ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 7 دي 1392     |     کد : 64668

انفجار شدید تروریستی در بیروت

در اثر انفجار تروریستی که صبح دیروز در بیروت پایتخت لبنان رخ داد، محمد شطح، وزیر دارایی پیشین دولت لبنان به همراه پنج نفر دیگر کشته و ده‌ها نفر نیز مجروح شدند. این انفجار بشدت از سوی محافل داخلی و خارجی لبنان محکوم شده و آن را اقدامی در جهت فتنه‌انگیزی و تشدید اختلافات داخلی این کشور توصیف کردند.


در این حادثه وزیر دارایی پیشین دولت لبنان به همراه 5 نفر دیگر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند
انفجار شدید تروریستی در بیروت

در اثر انفجار تروریستی که صبح دیروز در بیروت پایتخت لبنان رخ داد، محمد شطح، وزیر دارایی پیشین دولت لبنان به همراه پنج نفر دیگر کشته و ده‌ها نفر نیز مجروح شدند. این انفجار بشدت از سوی محافل داخلی و خارجی لبنان محکوم شده و آن را اقدامی در جهت فتنه‌انگیزی و تشدید اختلافات داخلی این کشور توصیف کردند.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی منابع بیمارستانی و صلیب سرخ لبنان، شمار کشته‌های این انفجار تروریستی به پنج نفر و زخمی‌ها به 70 نفر افزایش یافته است. ( برخی منابع تعداد کشته‌ها را هفت تا هشت نفر اعلام کردند) در این انفجار؛ خودروی حامل وزیر دارایی در دولت پیشین لبنان که وابسته به جریان المستقبل به رهبری سعدحریری بود هدف گرفته و به همراه راننده‌اش کشته شدند.

محمد شطح وزیر دارایی پیشین دولت فواد سینیوره و مشاور کنونی سعد حریری در امور بین‌الملل بود.

محمد طبایلی، فرمانده پلیس بیروت تائید کرد که شطح و راننده او در این انفجار تروریستی کشته شده‌اند و اجساد آنها در خودرو سوخته است. هادی حبیش، عضو فراکسیون جریان المستقبل در مجلس نمایندگان لبنان نیز خبر کشته‌شدن شطح را تائید کرد و مدعی شد که این انفجار می‌تواند با دادگاه ترور رفیق حریری که قرار است بزودی برگزار شود، مرتبط باشد.

برخی نیز به دلیل مواضع ضدسوری محمد شطح عواملی از طرف سوریه را در این انفجار دخیل می‌دانند، اما این در حالی است که سوریه بشدت این انفجار را محکوم کرده است.

سمیر حمود، دادستان کل لبنان اعلام کرد، بمب به‌کار گرفته شده در انفجار تروریستی روز جمعه بین 50 تا 60 کیلوگرم وزن داشته است. وی تصریح کرد: در مرحله تحقیقات اولیه هستم و تاکنون کسی در رابطه با این انفجار بازداشت نشده است. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان که در مرخصی به‌سر می‌برد، مرخصی خود را لغو و عازم بیروت شد. وی با محکوم کردن ترور مشاور سعد حریری تاکید کرد: این اقدام هدف قرار دادن شخصیتی سیاسی و میانه‌روست که به گفت‌وگوها، زبان حکمت و عقل و حق اختلاف دیدگاه ایمان دارد. میقاتی در این رابطه به صورت تلفنی با میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان در باره این انفجار گفت‌وگو و بر اتخاذ تدابیر شدیدتر امنیتی در لبنان تاکید کرد.

سران گروه 14 مارس نیز دیروز در این رابطه نشستی فوق‌العاده برای بررسی این انفجار تروریستی برگزار کردند. سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان در پیام تسلیت خود به‌دنبال ترور محمد شطح، مشاور خود در جریان انفجار روز جمعه بیروت عنوان کرد: کسانی که در ترور نخست وزیر فقید لبنان دست داشتند، در ترور شطح نیز دست دارند. آنها همان کسانی هستند که از حضور در دادگاه بین‌المللی ممانعت می‌کنند.

حریری همچنین تاکید کرد: ترور محمد شطح زخمی عمیق بر جان ما ایجاد کرد و کسانی که دشمن صلح و عدالت هستند، برای ترور وی برنامه‌ریزی کرده‌اند.

دیگر واکنش‌ها

در پی انفجار تروریستی دیروز، امین جمیل، رئیس‌جمهور پیشین لبنان و رئیس حزب مسیحی الکتایب خواستار خویشتنداری تمام مردم لبنان و ایستادگی در برابر این‌گونه جنایات شد.

علی حسن خلیل، وزیر بهداشت لبنان و از اعضای برجسته جنبش امل نیز این اقدام تروریستی را محکوم و آن را در جهت هدف قرار دادن ثبات و نقاط قدرت لبنان ارزیابی کرد.

علی عبدالکریم علی، سفیر سوریه در لبنان نیز این اقدام تروریستی را محکوم کرد و گفت: اولین طرفی که از این‌گونه جنایات بهره‌می‌برد، اسرائیل است.

وی با متهم کردن عربستان سعودی به دست داشتن در این‌گونه جنایات تاکید کرد: بندر بن سلطان، رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان و دیگر حامیان تروریسم در لبنان و سوریه، این‌گونه حوادث و عملیات‌ را برنامه‌ریزی می‌کنند. عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان نیز در واکنش به این اقدام تروریستی گفت: باید با حکمت و هوشیاری برخورد شود بویژه که لبنان بدون شخصیت ملی است، همه باید در برابر اقدامات تروریستی ایستادگی کنند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به‌عهده نگرفته است. گفته می‌شود انفجارهای دیروز به صورت انتحاری بوده است. رسانه‌های جریان 14مارس سعی می‌کنند بدون ارائه مدرکی سوریه و مقاومت لبنان را به دخالت در این انفجار متهم کنند. شبکه خبری العربیه دیروز گزارش داد، نشست شورای عالی دفاعی لبنان به منظور بررسی ابعاد این حادثه تروریستی تشکیل خواهد شد. به گفته برخی منابع این نشست قرار است امروز(شنبه) در کاخ بعبدا تشکیل شود.

هم‌اکنون حلقه امنیتی مستحکمی از سوی نیروهای ارتش و پلیس لبنان در اطراف محل انفجار تشکیل شده و کارشناسان نظامی در حال بررسی نقطه انفجار و جریان‌هایی هستند که ممکن است در آن نقش داشته باشند. شبکه المیادین اعلام کرد، مشابه زمان ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان همزمان با انفجار تروریستی صبح جمعه در بیروت دو جنگنده ارتش رژیم صهیونیستی بر فراز بیروت حاضر بودند.

انفجار دیروز بیروت بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های متعدد داخلی و خارجی داشت. شبکه‌های ماهواره‌ای اسکای‌نیوز عربی، العربیه، المیادین و الجزیره اقدام به پخش مستقیم تصاویری از محل این انفجار کردند.

محمد شطح که بود؟

محمد شطح، سیاستمدار، اقتصاد‌دان و دیپلمات لبنانی بود که صبح دیروز در انفجاری مهیب در بیروت ترور شد. وی از سال 1997 تا 2000 به عنوان سفیر لبنان در آمریکا حضور داشت و وزارت دارایی لبنان را در هفتادمین دولت این کشور در جولای سال 2008 به‌عهده داشت و مشاور ارشد فواد سینیوره و سعد حریری به شمار می‌رفت.

دوره خدمت شطح به عنوان سفیر لبنان با استعفای رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین به‌پایان رسید و در سال 2001 به صندوق بین‌المللی پول بازگشت. او تا ژوئن سال 2005 در آنجا ماند و با ترور رفیق حریری در 14 فوریه همان سال از صندوق بین‌المللی پول نیز استعفا داد.

شطح در جریان جنگ ژوئن سال 2006 لبنان (جنگ 33 روزه) به عنوان سخنگوی رسمی دولت این کشور در برخی رسانه‌های غربی حضور پیدا کرد.

او گرچه سعی می‌کرد به صورتی مستقل عمل کند، اما درمجموع یکی از اعضای جریان المستقبل به شمار می‌رفت. وی قرار بود صبح دیروز در نشستی فوق‌العاده در بیت‌الوسط که خانه قدیمی سعد حریری بود با تعدادی از اعضای جریان المستقبل حضور پیدا کند که مورد هدف انفجار قرار گرفت و به همراه راننده‌اش کشته شد. شطح سال 1951 در طرابلس لبنان به دنیا آمد. شبکه العربیه از او به عنوان مغز متفکر جریان 14 مارس یاد کرد.


نوشته شده در   شنبه 7 دي 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode