ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 27 مرداد 1392     |     کد : 58105

حمایت عربستان، امارات، کویت و اردن از قتل عام مردم مصر

کشورهای عربستان، امارات، اردن و کویت از اقدام ارتش و حاکمان نظامی مصر در کشتار مردم این کشور حمایت کردند.


اخوانی‌ها طرفداران خود را به تظاهرات روزانه دعوت کردند
حمایت عربستان، امارات، کویت و اردن از قتل عام مردم مصر


کشورهای عربستان، امارات، اردن و کویت از اقدام ارتش و حاکمان نظامی مصر در کشتار مردم این کشور حمایت کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها پادشاه عربستان روز جمعه و در حالی که ارتش و نیروهای امنیتی مصر در حال به اصطلاح «پاکسازی» میادین و خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور از «تحصن کنندگان» طرفدار مرسی بودند، نسبت به کشته و زخمی شدن هزاران نفر از مردم در این عملیات واکنش نشان داد.
پادشاه عربستان ضمن «شرعی» خواندن اقدام نیروهای امنیتی گفت: ارتش و دولت موقت مصر در حال مبارزه با تروریسم هستند و این «حق شرعی» را دارند که آنها را سرکوب کنند!
«عبدالله بن عبدالعزیز» معترضان و طرفداران مرسی را عده‌ای «گمراه» خواند و کسانی را که از آنها حمایت کرده و علیه حاکمان فعلی مصر موضع می‌گیرند را نیز حامیان «تروریسم» نامید. ریاض از متحدان اصلی «حسنی مبارک»، دیکتاتور مخلوع مصر بود و پس از انتصاب عدلی منصور به عنوان جانشین «مرسی» نیز جزو نخستین کسانی بود که به وی تبریک گفت. این نخستین واکنش رسمی پادشاه عربستان درباره ناآرامی‌های مصر است.
این نوع موضع‌گیری با استقبال شدید حاکمان مصر مواجه شد. قاهره با صدور بیانیه‌ای موضع ریاض را «فراموش نشدنی» توصیف کرد. «احمد الطیب»، شیخ‌الازهر مصر نیز از موضع‌گیری پادشاه عربستان استقبال کرد و آن را «موضعی تاریخی» خواند که «هرگز فراموش نخواهد شد.»
امارات متحده عربی، کویت و اردن نیز بلافاصله پس از پادشاه عربستان از اقدام ارتش مصر در برخورد با معترضان حمایت کردند. مقامات رسمی این کشور از ریاض نیز به خاطر حمایت از حاکمان فعلی مصر قدردانی کردند.
دور تازه سرکوب طرفداران مرسی به ویژه متحصنین در میدان‌های «رابعه العدویه» و «النهضه» از روز چهارشنبه گذشته (23 مرداد ماه) با قدرت تمام آغاز شده و همچنان ادامه دارد. طبق اظهارات مقامات اخوانی در «چهارشنبه خونین» ارتش و نیروهای امنیتی دستکم 2600 نفر راکشته و 10 هزار تن را زخمی کردند. منابع دولتی مصر می‌گویند روز چهارشنبه 578 نفرکشته و 3800 تن زخمی شدند. اما در مورد تلفات انسانی موج دوم سرکوب‌ها که از روز جمعه (25 مرداد) شروع شده نیز بین اخوانی‌ها و مقامات دولتی مصر اختلاف نظر وجود دارد. اخوانی‌ها می‌گویند ارتش مصر روز جمعه حدود 100 نفر را کشتند و صدها تن را نیز بازداشت کردند. وزارت کشور مصر اما تلفات را حداکثر 85 نفر اعلام کرده است. شبکه تلویزیونی الجزیره اما شمار تلفات روز جمعه را دستکم 200 تن اعلام کرد.
اما پس از درگیری‌های خونین روز جمعه که در حین برگزاری تظاهرات «جمعه خشم» روی داد اخوان‌المسلمین تأکید کرد «تا نابودی کودتاچیان مبارزات ادامه خواهد داشت.» به گزارش خبرگزاری «شینهوا»، جهاد الحداد، سخنگوی اخوان‌المسلمین مصر پس از تظاهرات «جمعه خشم» در صفحه اجتماعی خود نوشت: «از امروز هفته سرنگونی کودتا آغاز شد.» وی از تمام مردم مصر خواست برای «سرنگونی کودتاگران» همه روزه به تظاهرات «مسالمت‌آمیز» بپردازند.
وی در عین حال از هرگونه خشونت و حمله به دارایی‌های عمومی و خصوصی اعلام برائت کرد.
اخوانی‌ها پس از پراکنده شدن از میدان‌های محل تحصن برخی وارد پارک‌ها و گروهی نیز به همراه اجساد قربانیان به مساجد هجوم برده‌اند.
گزارش‌های منتشر شده حاکی است، معترضان به همراه اجساد در این مساجد تحصن کرده و خواستار «محاکمه قاتلان» آنها شده‌اند. در این میان مسجد «الفتح» و «التوحید» قاهره به دلیل حضور بیشتر معترضان و تعداد زیاد اجساد بیش از سایر مساجد مورد توجه حاکمان مصر قرار دارد. خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها حاکی است از صبح روز شنبه نیروهای ارتش پس از محاصره این دو مسجد وارد آن شدند.
ارتش در حال مذاکره با معترضان برای خارج کردن اجساد به منظور دفن آنها هستند.
ادامه ناآرامی‌ها
با وجود پراکنده شدن معترضان از میادین اصلی شهر قاهره و دیگر شهرهای مصر و همزمان با آغاز دور تازه اعتراض‌ها خبر می‌رسد، نیروهای امنیتی برای تکمیل عملیاتی که از روز چهارشنبه آغاز کرده‌اند، برای دستگیری الباقی رهبران اخوان وارد عمل شده‌اند. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد، دستگاه‌های امنیتی مصر کار جست و جوی خانه به خانه را برای دستگیری تمام رهبران اخوانی برگزیده‌اند.
دولت موقت مصر حتی برای توجیه اقدامات اخیر خود تصمیم گرفت «اخوان‌المسلمین» را رسماً یک گروه تروریستی بنامد. از سوی دیگر خبرهایی نیز منتشر شده مبنی بر اینکه عده‌ای ناشناس در حال مسلح کردن مردم برای مقابله مسلحانه با ارتش هستند. برخی گزارش‌ها حاکی است این عده از اعضای القاعده هستند! همه این شرایط باعث شده برخی کارشناسان و رسانه‌ها اعلام کنند، مصر وارد یک جنگ داخلی شده و به قول خبرگزاری رویترز، به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها از این وضع خلاص شود.
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با ابراز نگرانی از اوضاع مصر خطاب به دولت موقت مصر پیشنهاد کرد، اخوانی‌ها را در قدرت شریک کند تا بدین ترتیب بازگشت آرامش به مصر «تضمین» شود.
این شبکه خبری نیز همچون بسیاری معتقد است جامعه مصر دچار یک دودستگی و هرج‌ومرج شده و بدون مذاکره طرفین امیدی به نجات نخواهد بود.
«سقوط یک هلی‌کوپتر ارتش» پس از مورد هدف قرار گرفتن از سوی افراد ناشناس مسلح، یکی دیگر از خبرهای دیروز مصر است که انتشار اخبار و تصاویر آن تا حدودی فضای جنگی را در ذهن متبادر می‌کند. واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی «النیل» نوشت. عده‌ای مسلح از روی پشت‌بام‌های ساختمان‌های اطراف میدان «رامسیس» محل برگزاری تظاهرات روز «جمعه خشم» به این هلی‌کوپتر شلیک و آن را ساقط کردند!
واکنش‌های جهانی
«یوسف قرضاوی»، مفتی مصری‌الاصل ساکن قطر که پدر معنوی گروه‌های تفکیری لقب گرفته در تازه‌ترین واکنش‌های خود درباره تحولات مصر «شرکت در تظاهرات‌ها علیه ارتش و دولت موقت مصر را یک «واجب عینی» دانست. وی از رهبران کشورهای عربی خواست برای توقف «جنایات نظامیان» اقدام کنند. وی پیش از این حکم قتل کسانی را که در برکناری مرسی دخالت داشتند را نیز صادر کرده بود.
یکی از کارشناسان مسائل خاورمیانه در سازمان عفو بین‌الملل نیز نیروهای امنیتی مصر را به «استفاده بی‌سابقه از خشونت» محکوم کرد.
«جفری مارک» در گفت‌وگو با «الجزیره» گفت: کارشناسان عفو بین‌الملل که در مصر حضور دارند اسناد و شواهدی به دست آورده‌اند که ثابت می‌کند نیروهای امنیتی مصر به طور بی‌سابقه‌ای از خشونت علیه معترضان استفاده کرده‌اند. وی خواستار تحقیقات مستقل برای روشن شدن زوایای مختلف تحولات مصر با هدف روشن شدن حقیقت شد.
فاطیما سعید، فعال حقوق‌بشر نیز در گفت‌وگو با «راشاتودی» ضمن ابراز تاسف و نگرانی از «جنایات در مصر» سکوت غرب در برابر این جنایات را محکوم کرد. وی گفت: «واقعا شرم‌آور است که کشورهای غربی که خود را مدافع دموکراسی می‌دانند الان از سلاخی شدن دموکراسی و حامیان آن در مصر حمایت می‌کنند. حرف‌های اوباما در واکنش به حوادث مصر کافی نیست. کمک‌های او به ارتش مصر صرف سلاخی کردن مردان و زنان و کودکان مصری می‌شود. شاید ارتش مصر جرقه کشتارها را زده باشد اما این غرب است که اسلحه نظامیان مصری را تامین می‌کند.
غرب باید فعالانه موضع‌گیری کند. هنوز برای طرفداری از دموکراسی در مصر خیلی دیر نشده است. غرب باید سکوت خود را بشکند و آنچه را که در مصر روی می‌هد، رد کند.
این مانورهای ظاهری دیپلماتیک، فراخوانی سفرا و اظهارنظرهای نیم بند کافی نیست زیرا مردم در مصر کشته می‌شوند.»
اشاره این فعال حقوق‌بشر به اظهارات چند روز پیش اوباما بود که در واکنش به کشته و زخمی شدن هزاران مصری اعلام کرد، مانور نظامی خود را با ارتش مصر برگزار نخواهد کرد!
مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز همزمان با فراخواندن سفیر خود از مصر، آمریکا و رژیم صهیونیستی را عاملان اصلی ناآرامی‌ها در مصر معرفی کرد.
وی گفت: ما شاهد خونریزی در مصر هستیم. ما نسبت به کودتا علیه مرسی که خلاف قانون‌اساسی بود هشدار می‌دهیم، مرسی ربوده شده و حزب حاکم نسبت به آنچه که درمصر رخ می‌دهد مسئول است.»
مادورو افزود: «آمریکا هیچ دوستی ندارد بلکه منافع مشخصی دارد. آنچه که آمریکایی‌ها می‌خواهند تسلط بر کل سیاره زمین است.»
وی همچنین خواستار جلوگیری از خشونت‌ها در مصر و اجرای کامل قانون‌اساسی شد.
شورای علمای شریعت مصر نیز در اقدامی قابل تامل اعلام کرد، اخوان‌المسلمین از شریعت و طریقت یکتاپرستی خارج و از امروز به یک گروه مرتد از اسلام تبدیل شده است. سی‌ان‌ان این خبر را به نقل از بیانیه‌ای که «احمد کریمه» استاد فقه تطبیقی دانشگاه الازهر در سایت اینترنتی منتشر کرده، اعلام کرد!


نوشته شده در   يکشنبه 27 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode