبار نیز اعلام کرد اعضای داعش پس از درگیری با نیروهای گارد مرزی دو گذرگاه الولید و طریبیل در الانبار را به تصرف خود درآوردند. این خبر از سوی مقامات رسمی دولت عراق تکذیب شده است.

همچنین با این که قاسم عطا سخنگوی وزارت دفاع عراق اعلام کرد که عقب نشینی نیروهای دولتی از شهرک های عانه، هیت و الرطبه در استان الانبار، اقدامی تاکتیکی بود و این نیروها در شهرک حدیثه که در آن یک سد آبی مهم قرار دارد مستقر شده اند اما تحولات میدانی حکایت از آن دارد که نیروهای عراقی به طور تدریجی در حال تخلیه اکثر مناطق الانبار هستند. تسلط اعضای داعش بر الانبار می تواند تهدیدی مستقیم برای امنیت بغداد باشد.

در همین حال یک منبع در نیروهای مسلح عراق اعلام کرد: نیروی هوایی ارتش پایگاه های نیروهای داعش در منطقه بیجی در 40 کیلومتری شمال تکریت را هدف قرار داد که این حمله به کشته و زخمی شدن تعدادی از آنها انجامید. نیروهای داعش همچنین 21 نفر از سرشناسان دو شهر راوه و عانه واقع در غرب بغداد را به قتل رساندند.

شبکه خبری بی.بی.سی نیز در گزارشی گفت: کنترل تمامی مرزهای غربی عراق و گذرگاه های منتهی به سوریه و اردن به دست پیکارجویان داعش افتاده است. به گفته این شبکه، موقعیت پیکارجویان به ترتیبی است که بیم آن می رود به سد حدیثه، دومین سد بزرگ عراق روی رود فرات، دست یابند. این سد بخش چشمگیری از آب و برق عراق را تامین می کند و حجم ذخیره آب آن به قدری است که تخریب احتمالی آن، سیل و خرابی های گسترده ای را به بار خواهد آورد.

دیروز یک رسانه عرب زبان از اعدام قاضی صادرکننده حکم اعدام صدام دیکتاتور سابق عراق به دست گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام خبر داد اما هنوز مقامات عراقی این خبر را تائید نکرده اند. به گزارش سی.ان.ان عربی، تروریست های وابسته به داعش قاضی رئوف عبدالرحمن که حکم صدام دیکتاتور سابق عراق را صادر کرد، بازداشت و اعدام کرده اند.

سفر کری به بغداد

در یک تحول دیگر روز گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سفری ناگهانی وارد بغداد شد و با نوری مالکی نخست وزیر عراق دیدار و گفت وگو کرد. به گزارش فارس، وزیر خارجه آمریکا به منظور گفت وگو درباره ناآرامی های اخیر عراق وارد بغداد شده است. کری پیش از این سفر گفته بود آمریکا در تعیین رهبران بغداد دخالت نخواهد کرد، اما واشنگتن برخی نارضایتی ها را به نوری مالکی منتقل خواهد کرد. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز در این ارتباط گفته بود هرچند واشنگتن معتقد است پیشروی گروه های تروریستی به سوی بغداد کندتر شده، اما اشغال برخی گذرگاه های مرزی به نوبه خود نگران کننده است.

درهمین رابطه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در گفت وگو با تلویزیون سی.بی.اس آمریکا که یکشنبه شب پخش شد، با اشاره به پیشروی گروه تروریستی داعش گفت: ایران و سوریه یک خطر متوسط و بلند مدت برای آمریکا خواهند بود اما گروه های دیگر خطر فوری تری هستند.وی افزود: آمریکا به دنبال این نیست که هر جا گروه های افراطی سر برآورند، نیرو پیاده کند. ما باید راهبردی هدفمند تر برای جلب متحدان و تربیت نیروهای محلی داشته باشیم. اوباما افزود: مشکل ایجاد شده توسط داعش این است که آنها عراق را بی ثبات کرده اند و ممکن است ثبات همسایگان آن مانند اردن را نیز تهدید کنند.

از سوی دیگر هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق نیز با بیان این که هم اکنون هیچ خطری بغداد را تهدید نمی کند، گفت: گروه داعش نه تنها خطری برای عراق بلکه خطری برای همگان است. او در مصاحبه با شبکه خبری بی .بی.سی تاکید کرد: اوضاع عراق بسیار خطرناک است و نمی توان نسبت به اوضاع وخیم آن سهل انگاری کرد.

زیباری خاطرنشان کرد: فروپاشی های زیادی در عراق رخ داده که به اوضاع کنونی انجامیده است. وی درعین حال گفت: اوضاع سیاسی هم اکنون رو به بهبود است.


نوشته شده در   سه شنبه 3 تير 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode