ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 10 بهمن 1392     |     کد : 66485

مجلس‌کلیات لایحه بودجه 93 را تصویب کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 130 رای موافق کلیات بودجه 93 را به تصویب رساندند و بررسی جزئیات آن را آغاز کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 130 رای موافق کلیات بودجه 93 را به تصویب رساندند و بررسی جزئیات آن را آغاز کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 130 رای موافق کلیات بودجه 93 را به تصویب رساندند و بررسی جزئیات آن را آغاز کردند.
در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس، محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 93 در دستور کار مجلس قرار دارد.
احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس پیش از آغاز سخنرانی موافقان و مخالفان کلیات بودجه در تذکری آئین نامه‌ای گفت: این اولین سالی که بعد از مدت‌‌ها دولت به موقع بودجه را تحویل مجلس داده است و فرصت کافی برای رسیدگی وجود دارد، نمی‌دانم چه عجله‌ای وجود دارد که هیئت رئیسه، بررسی بودجه را در دستور کار گذاشته در حالی که گزارش کمیسیون تلفیق ناقص است.
در ادامه غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون تلفیق در دفاع از گزارش این کمیسیون درباره لایحه بودجه سال 93 گفت: با اجرای این لایحه پیش بینی می‌شود که رشد اقتصادی کشور به 3 درصد افزایش یابد. علاوه بر این رشد سرمایه‌گذاری سال 93، 2 درصد پیش‌بینی می‌شود.
وی ادامه داد: نرخ تورم در سال 93 نیز 21 تا 25 درصد پیش‌بینی می‌شود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: بودجه عمومی در لایحه بودجه 93، 782 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته 5/7 درصد رشد داشته و در کمیسیون تلفیق به 805 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. علاوه بر این قیمت نفت در هر بشکه 100 دلار تعیین شده است.
در ادامه جلسه مجلس، نمایندگان مخالف و موافق کلیات بودجه به بیان نظرات خود پرداختند.
در همین رابطه، اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس، به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه، اظهار داشت: اگر با نگاه بدبینانه به لایحه بودجه دقت کنیم نحوه کسب درآمدهای دولت در حوزه صادرات و همچنین درآمدهای مالیاتی محل اشکال است، زیرا دولت با این نگاه نمی‌تواند منابع موردنیاز خود را برای درآمدهای لایحه بودجه سال 93 به دست آورد.
وی خاطرنشان کرد: اما نگاه خوش‌بینانه‌ای نیز وجود دارد که اگر تلاش کنیم و از دولت حمایت لازم صورت گیرد می‌تواند این بودجه و اهدافی را که در آن وجود دارد، در پایان سال 93 محقق شود.
همچنین هادی شوشتری نماینده مردم قوچان در مجلس دیگرنماینده موافق کلیات بودجه بود که در سخنانی گفت: از نقاط قوت لایحه بودجه،  اتخاذ سیاست انقباضی است که سعی دارد رشد نقدینگی را مهار و  آن را به سمت تولید و سرمایه‌گذاری هدایت کند.
توکلی: این بودجه موجب تشدید رکود و تورم می‌شود
 در ادامه احمد توکلی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۳، با تشریح دلایل مخالفت خود گفت: اولین موضوع روش نادرست دولت و کمیسیون تلفیق در تهیه و بررسی لایحه است که از سیاست‌های دولت برای اداره جامعه و همچنین اولویت بندی امور در نگاه مسئولان در لباس اعداد و ارقام و ردیف‌‌ها و جداول است. اما متاسفانه بیشتر وقت دولت و به خصوص کمیسیون تلفیق صرف احکام عموماً  غیر بودجه می‌شود و از ارقام چشم پوشی شده است.
روشی که موجب نادیده گرفتن اصول و قواعد علمی، رشد بی‌انضباطی مالی، اتلاف منابع و فساد،‌ تضعیف ثبات و افزایش ریسک و نااطمینانی و در یک کلام تشدید رکود و تورم می‌شود.
عضو کمیسیون برنامه  و بودجه در خصوص کسری بودجه نیز با بیان اینکه کسری بودجه ظاهرا صفر است اما اگر درآمد مالیاتی را از کل منابع کم کرده و مانده را با هزینه‌‌ها مقایسه کنیم کسری واقعی در لایحه مشخص می‌شود که ۱۰۲ هزار میلیارد تومان است، گفت: بقیه منابع یا از فروش دارایی نفتی و یا از طریق فروش دارایی فیزیکی و یا استقراض است.
توکلی افزود: در این که کسری بودجه واقعی دولت معمولا اثر تخریبی بر تولید و قدرت خرید مردم دارد، شکی نیست ولی میزان آن بستگی به نحوه جبران دارد و اگر کسری بودجه با فروش دلار نفتی به بانک مرکزی جبران شود، یعنی بانک مرکزی برای خرید اسکناس چاپ می‌کند و پول پرقدرت به بازار اضافه می‌شود و این یعنی تورم؛.
مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل در مجلس نیز طی سخنانی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال آینده اظهار داشت: ما از بودجه ۹۳ انتظار اجرای عدالت در قالب اصل ۴۸ قانون اساسی، انتظار تقویم نرخ بیکاری، رشد تولید و تکمیل پروژه‌های عمرانی و مهار تورم را داریم.
همچنین حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۳ در سخنانی گفت: در بودجه سال ۹۳ بودجه شرکت نفت از کل بودجه عمومی دولت بیشتر است. آیا نمی‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می‌شود منابع و مصارف کل دولت در بودجه عمومی از منابع و مصارف یک شرکت دولتی کمتر است؟ آن هم با یک فاصله نجومی.
وی ادامه داد: بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور یعنی همین شرکت سهامی نفت از دادن مالیات معاف است. مالیات یکی از مصادیق درآمد عمومی است. اگر ما بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور را از مالیات معاف کنیم، چگونه می‌توانیم از بنگاه‌های اقتصادی، اشخاص حقیقی و حقوقی مالیات بگیریم و خزانه به اصطلاح خالی را چگونه می‌خواهیم پر کنیم.
رسایی در اظهارات خود با اشاره به توافق نامه ژنو گفت: اشکالات سیاسی و حقوقی توافقنامه ژنو که بنده با علم و یقین بابت پذیرش اجمالی آن از سوی دولتمردان و آقای ظریف و روحانی به ملت ایران تسلیت گفته‌ام، بسیار است.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: سخنم درباره مسائل مالی است. شاید بتوان در مفاد مراکز تحقیقاتی و صنعتی مهر پلمب زد، اما نمی‌توان بر دهان منتقدان این توافقنامه مهر پلمب زد. شاید بتوان بر متن سخنان پشت درهای بسته مهر پلمب زد و ملتی را نامحرم دانست، اما نمی‌توان بر قلمهایی که به نقد این توافقنامه در رسانه‌‌ها می‌پردازند، مهر پلمب زد.
در این هنگام حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در تذکری به رسایی گفت :آقای رسایی صحبت درباره مسائل هسته‌ای حق قطعی شما و همه نمایندگان است، اما در ۵ دقیقه و یا ۱۰ دقیقه وقت مناسب به مسائل  بودجه بپردازید.
لایحه بودجه واقع‌گرایانه نیست
 همچنین حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۳ طی سخنانی با بیان اینکه در پاره‌ای از موارد لایحه بودجه و مصوبه کمیسیون تلفیق واقع‌گرایانه دیده نشده است، اظهار داشت: نمونه این مسئله در واگذاری‌‌ها است. در واگذاری‌‌ها لایحه بودجه ۱۵ هزار میلیارد را پیش‌بینی کرده بود، اما نمایندگان سقف واگذاری‌‌ها را تا ۲۱ هزار میلیارد بالا بردند؛ آیا امکان تحقق چنین موضوعی وجود دارد؟
نماینده محلات با اشاره به دیگر ابهامات در لایحه بودجه گفت: ابهام دیگر این است که لایحه بودجه باید برشی از برنامه پنجم توسعه باشد و برنامه پنجم را باید به ۵ قسمت تقسیم کرد و در طول ۵ سال به دروازه‌هایی که در نظر گرفته‌ایم برسیم؛ اما در لایحه امسال آیا ما برنامه پنجم توسعه را در نظر گرفته‌ایم؟
چشم امیدی به دستاوردهای توافقنامه ژنو نداریم
در جلسه عصر روز چهارشنبه خانه ملت، پس از اظهارات برخی دیگر از نمایندگان مخالف و موافق کلیات بودجه سال 93، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در دفاع از لایحه پیشنهادی بودجه  اظهار داشت: در سال ۹۳ اقتصاد ایران از رکود خارج شده و برای نخستین بار در چند سال گذشته شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود.
سخنگوی دولت با تشریح جزییاتی از بودجه گفت: ۲۰ میلیارد دلار به صورت ارزی و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت ریالی برای بخش خصوصی قائل شدیم،‌ با این اعداد رشد سرمایه‌گذاری قطعاً در سال آینده نسبت به سال جاری که هنوز منابع پیش‌بینی شده در بودجه بیش از نصفش تحقق نیافت و ما در سال آینده با این اعداد و ارقام می‌توانیم، اقدامات را انجام دهیم بدون اینکه چشم امیدی به دستاوردهای توافقنامه ژنو داشته باشیم.
سخنگوی دولت بخش دیگری از سخنانش را به بحث هدفمندی یارانه‌‌ها اختصاص داد و افزود: به این گمان که دولت لایحه بودجه را ناقص تحویل داده، ما آنچه را که قانون به ما تکلیف کرد رعایت کردیم. اما تبصره نیاوردیم برای اینکه می‌خواستیم ساز و کارهای موجود را تغییر دهیم. اما شما به ما امر کردید که بیاوریم و ما آوردیم و ما هیچ وقت با شما لجبازی نمی‌کنیم.
تقویت بودجه دفاعی
 پاسخی به تهدیدهای اوباما
در ادامه جلسه علنی خانه ملت، حجت الاسلام مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در سخنانی به تقویت بنیه دفاعی کشور در لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: ملت ما همواره توی دهان متجاوزان و یاوه‌گویان علیه جمهوری اسلامی ایران زده است که ما نیز در کمیسیون تلفیق با تقویت بنیه دفاعی کشور این کار را انجام دادیم. جان کری و اوباما همواره تهدید می‌کنند که در صورت نقض توافق ژنو از سوی ایران، گزینه نظامی روی میز است که در صورتی که این یک بلوف سیاسی است و خودشان نیز می‌دانند که چرند می‌گویند. ما رقم قابل قبولی در لایحه بودجه 93 برای دفاع ملی قرار داده‌ایم.
تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۳
وکلای ملت پس از بحث و بررسی در مورد کلیات لایحه بودجه سال 1393 کل کشور، در نهایت آن را با  130 رای موافق، 59 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در صحن علنی آن را به تصویب رسانند.
در جلسه علنی نوبت عصر روز چهارشنبه مجلس، نمایندگان پس از تصویب کلیات لایحه بودجه سال 1393 وارد بررسی جزئیات این لایحه شدند.
بر این اساس در بررسی تبصره‌ای از لایحه بودجه در بخش درآمدی مقرر کردند که در راستای اعمال حق مالکیت و حاکمیت بر منابع نفت و گاز کشور و به منظور تعیین رابطه مالی و نحوه تسویه حساب بین دولت (خزانه‌داری کل کشور) و شرکت ملی نفت ایران، معادل 14.5 درصد از ارزش نفت (نفت خام و میعانات گازی) تولیدی، موضوع اجزای دو و سه این بند به عنوان سهم آن شرکت بابت کلیه مصارف سرمایه‌ای و هزینه‌ای شرکت یاد شده از جمله بازپرداخت بدهی و تعهدات، شامل (تعهدات سرمایه‌ای و بیع متقابل) و هزینه‌های صادرات با احتساب هزینه‌های حمل و بیمه (سیف) تعیین شود، که از پرداخت مالیات و تقسیم سود سهام دولت معاف شود.
در پایان جلسه علنی عصر روز گذشته خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرد جلسه علنی بعدی پارلمان با دستورکار ادامه بررسی جزئیات بودجه سال 93 صبح روز پنجشنبه 10 بهمن برگزار می‌شود.


نوشته شده در   پنجشنبه 10 بهمن 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode