ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 مرداد 1392     |     کد : 57238

در جلسه علنی دیروز مجلس با حذف تدریجی کنکور موافقت کرد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه پارلمان با ۱۴۷ رای موافق، کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی، کنکور به صورت تدریجی در طی پنج سال آینده حذف می‌شود.


نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه پارلمان با ۱۴۷ رای موافق، کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی، کنکور به صورت تدریجی در طی پنج سال آینده حذف می‌شود.
وکلای ملت در ابتدای جلسه علنی روز گذشته طرح یک‌ فوریتی سنجش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را بررسی کردند.
هادی حسینی نماینده مردم قائمشهر از موافقان کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در کشور طی سخنانی با تاکید بر اینکه ۲ سال است که برگزاری کنکور با خلأ قانونی مواجه است، اظهار داشت: باید خلأ قانونی ناشی از نبود قانون پر شود و لذا در طرح فعلی لایحه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر کنکور غیرقانونی برگزار می‌شود و ۲ سال است که جوانان تکلیف خود را نمی‌دانند، لذا باید شرایطی فراهم شود که از خلأ قانونی خارج شویم.
عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بعد از مطرح شدن سخنان نمایندگان در سخنانی با بیان اینکه کنکور به شکل فعلی آسیب شدیدی به سلامت اجتماعی وارد کرده است، اظهار داشت: سال‌ها است که آرزوی حذف کنکور را داریم. چرا که کنکور خواب را از چشم بچه‌های ما گرفته است.
وی افزود: احتساب سوابق تحصیلی هیچ نگرانی ندارد، چرا که امروز بنگاه‌های اقتصادی تحت عنوان کنکور ایجاد شده و اگر امروز کنکور را برداریم، بساط همه این بنگاهها برچیده می‌شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه می‌خواهیم با احتساب سابقه تحصیلی بی‌توجهی مفرط دانش‌آموزان به درس را کاهش دهیم، افزود: طرح فعلی به دلیل احتساب سابقه تحصیلی از قابلیت بالایی برخوردار است.
در ادامه مخالفان طرح یک‌ فوریتی سنجش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور نظرات خود را ارائه کردند.
علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان و مهدیشهر طی سخنانی در مخالفت با کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها گفت: طرح فعلی از نقاط قوت و ضعف فراوانی برخوردار است که یکی از نقاط قوت آن بازگرداندن جایگاه مشاوران آموزشی به جایگاه اصلی خود است، اما در کنار آن نقاط ضعف فراوانی نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: طرح فعلی، بازار دانشجوی پولی و کم‌کیفیت را رونق می‌دهد و کلاس‌های درس مدارس جای خود را به کلاس‌های کنکور می‌دهند. همچنین با تعطیل شدن بازار رسمی و غیررسمی آموزشگاه‌های کنکور، مافیای ۴۰۰ میلیارد تومانی خود را به دبیرستان‌ها منتقل می‌کند.
میزان متقاضی مدل سنجش دانشجو را تعیین می‌کند
همچنین ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش عالی طی سخنانی به عنوان نماینده دولت و در جریان بررسی کلیات طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اظهار داشت: طرح قبلی دارای ۳ محور بود که براساس آن تا سال ۹۰ میانگین سوابق تحصیلی ۳ سال آموزش دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی جایگزین کنکور شود. همچنین براساس آن طرح، افرادی که سابقه آموزشی نداشتند، می‌توانستند سوابق تحصیلی خود را جبران کنند. امتحانات آموزش دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی نیز به صورت نهایی برگزار می‌شد که این محتویات اصلی این قانون بود.
وی ادامه داد: مسئله‌ای که در این میان وجود داشت، این بود که سوابق تحصیلی برای ۳ سال دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی مطابق تعریف قانون ایجاد نشده و تنها در مقطع سوم متوسطه امتحانات به صورت نهایی برگزار می‌شود. همچنین به دلیل زیاد بودن انباشت نمره در ۱۰ درصد بالای نمرات، ما نمی‌توانستیم پاسخگوی تمایل دانشجویان به سمت رشته‌های پرمتقاضی باشیم. در ضمن مقدور نبود که این رشته‌ها را جدا کنیم و برای آن آزمون مجزا برگزار کنیم. لذا قانون قبلی جامع و کامل نبود و سبب ایجاد چالش بین وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان شده بود.
رئیس سازمان سنجش تصریح کرد: همچنین اهدافی که در طرح قبلی مدنظر بود، به گونه‌ای تبلیغ شده بود که اگر کنکور حذف شود، هر کس می‌تواند در رشته مورد علاقه خود تحصیل کند. در حالی که اینگونه نبود و وقتی ۵۰ هزار نفر معدل بالای 75/19 در سال جاری داریم، با این همه رقابت و انباشت نمره در یک سطح، مشخص است که همه این افراد نمی‌توانند در رشته پزشکی تحصیل کنند و این از نقاط ضعف بزرگ طرح قبلی بود.
خدایی با تاکید بر اینکه طرح گذشته حتما باید اصلاح می‌شد، گفت: دلیل اصلی مطرح کردن چنین طرحی که زمان زیادی از ۳ وزارتخانه آموزشی و کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس برد، این بود که راهی باز کند تا بتوان قانون قبلی را اجرایی کرد و در واقع با کمک این طرح اشکالات قانون قبلی برطرف شود. لذا در این طرح مدلی که طراحی کردیم براساس میزان تقاضا است و هر چقدر امتحان متقاضی بیشتری داشت، امتحان سخت‌تر خواهد شد و هر چقدر متقاضی برای یک آزمون کمتر بود، امتحان نیز سبک‌تر می‌شود و این هم در آموزش و پرورش و هم در کنکور قابل اجرا است. لذا ما براساس میزان متقاضی در مورد مدل سنجش دانشجو تصمیم می‌گیریم.
وی افزود: اگر آزمون متمرکز قابل مقایسه‌ای وجود نداشته باشد، سبب بی‌عدالتی در کشور می‌شود لذا حتما باید یک آزمونی وجود داشته باشد. البته مهم نیست که این آزمون در کجا برگزار می‌شود و تنها نفس برگزاری آزمون مهم است، چرا که وقتی تعداد متقاضیان برای یک رشته زیاد باشد، ما ناچار به برگزاری آزمون هستیم.
رئیس سازمان سنجش با اشاره به جزئیات طرح مذکور گفت: ما در این طرح مقرر کردیم که طی ۵ سال، ۸۵ درصد رشته‌های آموزش عالی در کل کشور براساس سوابق تحصیلی انجام شود و برای ۱۵ درصد مابقی تعیین کردیم که اگر سوابق تحصیلی استاندارد و نهایی ایجاد شود، برگزاری امتحانات نهایی تاثیر بیشتری داشته باشد. همچنین در این طرح تمام سهمیه‌های مناطق محروم را حفظ کردیم و در یکی از بندهای این ماده، اصول سند بنیادین و سند جامع علمی کشور را حفظ کردیم.
خدایی در پایان گفت: با توجه به خلأ قانونی موجود و از آنجا که داوطلبان از یک سال قبل برای آزمون برنامه‌ریزی می‌کنند، از نمایندگان می‌خواهم تا به کلیات طرح رای مثبت دهند و اگر اشکالی وجود داشت ان‌شاءالله در بررسی جزئیات رفع خواهد شد.
موافقت نمایندگان
با حذف تدریجی کنکور
در ادامه بهارستان‌شینان پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان کل این طرح در نهایت با ۱۴۷ رای موافق، ۲۷ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در صحن علنی با کلیات این طرح موافقت کردند.
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس طی سخنانی ضمن تشریح نقاط قوت دولت فعلی گفت: از نقاط قوت دولت فعلی تحرک و سرکشی به نقاط مختلف کشور، داشتن صلابت در مقابل تکبر و سلطه‌گری‌ غربی‌ها، توجه به توده مردم و زنده کردن بخشی از شعارهای اولیه انقلاب است. گرچه این دولت برخی شعارهای انقلاب خصوصا در حوزه اخلاق و فرهنگ را میراند.
مطهری همچنین در تشریح نقاط ضعف دولت فعلی تاکید کرد: نقاط ضعف این دولت بسیار است. اول اینکه رئیس‌جمهور تصور می‌کرد که چون مردم به او رای دادند، باید همه نظریات او در حوزه اقتصاد، سیاست خارجی و اجتماعی اجرا شود، غافل از اینکه رئیس‌جمهور مجری قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام و مصوبات مجلس است، نه مجری نظرات خود.
مطهری همچنین در نطق میان دستور خود خطاب به رئیس‌جمهور منتخب خواستار محو آثار فتنه پس از انتخابات 88 شد.
وی در ادامه با بیان این ادعای عجیب که اکثر زندانیان سیاسی، جرمی جز انتقاد ندارند، خواستار مشخص شدن تکلیف دو تن از سران فتنه شد و بدون اشاره به خواست مردم در محاکمه و مجازات سران فتنه گفت: این دو نفر باید عذرخواهی کنند.
وی همچنین بدون اشاره به اینکه سران فتنه فرصت‌های دفاع و عذرخواهی را یکی پس از دیگری از دست دادند اظهار داشت: حداقل به این دو نفر اجازه دفاع از خود داده شود.
تعیین عضو ناظر مجلس
در شورای مرکزی زکات
در ادامه رأی‌گیری انجام شد و نمایندگان با ۹۷ رای از مجموع ۱۷۷ آرای ماخوذه، حجت‌الاسلام بیگی را به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای مرکزی زکات انتخاب کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه پارلمان پس از تصویب کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، وارد بررسی جزئیات طرح مذکور شدند.
بهارستان‌نشینان با تصویب ماده یک این طرح، اصطلاحات به کار برده در قانون نحوه سنجش و پذیرش دانشجو را تعریف کردند.
وکلای ملت با ۱۳۶ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن علنی ماده یک طرح مذکور را به تصویب رساندند.
پس از آن بهارستان‌نشینان تذکرات شفاهی ۵ تن از نمایندگان را استماع کرده و در ادامه تذکرات کتبی توسط ضرغام صادقی قرائت شد.
پایان جلسه علنی مجلس
جلسه علنی روز گذشته مجلس با اعلام حجت‌‌الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، به پایان رسید.
وی پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی گفت: نشست بعدی نمایندگان ساعت ۸ صبح دوشنبه برگزار می‌شود.


نوشته شده در   دوشنبه 7 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode