ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 30 شهريور 1392     |     کد : 59821

ان‌بی‌سی: دیدار با اوباما؟ روحانی: قرار نیست اما ممکن است!

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سؤال شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی درباره دیدار با اوباما در سفر به نیویورک گفت؛ چنین دیداری در دستور کار نیست اما در دنیای سیاست هر چیزی امکان‌پذیر است!

در مصاحبه اختصاصی با شبکه آمریکایی مطرح شد
ان‌بی‌سی: دیدار با اوباما؟
روحانی: قرار نیست اما ممکن است!


رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سؤال شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی درباره دیدار با اوباما در سفر به نیویورک گفت؛ چنین دیداری در دستور کار نیست اما در دنیای سیاست هر چیزی امکان‌پذیر است!
حجت‌الاسلام حسن روحانی در پاسخ به سؤال «آن کاری» خبرنگار شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی» که پرسیده بود آیا او هولوکاست را افسانه می‌داند گفت:‌«من تاریخدان نیستم. سیاستمدارم. چیزی که برای ما مهم است این است که کشورهای منطقه و مردم به یکدیگر نزدیکتر شوند و بتوانند از خشونت و بی‌عدالتی دوری کنند.»
رئیس‌جمهور ایران در پاسخ به سؤالی از خبرنگار این شبکه خبری که پرسیده بود که ایران می‌خواهد اسرائيل را از نقشه حذف کند، گفت: «چیزی که ما در این کشور به دنبال آن هستیم، حاکمیت اراده مردم است. ما به صندوق رای اعتقاد داریم.»
سؤال دیگر خبرنگار این شبکه آمریکایی از آقای روحانی به اظهار نظر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژيم‌صهیونیستی درباره ایشان مربوط می‌شد که رئيس جمهور ایران را «گرگی در لباس میش» خوانده بود.
روحانی در پاسخ به این سؤال اسرائيل را «رژیمی اشغالگر و دولتی غاصب» خواند که «به مردم منطقه ستم می‌کند و با سیاست‌های جنگ‌افروزانه باعث ایجاد بی‌ثباتی در منطقه شده است.»
وی افزود:‌«اسرائیل نباید به خودش اجازه دهد درباره دولتی که با انتخاباتی دموکراتیک و آزاد روی کار آمده اظهار نظر کند.»
رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنانش درباره لفاظی‌های جنگ‌طلبانه علیه ایران گفت:‌«ما به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیستیم. ما به دنبال صلح و ثبات در بین تمامی کشورهای منطقه هستیم.»
حسن روحانی در ادامه سخنانش درباره آزادی‌های شهروندی مردم ایران که موضوع سؤال خبرنگار ان‌بی‌سی بود گفت:‌«ما می‌خواهیم مردم در زندگی خصوصی‌شان کاملاً آزاد باشند و در دنیای امروز دسترسی به اطلاعات و حق گفت‌و‌گوی آزاد و حق تفکر آزادانه، حقی برای تمام مردم و از جمله مردم ایران است.»
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا دولت ایران فیلتر اینترنت را متوقف خواهد کرد، گفت«کمیسیونی برای حقوق شهروندی مردم تشکیل خواهد شد.»
رئيس جمهوری اسلامی ایران افزود: «در خصوص برنامه هسته‌ای، دولت ایران با تمام قدرت خود وارد شده و اختیارات کامل دارد. تحت هیچ شرایطی ما به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نیستیم، از جمله تسلیحات هسته‌ای.»
رئیس جمهور ایران همچنین در این مصاحبه در خصوص رد و بدل شدن نامه بین او و رئیس جمهور آمریکا نیز توضیحاتی داد. وی ابراز داشت:‌ «از نقطه نظر من، لحن نامه اوباما مثبت و سازنده بود.» اشاره روحانی به نامه‌ای است که رئیس جمهور آمریکا به عنوان تبریک پیروزی در انتخابات برای وی ارسال کرده بود.
روحانی در پاسخ به یکی از سؤالات خبرنگار آمریکایی مبنی بر دیدار احتمالی او با باراک اوباما در نیویورک گفت: دیدار با اوباما در دستور کار سفر من نیست اما هر چیزی در دنیای سیاست امکان‌پذیر است البته بسته به شرایطی که به وجود می‌آید.
ان‌بی‌سی همچنین به نقل از آقای روحانی نوشت:‌ «این نامه می‌تواند گامی کوچک و ظریف برای آینده‌ای بسیار پر اهمیت باشد. من فکر می‌کنم سران تمام کشورها باید به منافع ملی خود فکر کنند و نباید تحت تاثیر گروه‌های فشار قرار گیرند. امیدوارم در آینده شاهد چنین فضایی باشیم.»
خبرنگار شبکه خبری ان‌بی‌سی در بخش دیگری از این مصاحبه از آقای روحانی پرسید که آیا ایران می‌تواند به دنیا تضمین بدهد که دمشق به توافق مسکو- واشنگتن برای امحای سلاح‌های شیمیایی پایبند خواهد ماند یا خیر.
به گزارش فارس آقای روحانی در پاسخ به این سؤال گفت: «ما دولت سوریه نیستیم. ما یکی از کشورهای این منطقه هستیم که خواستار صلح و ثبات و نابودی سلاح‌های کشتار جمعی در سرتاسر منطقه هستیم.»
«آن کاری» در ادامه از رئيس‌جمهور ایران پرسید:‌‌«آیا فکر می‌کنید اوباما با عقب‌نشینی از حمله هوایی به سوریه ضعیف به نظر رسید؟»
آقای روحانی در پاسخ به این سؤال گفت:‌‌ «ما جنگ را ضعف می‌دانیم.»
یادداشت روحانی در واشنگتن‌پست
همچنین روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست یادداشتی از حسن روحانی منتشر کرد:
در بخشی از این یادداشت آمده است؛ تمام درگیری‌هایی که در سوریه، عراق و افغانستان در جریان است، در اصل بر سر هویت این کشورها و نقش آن‌ها در منطقه و جهان است. گستره مرکزیت هویت به برنامه هسته‌ای ما نیز می‌رسد. برای ما، تسلط یافتن بر چرخه سوخت اتمی و تولید توان هسته‌ای به همان اندازه که از دید تنوع‌بخشی به منابع انرژی حائز اهمیت است، از دید ملت ایران، به عنوان تلاشی برای کسب شان، احترام و دستیابی به جایگاه واقعی در جهان نیز از اهمیت برخوردار است. بدون درک نقش هویت، بسیاری از موضوعات که با‌ آن‌ها روبرو هستیم، لاینحل باقی می‌ماند.
اولا، ما باید برای تلاش سازنده در جهت برقراری گفت‌وگوهای ملی چه در سوریه چه در بحرین، دست به دست هم دهیم. ما باید فضایی به وجود آوریم که در آن مردم منطقه بتوانند خود در مورد سرنوشتشان تصمیم‌گیری کنند. به عنوان بخشی از این طرح، من آمادگی دولتم برای تسهیل برگزاری مذاکرات بین دولت سوریه و مخالفان را اعلام می‌کنم.
دوما، ما باید برای بی‌عدالتی‌ها و رقابت‌های گسترده‌ای که به تشدید خشونت و تنش منجر می‌شود، چاره‌جویی کنیم. یک بعد کلیدی از تعهد من برای کنش‌های متقابل سازنده، تلاش در جهت تعامل با همسایگان و دیگر ملت‌ها در جهت دستیابی به راهکاری برد-برد است.
بعد از ده سال پا پس و پیش گذاشتن، اکنون آنچه که همه طرف‌ها در رابطه با برنامه هسته‌ای ما نمی‌خواهند، مشخص شده است. وجود محرکی مشابه در راهبردهای اتخاذ شده در قبال سوریه نیز مشهود است.
این راهبرد ممکن است برای جلوگیری از تبدیل مناقشات سرد به مناقشات گرم و نظامی، پاسخگو باشد. اما برای خروج از بن بست در زمینه مسائلی چون سوریه، برنامه هسته‌ای کشورم و بحث ارتباط با ایالات متحده، باید از این رویکرد فراتر برویم. به جای آنکه بر چگونگی جلوگیری از بدتر شدن اوضاع تمرکز کنیم، باید در مورد اینکه چطور می‌شود اوضاع را بهتر کرد، فکر و گفت‌وگو کرد. در این راستا، ما باید به صورتی شفاف، دقیق و صادقانه آنچه را که می‌‌خواهیم مشخص کنیم و اراده سیاسی را نیز برای عملی شدن آن، به خدمت بگیریم. این ماهیت اصلی راهبرد من برای تعامل سازنده است.
در حالی که برای حضور در افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک می‌شوم، به همتایان خودم توصیه می‌کنم از فرصتی که انتخابات اخیر ایران فراهم کرده، استفاده کنند. به آن‌ها توصیه می‌کنم از اختیاری که مردم برای تعامل محتاطانه به من داده‌اند. استفاده کنند و به تلاش‌های دولت من برای به جریان انداختن گفتمانی سازنده، صادقانه پاسخ دهند. بیش از همه، به آن‌ها توصیه می‌کنم دیدی فراتر از نگرانی‌ها داشته باشند و آنقدر جرات داشته باشند که نه به خاطر منابع ملی‌شان، بلکه دست‌کم به خاطر میراثی که از آن‌ها به جای می‌ماند به خاطر فرزندانمان و به خاطر نسل‌های آینده، بگویند چه چیز می‌خواهند.




نوشته شده در   شنبه 30 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode