ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 11 اسفند 1392     |     کد : 68258

پارلمان روسیه به پوتین مجوز دخالت نظامی در اوکراین داد

شورای فدراسیون روسیه (پارلمان) ضمن موافقت با درخواست رئیس جمهور این کشور مبنی بر اعزام نیروی نظامی به شبه جزیره «کریمه»، از دولت خواست سفیر روسیه را از واشنگتن فرا بخواند.

شورای فدراسیون روسیه (پارلمان) ضمن موافقت با درخواست رئیس جمهور این کشور مبنی بر اعزام نیروی نظامی به شبه جزیره «کریمه»، از دولت خواست سفیر روسیه را از واشنگتن فرا بخواند.
به گزارش خبر گزاری فارس ، شورای فدراسیون روسیه دیروز با درخواست  « ولادیمیر پوتین»مبنی بر اعزام نیروی نظامی به شبه جزیره کریمه موافقت کرد.
پیش از این، ‌ رئیس جمهور روسیه از پارلمان کشورش خواسته بود تا اعزام نیروهای مسلح به اوکراین را تصویب کند. کرملین طی بیانیه ای اعلام کرد: به سبب اوضاع فوق العاده در اوکراین و تهدید زندگی شهروندان روس و نیروهای مسلح روسیه که در اوکراین مستقر هستند، پوتین از شورای فدراسیون خواست تا مجوز توسل به نیروهای مسلح روسیه را در خاک اوکراین تا زمان عادی سازی اوضاع سیاسی در این کشور صادر کند.
همزمان با تصمیم مسکو برای اعزام نیرو به کریمه، رئیس جمهور موقت اوکراین به نیروهای نظامی این کشور دستور آماده باش داد.
تلویزیون الجزیره نیز در خبری فوری اعلام کرد ، مجلس روسیه از رئیس جمهور خواست، سفیر روسیه را از واشنگتن فرا بخواند.علت این اقدام مسکو،مداخله گسترده آمریکا در امور داخلی اوکراین اعلام شد.
حدود 20 هزار نیروی نظامی روسیه براساس توافق بین مسکو و کیف، دربندر «سواستوپل» مستقر است. شورای امنیت سازمان ملل نیز دیشب درباره تحولات اوکراین نشست اضطراری برگزار کرد.
وزارت  خارجه انگلیس نیز سفیر روسیه را احضار کرد واز وی در باره تحرکات نظامی دولت مطبوعش توضیح خواست.
روز گذشته رسانه‌های مختلف خبری از آغاز عملیات هلی‌برن تفنگداران و چتربازان روسیه در جزیره کریمه خبر داده و نوشتند؛ دستکم 700 تفنگدار دریایی این کشور از طریق عملیات هلی‌برن وارد «سواستوپل»، مرکز شبه جزیره استراتژیک «کریمه» شده‌اند.
«آرسنی یاتسنیوک»، نخست‌وزیر موقت اوکراین نیز در نخستین نشست دولت موقت این کشور از حضور گسترده نظامیان روس در «کریمه» سخن راند و نسبت به عواقب این «اقدامات تحریک‌آمیز» هشدار داد. وی گفت: این غیرقابل قبول است که خودروهای زرهی و نظامی روسیه در شهرهای اوکراین مستقر شوند.
همزمان خبرهایی نیز از اشغال برخی مراکز نظامی، فرودگاه‌ها و مراکز موشکی کریمه از سوی روس‌ها منتشر شده است.
واحد مرکزی خبر نیز به نقل از شبکه تلویزیونی، «المیادین» از فرود 13 هواپیمای روسی حامل چترباز در چندین فرودگاه کریمه خبر داد.
انتشار این خبرها بلافاصله با واکنش تهدیدآمیز باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شد.
اوباما جمعه شب در جمع خبرنگاران و درباره «تحرکات نظامی روسیه» گفت: «عمیقا» از گزارش‌های مربوط به تحرکات روسیه در داخل مرزهای اوکراین نگران است.
وی در عین حال گفت کشورش معتقد است هرگونه اقدام نظامی در اوکراین هزینه‌هایی را دربرخواهد داشت و در مخالفت با این مسئله واشنگتن در کنار جامعه بین‌الملل ایستاده است. اوباما این را هم گفت: که به خاطر تحرکات نظامی روسیه در نشست گروه هشت در سوچی شرکت نمی‌کند.
یک مقام بلندپایه آمریکایی نیز اعلام کرد کاخ‌سفید با اینکه می‌داند صدها نظامی روسیه در شبه جزیره اوکراین مستقر شده‌اند اما به واکنش نظامی نمی‌اندیشد. به گزارش خبرگزاری فارس، این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت: واشنگتن فعلا درصدد ارزیابی اوضاع است و مسکو نیز ما را از استقرار نیروهایش در کریمه مطلع نکرده است. وی در عین حال از احتمال کاهش روابط تجاری کشورش با روسیه خبر داد.
این واکنش‌ها اما از سوی روسیه بی‌پاسخ نماند. «ویتالی چورکین»، نماینده روسیه در سازمان ملل بدون اینکه حضور گسترده نظامیان روس در کریمه را رد کند گفت: «تحرکات نظامی روسیه درشبه جزیره کریمه، در چارچوب توافق مسکو - کیف بوده و تخلفی صورت نگرفته است.
«چورکین» افزود: «مسکو کاملا در چارچوب توافقات عمل می‌کند.» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در عین حال به پیشنهاد آمریکا درباره میانجیگری بین‌المللی در تحولات اوکراین اشاره کرد و گفت: ما میانجیگری تحمیلی را نمی‌پذیریم.
رئیس‌جمهور موقت اوکراین اما، روسیه را به «تلاش برای بازسازی سناریوی جنگ گرجستان در کریمه» متهم کرد و گفت مسکو اکنون در مسیری مشابه آنچه به جنگ 2008 گرجستان منجر شد قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «الکساندر تورچینوف»، رئیس‌جمهور موقت اوکراین همچنین از پوتین خواست دست از «اقدامات تحریک‌آمیز» در «کریمه» بردارد. وی صراحتا مسکو را به «تجاوز» به سرزمین اوکراینی‌ها متهم کرد.
در مقابل رئیس دولت محلی کریمه از پوتین خواست برای حل بحران کریمه به آنها کمک کند. به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاری فرانسه «سرگئی آکسنوف» در بیانیه‌ای که رسانه‌های محلی و روسی آن را منتشر کردند، اعلام کرد که نیروهای نظامی، پلیس، سرویس امنیت ملی و نظامیان مستقر در مرز فقط تحت فرمان وی خواهند بود و هرکدام از فرماندهان که موافق نیستند، باید پست‌های خود را ترک کنند.
آکسنوف در این بیانیه اعلام کرد: «با توجه به مسئولیت من برای حفظ زندگی و امنیت شهروندان، از پوتین خواستم تا برای تحقق صلح و آرامش همراهی کند.»
آخرین خبرها از منطقه «کریمه» حاکی است، فضای هوایی این منطقه بسته شده و پس از اینکه افراد مسلح فرودگاه اصلی این منطقه را تصرف کردند، اجازه ورود یا خروج هیچ هواپیمایی به این فرودگاه داده نشده است.
خبرگزاری «اینترفکس» با اعلام این خبر افزود، مقام‌های کیف اجازه ورود و خروج هیچ هواپیمایی را به فرودگاه «سیمفروپل» نمی‌دهند!
گفتنی است، روز شنبه 22 فوریه با حمایت‌های بی‌حد و حصر غرب، نارنجی‌ها موفق شدند با یک کودتای رنگی انقلاب ساقط شده نارنجی خود را احیا کنند.
نارنجی‌ها در حالی علیه دولت یانوکوویچ دست به کودتا زدند که روز قبل در قبال گرفتن امتیازاتی، تعهد کرده بودند همه چیز را انتخابات آتی مشخص کند.
به زعم کودتاگران اما، ظاهرا تحولات در این کشور مهم اروپایی پایان نیافته زمزمه تجزیه آن بر سر زبان‌ها افتاده است. به دلیل حضور نظامی روسیه در منطقه خودمختار «کریمه» احتمال وقوع جنگ نیز در این منطقه افزایش یافته تا بدین ترتیب بحران در شرق اروپا به حد اعلای خود برسد.
نقش صهیونیست‌ها
 در کودتا
رسانه‌های صهیونیستی از نقش «کهنه‌سربازان اسرائیلی» در ناآرامی‌های اخیر اوکراین پرده برداشتند.
روز گذشته خبرگزاری‌ها به نقل از دو نشریه «هاآرتص» و «تایمز» اسرائیل نوشتند، شماری کهنه‌سرباز اسرائیلی و خاخام صهیونیست که دوره‌های ویژه جنگی را تحت امر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گذرانده‌اند، در سازماندهی نارنجی‌ها در «کیف» نقش «رهبری» داشتند!
براساس این گزارش، یکی از کهنه‌سربازان اسرائیلی که در سه ماه ایام ناآرامی‌های اوکراین توانسته بود رهبری یک واحد جنگی خیابانی را برعهده بگیرد، طی مصاحبه با پایگاه «آژانس خبری یهود» از چگونگی فعالیت‌هایش در این کشور سخن گفت.
وی که خود را با نام مستعار «دلتا» معرفی کرده می‌گوید: در جریان ناآرامی‌های اخیر اوکراین از مهارت‌های رزمی که در دوره‌های ویژه وزارت دفاع اسرائیل دیده بهره‌برداری کرده و توانسته رهبر یکی از گروه‌های شبه نظامی فعال در کیف شود.
به نوشته «هاآرتص»، چندین تبعه دیگر یهودی از جمله خاخام «موشه آزمان» نیز این اظهارات را تأیید کرده‌اند. در این گزارش همچنین آمده دستکم 5 کهنه‌سرباز دیگر صهیونیست نیز تحت امر «دیتا» در برکناری دولت «یانوکوویچ» نقش فعالی داشته‌اند.
واحد رزمی تحت امر این نظامی صهیونیست «کلاه آبی‌های میدان» نام داشته و بیش از همه با گروه‌های ملی‌گرای افراطی که باعث وقوع جنگ‌های خونین خیابانی در خیابان‌های کیف شد، همکاری داشته‌اند. گفتنی است، «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور برکنار شده اوکراین پس از پناهنده شدن به روسیه، روز جمعه از نقش خارجی‌ها در کودتای نارنجی خبر داده بود. رهبران غرب نیز بلافاصله پس از کودتای هفته گذشته اوکراین، با سرازیر شدن به کیف، ضمن ملاقات با کودتاچیان و رسمیت بخشیدن به آنها، سیل کمک‌های مالی به غربگرایان نارنجی را آغاز کرده‌اند.


نوشته شده در   يکشنبه 11 اسفند 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode