ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 19 خرداد 1393     |     کد : 73412

6 سند همکاری بین ایران و ترکیه امضا می شود

سفیر ایران در ترکیه در آستانه سفر دکتر روحانی به آنکارا به امضای شش سند همکاری بین مقام های کشور ایران و ترکیه اشاره کرد...

سفیر ایران در ترکیه در آستانه سفر دکتر روحانی به آنکارا به امضای شش سند همکاری بین مقام های کشور ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: در این سفر اسنادی در بخش های فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی و در حوزه های ساخت مشترک فیلم، همکاری در حوزه گردشگری ، پست و تلگراف ، گمرک و استاندارد امضا می شود.همچنین در بخش سیاسی در پایان نشست شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه دستاوردهای این نشست در بیانیه ای مشترک منتشر خواهد شد.

علیرضا بیکدلی در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا و صداو سیما در آنکارا با عنوان اینکه نیاز است نگاه جدیدی به ترکیه در هر دو کشور ایجاد شود ،گفت : طبق برنامه ریزی صورت گرفته دکتر روحانی در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در سفری رسمی به آنکارا با ˈ عبدالله گل ˈ و ˈ رجب طیب اردوغان ˈ رییس جمهوری و نخست وزیر ترکیه دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

شرکت در ضیافت شام رییس جمهوری ترکیه ، دیدار با ایرانیان مقیم و برخی از تجار و بازرگانان ، شرکت در مراسم گشایش شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه و نشست رسانه ای با برخی از مدیران رسانه های ترکیه از دیگر برنامه های رییس جمهوری ایران در این سفر خواهد بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه به دگرگونی در سیاست خارجی ایران و روابط کشورمان با ترکیه اشاره کرد و گفت: روابط تهران و آنکارا با وجود مشترکات بسیار از دیر باز در حال گسترش بوده و در 10 سال گذشته تحول کیفی در آن صورت گرفته است.

بیکدلی به دیدگاه جدید در سیاست خارجی ایران مبنی بر گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای اسلامی اشاره کرد و توضیح داد: این امر متمایز کننده سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه است ، پیش از این رفت و آمدهایی بسیار بین مقام های دو کشور صورت گرفته و اسناد و توافقنامه های خوبی نیز به امضا رسیده است . نقطه تمایز این سفر ایجاد ساختار شخصی رهبران دو کشور با داشتن ضمانت و پایداری روابط خواهد بود.

بیکدلی تصریح کرد: در این سفر شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه برای نخستین بار شکل می گیرد و این فرصتی است که دو طرف از آن بهره مند خواهند شد. این شورا نه تنها بر روابط دو کشور بلکه بر تحولات منطقه ای نیز تاثیر گذار خواهد بود و در سیاست بین الملل نیز جایگاه خود را کسب خواهد کرد.

سفیر ایران در ترکیه با اشاره به حجم تبادلات تجاری دو کشور در طول چند سال اخیر اظهارداشت: ظرفیت تبادلات تجاری دو کشور در برهه کنونی 15 میلیارد دلار است ، این تبادلات با تجارت طلا بین دو کشور در سال 2012 به 22 میلیارد رسید ولی واقعیت موجود آن است که ظرفیت پایدار تبادلات تجاری ایران و ترکیه همان 15 میلیارد دلار است.

مقام های دو کشور برای سال 2015 سقف 30 میلیارد دلاری را هدف گذاری کرده اند که توافقنامه تجارت ترجیحی که بین ایران و ترکیه به امضا رسیده است 3 تا 4 میلیارد بر تبادلات تجاری دو کشور خواهد افزود اما تا رسیدن به رقم هدف گذاری صورت گرفته هنوز فاصله داریم که با طراحی برنامه هایی در حوزه های انرژی ، حمل و نقل و صنایع دفاعی رسیدن به این هدف امکان پذیر خواهد بود.(ایرنا)


نوشته شده در   دوشنبه 19 خرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode