ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 1 خرداد 1393     |     کد : 72508

زیاده‌خواهی و تهدید نباشد می‌توان به توافق نهایی رسید

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما بر این باور هستیم که با رویکرد برد-برد و به دور از زیاده‌خواهی و تهدید می‌توان مذاکرات جاری در مورد برنامه هسته‌ای را به توافق نهایی رساند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما بر این باور هستیم که با رویکرد برد-برد و به دور از زیاده‌خواهی و تهدید می‌توان مذاکرات جاری در مورد برنامه هسته‌ای را به توافق نهایی رساند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در افتتاحیه نشست سران کنفرانس تعامل و اعتماد‌سازی آسیا (سیکا) تحکیم پیوندهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان اعضای سیکا را از موثرترین راهکارها برای ارتقاء هم‌گرایی منطقه‌ای در اقتصاد جهانی برشمرد و با تاکید بر ضرورت تحرکات و تعاملات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سازمان سیکا به تشریح دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوعات گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت.
وی با اشاره به چالش‌هایی که فرا روی امنیت در دو سوی شرق و غرب آسیا پدید آمده است گفت: در مسیر پرفراز و نشیب تحول ساختاری تبدیل این کنفرانس به سازمانی موثر، برداشتن گام‌های ابتدایی در حوزه تحرکات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای  اقدامی ضروری است، و نزدیکی بیشتر و تعامل موثرتر میان ما و سازمان همکاری‌های شانگهای، و یا گسترش ارتباطات میان سیکا و اکو، و حتی سایر سازمان‌ها و تشکیلات منطقه‌ای خواهد توانست زمینه‌ای را برای این تعاملات کارا فراهم آورد.
وی در ادامه افزود: تثبیت صلح و امنیت پایدار جز از راه توسعه فرهنگ اعتدال، مدارا و گفت‌وگو به دست نمی‌آید. لذا چنانچه ما به عنوان دولتمردان و نمایندگان ملت‌هایمان، به الزامات آن پایبند باشیم می‌توان امید بست که دیگران نیز این شیوه را برگزیده و این راه را بپیمایند. تعمیق چنین  فرهنگی نیاز به گسترش آموزش حقوق و کرامت انسان، فارغ از هرگونه رنگ و تعلقی در میان گروه‌های مرجع جامعه به ویژه نخبگان سیاسی، مذهبی، و اجتماعی دارد. در این راستا سیکا می‌تواند برگزاری نشست‌های اعتمادساز گفت‌وگو در همه ابعاد را نیز در دستور کار خود قرار دهد.
روحانی اظهار داشت: تحکیم پیوندهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان اعضای سیکا نیز از جمله موثرترین راهکارها برای ارتقاء هم‌گرایی منطقه‌ای در اقتصاد جهانی خواهد بود؛ زیرا انجام پروژه‌های مشترک اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک می‌تواند به تحکیم بیشتر هم‌گرایی آسیایی منجر شود. چنین هم‌گرایی در گام اول مستلزم پرداختن به امور و اقداماتی است که به آسانی بتوان بر سر آن به وفاق عام دست یافت؛ اموری مانند گسترش ترانزیت و کریدورهای حمل و نقل، همکاری در حوزه انرژی، همکاری مستقیم بانکی، مدیریت منابع آبی و دیگر اشکال همکاری‌های اقتصادی.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه کشورهای آسیایی برای رسیدن به جهانی عاری از سلاح هسته‌ای نقش موثرتری باید داشته باشند تصریح کرد: در همین جهت جمهوری اسلامی ایران براساس دکترین دفاعی و مبانی اخلاقی و دینی خود، با تسلیحات اتمی مخالف است ولی استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای را حق خود و همه کشورها می‌داند و بر این باور است که با رویکرد برد-برد و به دور از زیاده‌خواهی و تهدید می‌توان مذاکرات جاری در مورد برنامه هسته‌ای ایران را به توافق نهایی رساند به نحوی که حقوق هسته‌ای ایران تضمین شود و نگرانی‌های مشروع طرفهای مذاکره نیز برطرف گردد.
رئیس‌جمهور با اشاره به فاجعه انسانی که در سوریه رخ داده است گفت: بلاتردید استمرار ناامنی و بی‌ثباتی در این کشور می‌تواند بیش از پیش به فراسوی مرزهای آن گسترش یافته و اعضاء سیکا را هم تحت تأثیر افراط گرایی‌های تروریستی خود قرار دهد. ایجاد صلح و آرامش در سوریه در گرو ایجاد شرایط لازم برای مفاهمه و گفت‌وگوی ملی میان دولت سوریه و همه گروه‌های تأثیرگذار در آن کشور است که ملتزم به روش‌های غیرخشونت‌آمیز بوده و امنیت و ثبات را طلب می‌نمایند.
روحانی در پایان تاکید کرد: با کمال تأسف بی‌توجهی جامعه بین‌المللی موجب شده است که سیاست‌های اشغال‌گرانه و توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی همچنان ادامه یابد و در نتیجه،  رسیدن به راه‌حلی جامع و عادلانه برای این بحران دور از دسترس شود، و ابعاد فاجعه انسانی که گریبانگیر ملت فلسطین شده است عمیق‌تر گردد. جامعه بین‌المللی نیز باید وظیفه خود را برای احقاق حقوق مردم فلسطین انجام دهد تا این خشونت ساختاری هر چه زودتر اصلاح شود.
دیدار روحانی
 با رئیس‌جمهور روسیه
رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه چهارمین اجلاس سران سیکا ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد: از ملاقات روسای‌جمهور ایران و روسیه در حاشیه اجلاس بیشکک تا به امروز تحولات فراوانی را در جهان شاهد بودیم، اما با وجود این جریانات روابط دو کشور همواره و روز به روز گرم‌تر و صمیمی‌تر شده و اعتماد و علاقه دو کشور در جهت ایجاد روابطی پایدار توسعه یافته است.
وی با تاکید بر اهتمام جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط همه جانبه با روسیه افزود: توسعه مناسبات میان ایران و روسیه نه تنها به نفع دو کشور و دو ملت است بلکه همه ملت‌های منطقه از این رابطه بهره‌مند خواهند شد.
همچنین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات مجدد با روحانی، ایران و روسیه را همسایگان دیرینه و شرکای مطمئنی برای یکدیگر توصیف کرد و افزود: مواضع دو کشور حتی در شرایط بحران‌زده بین‌المللی در یک جهت بوده است.
وی تصریح کرد: ایران و روسیه پروژه‌های مشترک در حال پیشرفتی با یکدیگر دارند، اما امکانات و ظرفیت‌های فراوان دیگری هم در دو کشور وجود دارد که باید از آنها در جهت توسعه روابط استفاده کنیم.
در ادامه روسای جمهور ایران و قزاقستان نیز در حاشیه چهارمین اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در دیدار با یکدیگر بر ضرورت توسعه و گسترش همه‌جانبه مناسبات دو کشور تاکید کردند.
روحانی در این دیدار خاطرنشان کرد: در موضوع هسته‌ای ایران اگر طرف مذاکره‌کننده ما بهانه‌جویی‌ها را کنار بگذارد این مساله به خوبی قابل حل و فصل است که البته امروز با روند خوبی که مذاکرات دارد در آستانه حل و فصل این مساله هستیم و در این راستا حمایت قزاقستان نیز می‌تواند تسریع‌کننده باشد.
در ادامه رئیس‌جمهور قزاقستان نیز با بیان اینکه مواضع ایران و قزاقستان درخصوص دریای خزر با یکدیگر مشترک است، گفت: اختلاف‌نظرها در این خصوص از طریق بهره‌گیری از اشتراکات و در چارچوب نگاهی کارشناسانه و حقوقی از سوی سران کشورهای حاشیه خزر قابل حل و فصل است.
همچنین رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس سیکا با بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل و ماهیندا راجا پاکه رئیس‌جمهور سریلانکا دیدار و گفت‌وگو کرد.
 دیدار ظریف با وزرای خارجه چین و ترکیه
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس سیکا در شانگهای، در دیدار با همتای چینی خود درباره توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.
در ادامه یانگ ایی، وزیر خارجه چین نیز در این دیدار ضمن استقبال از مواضع و اقدامات مثبت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با 5+1 ابراز امیدواری کرد که این موضوع به صورت مطلوب حل و فصل شود.
همچنین وزیر خارجه کشورمان با داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در حاشیه اجلاس سیکا در شانگهای درباره روابط دو جانبه، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.
گفتنی است چهارمین اجلاس سران سیکا روز گذشته با صدور بیانیه‌ای بر محوریت همکاری کشورهای عضو به منظور استقرار صلح، ثبات و امنیت در قاره آسیا به کار خود پایان داد.


نوشته شده در   پنجشنبه 1 خرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode