ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 14 اسفند 1392     |     کد : 68478

حریم‌ها شکسته نشود، مسئولان مراقب باشد

پانزدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری، صبح دیروز به ریاست آیت‌الله مهدوی‌کنی در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.

آیت‌الله مهدوی‌کنی در اجلاس خبرگان رهبری:
حریم‌ها شکسته نشود، مسئولان مراقب باشد
پانزدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری، صبح دیروز به ریاست آیت‌الله مهدوی‌کنی در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.

در این اجلاس که عصر امروز با صدور بیانیه پایان می‌یابد، اعضای مجلس خبرگان به بررسی مسائلی چون اقتصاد مقاومتی و مذاکرات هسته‌ای پرداختند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله مهدوی‌کنی در مراسم افتتاحیه این اجلاس با بیان این‌که مجلس خبرگان رهبری در جایگاه صیانت و حفاظت از بیانات رهبر معظم انقلاب بر اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی تاکید دارد، یادآور شد: شعارها و برنامه‌های هر ساله که از سوی معظم‌له بیان می‌شود نباید به برنامه‌های معمولی، برگزاری همایش‌ها، سمینارها و سخنرا‌نی‌ها بسنده و محصور شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: برگزاری جلسات متعدد سخنرانی‌ها و همایش‌ها و حتی میزگردها و نشست‌های رسانه‌ای به رغم خرج‌ها و هزینه‌های بسیار، نتیجه‌ای ندارد.

آیت‌الله مهدوی‌کنی با یادآوری تاکید روسای سه قوه بر اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: تفسیری که معظم‌له بر اقتصاد مقاومتی فرمودند این است که خود را متکی به کمک خارجی‌ها ندانیم، البته این بدان معنا نیست که ما نیاز به خارج نداریم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ملتی همانند ملت ایران که خداوند این همه امکانات مادی، انسانی، سرمایه‌های اجتماعی، مالی و انسانی در اختیار آنها قرار داده است، سرمایه کشور هستند. باید به جوانان فداکار، علما، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور تکیه کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: ملت ما در 35 سال اخیر نشان داد که علاقه‌مند به کشور و خواهان آزادی و جلوگیری از دخالت دیگران است. با اتکا به این سرمایه عظیم، دولت می‌تـــواند از این سرمایه بهره ببرد و وابستگی‌ها را قطع کند.

مهدوی‌کنی یادآور شد: این مطالب تقاضا و تاکیدی است و خواسته مردم هم این است که این مساله با شعار و همایش و نمایش پیگیری نشود، برداشت ما این است که شعار دادن را شروع کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: تجربه نشان داده است که اگر به شعار اکتفا کنیم مردم ناامید می‌شوند، بنابراین بنده تذکرم به مسئولان این است که مسائل را جدی بگیرند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی اظهار امیدواری کرد که رئیس‌جمهور و دیگر قوا با کمک، همراهی و هماهنگی با یکدیگر، کشورهایی را که امید بسته‌اند با تحریم‌ها و فشارها به آنها وابسته شویم، ناامید کنند.

وی با یادآوری این که این کشورها امید دارند مردم از انقلاب ناامید شوند، گفت: مردم ما در 35 سال اخیر نشان دادند که علاقه‌مند به کشور هستند و چنانچه در این سال‌ها فراز و نشیب‌هایی وجود داشته که برای آزادی هر ملت سختی‌هایی وجود دارد.

مردم با صرفه‌جویی به دولت کمک کنند

رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود از مردم خواست با همراهی و صرفه‌جویی، به دولت کمک کنند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی افزود: اخیرا در روزنامه‌ای خواندم که مصرف انرژی در کشور ما به اندازه کشور چین و تمام اروپاست و عملا می‌بینیم که در این زمینه خیلی اسراف می‌کنیم که شاید دلیلش این باشد که خداوند نعمت‌های زیادی به ما داده است.

رئیس مجلس خبرگان با تاکید بر این‌که اگر نیاز است با اسراف مبــارزه کنیم، باید ابتدا خودمان را اصلاح کنیم، گفت: من بسیاری از ادارات را دیــــده‌ام که شب‌ها نیز چراغ‌ها روشن است.

وی خطاب به اعضای خبرگان گفت: هم به شکل عملی و هم با گفتار، مردم را به اصلاح مصرف و سبک زندگی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است، دعوت کنیم.

رئیس مجلس خبرگان با بیان این‌که حتی اگر ثروت کافی داشته باشیم کمی باید قناعت پیشه کنیم، اظهار کرد: اگر درآمد ما زیاد باشد، می‌توانیم آن را به دیگران بدهیم و این را بدانیم که قناعت، سلامت جسمی و روحی مردم را ارتقا می‌دهد.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، اظهار کرد: همان‌طور که مسئولان و تیم مذاکره‌کننده عنوان کرده‌اند در مقام حفظ اصول و حقوق ملت ایران هستند و از خط قرمزها عبور نخواهند کرد.

مهدوی‌کنی با تاکید بر این‌که دولت یازدهم مردمی و اسلامی است، گفت: این دولت مسلما حقوق مردم را حفظ خواهد کرد و ما هم همین توقع را داریم.

وی ابراز امیدواری کرد که با پشتیبانی رهبر معظم انقلاب و مردم، تیم مذاکره‌کننده مستحکم بوده و عقب‌نشینی نکند.آیت‌الله مهدوی‌کنی با بیان این‌که تفسیری که رهبر معظم انقلاب درمورد اقتصاد مقاومتی فرمودند این است که خود را متکی به کمک خارجی‌ها ندانیم، گفت: روسای قوا باید برنامه عملی و اجرایی برای تحقق شعارها دنبال کنند تا مردم آثار آنها را ببینند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که پس از نقش‌آفرینی مردم در حماسه سیاسی، تحریم ملت ایران تشدید شد، گفت: برای شکل‌گیری حماسه اقتصادی در کشور اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی شده است.

مسئولان برای حفظ حدود الهی الزام داشته باشند

رئیس مجلس خبرگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع فرهنگی و بحث آزادی، گفت: آزادی نعمت بزرگی است، اما معنای آن این نیست که اعلام کنیم هر چه می‌خواهید بکنید.

وی تصریح کرد: نباید از مسئولان چنین حرفی شنیده شود که آزادید و هرگونه که می‌خواهید عمل کنید. این‌گونه اعلام آزادی‌ها درست نیست.مهدوی‌کنی با یادآوری حکم مهدورالدم بودن سلمان رشدی که از سوی امام(ره) مطرح شد، اظهار کرد: گرچه در دنیای امروز این موضوع قابل پذیرش نبود، اما امام فرمودند جایی که به پیامبر توهین شود، سکوت نخواهیم کرد.مهدوی کنی ادامه داد: این شخص در خارج از کشور بود، اما در داخل نباید این حریم‌ها شکسته شود. مسئولان در این باره اتفاق نظر دارند که ما نباید خودمان به دست خود حریم‌ها را بشکنیم، مسئولان مراقب باشند.

رئیس مجلس خبرگان تصریح کرد: عده‌ای به‌دنبال بهانه هستند، باید در حفظ حریم‌ها تعصب داشته باشیم، گرچه حفظ مصالح اجتماعی موضوع دیگری است.

مهدوی‌کنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیک بودن ایام نوروز و ایام فاطمیه گفت: مردم ما آداب و رسومی دارند و رفت و آمدها، خوشحالی‌ها و صله رحم حرام نیست و هیچ‌کس رفت و آمد و دید و بازدید را منع نمی‌کند، اما شیعیان همیشه حریم ایام عزاداری را حفظ می‌کنند.

وی گفت: هر امری در جای خود باید به تناسب انجام شود که حریم چیز دیگر شکسته نشود.

روحانی: در هیچ شرایطی از خطوط قرمز عبور نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور هم که به‌عنوان یکی از اعضای مجلس خبرگان در اجلاس دیروز حضور یافته بود در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که دولت در هیچ شرایطی از خط قرمزها عبور نخواهد کرد، گفت: چنانچه طرف مقابل در مذاکرات هسته ای، حسن نیت و اراده سیاسی خود را در عمل نشان دهد، حتی ممکن است در شش ماه اول به توافق نهایی دست یابیم.

حسن روحانی افزود: در موضوع هسته‌ای تاکنون راه حل مذاکره و تفاهم، پیروز و موفق بوده است و ادامه آن هم به نظر ما موفق خواهد بود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: البته قدم بعدی بسیار پیچیده و سخت است، ولی ما به قدرت مذاکره‌کنندگان ایران اطمینان داریم و همه دنیا نیز باید به حُسن نیت ایران برای حل مساله اطمینان داشته باشد.

وی موضوع هسته‌ای ایران را از محورهای مورد بحث در مراسم افتتاحیه پانزدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد و گفت: در موضوع هسته‌ای ایران نباید هیچ گونه نگرانی در کشور در این باره وجود داشته باشد زیرا به هیچ عنوان و شرایطی دولت از خط قرمزها عبور نخواهد کرد.

روحانی افزود: در کنار تثبیت حقوق ملت ایران، ظلم‌هایی که به مردم روا شده و تحریم‌ها که ناروا و غلط بوده و به زندگی مردم فشار وارد کرده است همه باید برطرف شود.

وی یادآور شد: برخی از این تحریم‌ها از طریق شورای امنیت سازمان ملل، بخش بزرگی از طریق دولت و کنگره آمریکا و بخشی نیز از طریق اتحادیه اروپا بر ضد ایران اعمال شده است.رئیس دولت خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است که در قدم نهایی هم تحریم‌ها برداشته شود و هم حقوق هسته‌ای ایران محفوظ بماند.روحانی افزود: ما به غنی‌سازی در چارچوبی که اعتمادآفرین باشد، ادامه می‌دهیم، این به آن معنا ست که بهانه‌ها را از دست دیگران سلب کنیم و آنها نتوانند در سایه آن بهانه‌ها، افکار عمومی و مجامع عمومی، حقوقی و سیاسی را تحریک کنند و بخواهند علیه ملت ایران اقدامی انجام دهند.وی تصریح کرد: من به آینده این حرکت امیدوارم، البته در مذاکرات سیاسی کسی نمی‌تواند بگوید پایان آن چه خواهد بود، اما ما در قدم اول موفق بودیم؛ این موفقیت را نه این‌که ما بگوییم بلکه همه دنیا می‌گویند.

گفته‌های مقامات آمریکا با واقعیت فاصله دارد

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این که آمریکایی‌ها مطالبی می‌گویند به سبب فشار افکار عمومی خودشان، تندروها و صهیونیست‌هاست و البته کشورهایی نیز هستند که در این داستان به آمریکایی‌ها فشار می‌آورند.

روحانی یادآور شد: پیداست که گفته‌های آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با واقعیات بسیار فاصله دارد.

وی افزود: ما نیز باید به افکار عمومی دنیا و نظرهای عمومی همه کشورها بنگریم زیرا غیر از صهیونیست‌ها و برخی مقامات آمریکایی که حرف‌هایی می‌زنند که با واقعیت فاصله دارد، سراسر دنیا از جمله اروپا، چین، دیگر کشورها در آسیا و آفریقا سخن از موفقیت ایران می‌گویند و معتقدند در این صحنه تهران در برابر فشارهای غلط موفق بود.

وی اظهارکرد: در موضوع هسته‌ای تاکنون راه حل مذاکره و تفاهم پیروز و موفق بوده است و ادامه آن هم به نظر ما موفق خواهد بود.

اقتصاد مقاومتی، جهت دهنده اقتصاد ایران در سال‌های آینده

رئیس قوه مجریه اقتصاد مقاومتی را از دیگر مباحث مطرح شده در این اجلاس عنوان کرد و افزود: در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باید حرکت و تلاش جدیدی را آغاز کنیم.روحانی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی پایه‌های اقتصاد کشور را آنچنان قوی می‌کند که در شرایط مختلف، کشور بتواند راه خود را ادامه دهد و بدخواهان نتوانند معضل و مشکلی ایجاد کنند.وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی جهت دهنده اقتصاد ایران در سال‌های آینده خواهد بود.


نوشته شده در   چهارشنبه 14 اسفند 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode