ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 1 شهريور 1392     |     کد : 58359

اراده و تلاش محور ترقی و تعالی انسان/ حدیثی هشدار دهنده از امام صادق (ع)

توانمندی های جسمی و روحانی انسان در لابه لاي وجود او خفته و نهفته است و بايد به وسيله تلاش و تمرين بيدار و آشكار شوند و با عقل و اراده تحريك شوند و به كار بيفتند تا به نتیجه برسند.

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: توانمندی های جسمی و روحانی انسان در لابه لاي وجود او خفته و نهفته است و بايد به وسيله تلاش و تمرين بيدار و آشكار شوند و با عقل و اراده تحريك شوند و به كار بيفتند تا به نتیجه برسند.همه ما بالقوه والاتر و مفيدتر از آنیم كه بالفعل هستیم. حس قوی حافظه، سامعه و لامسه افراد نابینا براي ما اين نكته را روشن تر مي سازد. غالب مردم در اثر بی توجهی و به كار نبردن قواي خويش نيروهاي وجود خود را راكد می گذارند. ما حواس ظاهری و باطنی و سطح قواي روحي و جسمی خويش را به وسيله ورزش و رياضت و به كار بردن آنها مي توانيم بالا ببريم و ترقي دهیم.

بدون شک توانايي و تعالي انسان نامحدود و مافوق تصور است. قدرت چشم و گوش ما و دیگر اعضا از اينكه حالا به نظر مي رسد خيلي بيشتر و تند و تيزتر مي باشد، و اين قدرت مي تواند در اثر تمرين و ورزش به مراتب تواناتر گردد.

هر يك از اعضای بدن انسان اگر درست به كارگرفته شود قطعا تقويت خواهد شد و انسان مي تواند با رياضت و تمرين هاي مفيد قواي باطني خود را مثل قواي ظاهري تقويت كند. تنبلي و سستي در راه پرورش قواي انساني موجب از كار افتادن آنها خواهد شد.

پنج نیروی عادت، عرف، عقل، دين و غريزه بر انسان حکومت می کنند. اگر بشر بتواند سه قوه عرف، عادت و غریزه را تحت تاثير دو قوه دیگر یعنی عقل و دين قرار دهد قطعا سعادتمند خواهد بود، اراده قوي مي تواند جلوي حكومت عادت و عرف را بگيرد و عنان را بدست عقل بسپارد.

بدون تردید اراده قوي مي تواند حكومت عادت را شكست دهد. انسان در تمام مراحل مي تواند غرائز خدادادي را با اراده قوي تقويت كند. سستي و لاابالي گري اگر جاي اراده قوي را بگيرد تحقيقا آدمي در چاه بدبختي گرفتار خواهد شد و آبرو و شرف انساني خود را بر باد خواهد داد.

اگر ما بر طبق تعليمات و آموزه های اسلام و دستورات ائمه اطهار (ع) عمل كنيم از فرشتگان آسمان برتر و بالاتر خواهيم بود، پس اگر مشکلی هست و رشدی و تعالی رخ نمی دهد به خود ما بر می گردد و نه به آموزه های دین. در همین باره امام صادق(ع) مي فرمايد: هرگاه بخواهيد خود را به ما نسبت بدهيد لازم است بر طبق تعليمات ما زندگاني كنيد و به وسيله عملهاي زشت دين ما را آلوده ننماييد و زحمت ما را عقيم نسازيد.

تنبلي و كسالت، نا اميدي و شهوت هاي كودكانه خلق را از استفاده قواي خدادادي مانع شده، بلكه از آنچه دارند در اثر بي اعتنايي روزبه روز كاسته مي گردد. هرگاه عضلات و ماهيچه ها را به كار نيندازيم شل و تنبل و ناتوان مي گردند در صورتي كه با ورزش و كار توانا و سخت و با نشاط مي شوند، همچنان است حافظه و اراده و قواي نهفته بلكه بزرگي و بزرگواري و سيادت نيز نتيجه رياضت است.

پهلوانان در اثر ورزش است كه در كشتي و يا و زنه برداري و يا بازي هاي ديگر ركورد جهان را مي شكنند. فيزيكدانها و شيميدانها در اثر به كار انداختن غرايز خدادادي خويش به عرصه های بلند علمی قدم نهاده اند و همه پیشرفت ها و فناوری های نوین را به جامعه تحويل داده اند، پس بدون تلاش و ریاضت نه در بعد جسمانی و نه در بعد روحانی نتیجه ای به دست نمی آید و رشدی اتفاق نمی افتد.


نوشته شده در   جمعه 1 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode