ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 20 مهر 1392     |     کد : 60968

بحران دولت فدرال وارد دوازدهمین روز شد

تعطیلی دولت فدرال آمریکا در حالی وارد دوازدهمین روز خود می‌شود که آخرین مذاکرات دولت اوباما با جمهوریخواهان هم با شکست مواجه شد.

دیدار اوباما با جمهوریخواهان باز هم شکست خورد
بحران دولت فدرال وارد دوازدهمین روز شد


تعطیلی دولت فدرال آمریکا در حالی وارد دوازدهمین روز خود می‌شود که آخرین مذاکرات دولت اوباما با جمهوریخواهان هم با شکست مواجه شد.
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بعد ازظهر روز پنجشنبه به امید جلب موافقت جمهوریخواهان برای افزایش سقف بدهی و تصویب لایحه بودجه 90 دقیقه به مذاکره نشست اما آنطور که رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند، این نشست نیز بدون نتیجه پایان یافت.
به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» این نشست تنها با حضور 20 تن از اعضای جمهوریخواه کنگره در کاخ سفید برگزار شد، در حالی که اوباما تمام 233 نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان را دعوت کرده بود.
براساس این خبر، در این دیدار، جمهوریخواهان طرحی را برای افزایش موقتی سقف بدهی‌های فدرال و همچنین برگزاری مذاکرات فوری در زمینه چگونگی پایان دادن به تعطیلی دولت فدرال ارائه کرده بودند اما اوباما ضمن رد این طرح تاکید کرده قبل از هرگونه مذاکره بودجه با جمهوریخواهان، دولت واشنگتن باید بازگشایی شده و از تعطیلی خارج شود.
گزارش‌ها حاکی است رئيس مجلس نمایندگان طرحی را به منظور تمدید 6 هفته‌ای اعتبار سقف قرض‌گیری دولت واشنگتن در ازای وعده اوباما برای مذاکره پیرامون موضوعات بودجه و از جمله طرح خدمات درمانی اوباما موسوم به «اوباماکر» مطرح کرده است؛ طرح «بینر» به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا زمان 22 نوامبر سال جاری قدرت استقراض داشته باشد.
هدف از طرح «بینر» مهار ورشکستگی بی‌سابقه دولت آمریکا در تاریخ 17 اکتبر (25 مهر ماه) است؛ کنگره تا قبل از 17 اکتبر که زمان پایان اعتبار سقف بدهی 16/7 تریلیون دلاری واشنگتن است، فرصت دارد این سقف را افزایش دهد و در غیر این صورت، دولت آمریکا دیگر قادر به پرداخت صورت حساب‌های مالی خود نخواهد بود و به این ترتیب، با یک ورشکستگی تمام عیار روبه‌رو خواهد شد.
«جی کارنی» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرده که اوباما خواهان بازگشایی دولت و افزایش بلندمدت در سقف بدهی است اما این احتمال وجود دارد که رئیس‌جمهور آمریکا لایحه افزایش کوتاه مدت سقف بدهی را در صورتی که شرایط خاصی نداشته باشد نیز امضا کند.
نشست روز پنجشنبه رئيس جمهور آمریکا با جمهوریخواهان بعد از دیدار یک ساعت و 45 دقیقه‌ای اوباما با دموکرات‌های سنا برگزار شد.
در همین رابطه شبکه تلویزیونی «العربیه» نیز اعلام کرد، اوباما به خاطر این با طرح جمهوریخواهان مخالفت کرد که در این طرح تاکیدی بر بازگشایی ادارات دولت فدرال نشده بود.
وزیر خزانه‌داری آمریکا اما با مشاهده این اوضاع به جمهوریخواهان نسبت به عواقب تصویب نشدن لایحه بودجه هشدار داد. «جک لو» با متهم کردن مخالفان اوباما به «قصور» در افزایش سقف بدهی گفت این قصور تبعات زیادی برای آمریکا خواهد داشت. وی سیاستی که جمهوریخواهان در پیش گرفته‌اند را به «لبه پرتگاهی» تشبیه کرد که می‌تواند امنیت اجتماعی و منافع شهروندان آمریکایی را «تهدید» کند، نرخ بهره را به شدت افزایش دهد، بی‌ثباتی به بار آورد و کسری بودجه فدرال را به شدت افزایش دهد.
گفتنی است، در حال حاضر 800 هزار نفر از کارمندان دولت فدرال آمریکا به دلیل نبود بودجه به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده‌اند و روز به روز بر تعداد این کارمندان افزوده می‌شود. بسیاری از ادارات و مراکز دولتی به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده‌اند و نگرانی‌ها از سرایت این بحران به سایر ایالات نیز افزایش یافته است. در همین رابطه روز پنجشنبه مقامات قضایی آمریکا اعلام کردند با ادامه این روند از اوایل هفته جاری احتمالاً دادگاه‌های فدرال آمریکا نیز به دلیل نداشتن بودجه تعطیل خواهند شد. به گزارش شبکه الجزیره، ادامه این تعطیلی‌ها باعث اعتراض‌هایی در بین مردم شده است چرا که بسیاری از شهروندان این کشور در حال حاضر با مشکلات مالی شدیدی دست به گریبان شده‌اند.
در این بین اما هستند کارشناسانی که دعواهای سیاسی بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها را «بازی برای کسب منافع سیاسی» قلمداد کرده و نتیجه می‌گیرند تا پیش از 25 مهر قطعاً طرفین به توافق خواهند رسید. این عده از کارشناسان در توجیه تحلیل خود به «سابقه داشتن» این دعواهای سیاسی طی سال‌های گذشته استناد می‌کنند.
کاهش بی‌سابقه
محبوبیت کنگره
قربانی اصلی بن‌بست سیاسی کنگره آمریکا بر سر بودجه، صدها هزار شهروند آمریکایی هستند که 12 روز است خانه‌نشین شده‌اند. نظرسنجی‌های صورت گرفته در این ایام نشان می‌دهد بخشی از مردم آمریکا دموکرات‌ها و برخی دیگر جمهوریخواهان را مقصر اوضاع فعلی می‌دانند. در این بین عده‌ای نیز هستند که معتقدند هر دو حزب مقصرند. به گزارش شبکه پرس‌تی‌وی، آخرین نظرسنجی ها نشان می‌دهد این بحران سبب شده محبوبیت کنگره به پنج درصد سقوط کند و محبوبیت اوباما نیز به کمترین میزان خود در دو سال گذشته یعنی رقم 37 درصد برسد. در این حال جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار می‌دهد اگر بن‌بست کنگره بر سر بودجه و افزایش سقف استقراض حل نشود، پیامدهای آن بی‌سابقه خواهد بود.



نوشته شده در   شنبه 20 مهر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode