ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 6 مرداد 1392     |     کد : 57182

200 کشته و 4750 مجروح در جمعه خونین مصر

در جریان وقوع درگیری‌های خونین بین طرفداران و مخالفان مرسی و ورود ارتش به این ناآرامی‌ها 200 تن کشته و هزاران نفر زخمی شدند.


پروژه آمریکا به بار نشست
200 کشته و 4750 مجروح در جمعه خونین مصر


در جریان وقوع درگیری‌های خونین بین طرفداران و مخالفان مرسی و ورود ارتش به این ناآرامی‌ها 200 تن کشته و هزاران نفر زخمی شدند.
همانطور که پیش‌بینی شده بود، روز جمعه با حضور میلیونی مردم مصر در خیابان‌های قاهره و سایر شهرهای این کشور و ورود 300 هزار نیروی مسلح به خیابان‌ها، درگیری‌های خونینی بین آنها به وقوع پیوست که به گفته منابع پزشکی در قاهره دستکم 200 کشته و 4750 زخمی برجای گذاشت.
این آمار هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده و طبق گزارش رسانه‌های مختلف و منابع بیمارستانی بیشتر در میدان رابعه العدویه، المنصه و اطراف دانشگاه الازهر کشته شده‌اند.
آنطور که شبکه تلویزیونی الجزیره نوشته 120 تن از کشته‌ها در میدان «رابعه العدویه» جایی که محل تجمع میلیونی طرفداران مرسی است، به قتل رسیده‌اند. 4500 نفر از مجروحان نیز در همین میدان مورد حمله قرار گرفته‌اند. اخبار رسیده از «جمعه خونین» مصر نشان می‌دهد، شمار مخالفان مرسی که غالبا در میدان التحریر تجمع کرده بودند بیشتر از شمار طرفداران وی بوده در عین حال اکثر قربانیان این خشونت‌ها نیز جزو طرفداران مرسی هستند. این ناآرامی‌ها به صبح روز شنبه (دیروز) نیز کشیده شده و شماری از این کشته‌ها و مجروحان (20 کشته و 177 زخمی) مربوط به روز شنبه است.
از ناآرامی‌ها در سایر شهرهای مصر از جمله اسکندریه نیز خبر می رسد دست کم 10 تن کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.
منابع نزدیک به ارتش مصر می‌گویند، روز جمعه نزدیک به 29 میلیون نفر برای دفاع از ارتش و ژنرال السیسی به خیابان‌ها آمدند.
اخوان‌المسلمین مصر به دنبال وقوع این خشونت‌ها اعلام کرد اکثر کشته‌شدگان به ضرب گلوله تک تیراندازان منتصب به ارتش یا با حمله مستقیم نیروهای ارتش «قتل عام» شده‌اند. منابع پزشکی در قاهره نیز اعلام می‌کنند، اکثر مجروحان از ناحیه سر و سینه دچار مصدومیت‌های جدی شده‌اند و احتمال افزایش شمار کشته‌ها زیاد است.
بیمارستان‌های قاهره می‌گویند به شدت به خون و دارو نیازمندند و دیگر ظرفیت پذیرش ندارند.
«جهاد الحداد»، سخنگوی اخوان‌المسلمین مصر اعلام کرده نیروهای امنیتی از همان آغاز شروع اعتراض‌ها به طرفداران مرسی در قاهره حمله‌ور شده و 31 تن را در لحظه اول کشتند. به گفته «الحداد»، نحوه تیراندازی‌ها به معترضان به گونه‌ای بود که به کشته شدن آنها منجر شود چرا که اکثر آنها از ناحیه سر و سینه مورد هدف قرار گرفته‌اند. الجزیره می‌گوید در سه ساعت اول شروع درگیری‌ها 700 نفر زخمی شدند.
در جریان تحصن میلیونی مخالفان مرسی در التحریر «عدلی منصور» رئیس‌جمهور دولت انتقالی به سخنرانی پرداخت و حضور «تعداد زیادی» از طرفداران مرسی را دلیل بر «کودتا» نبودن اقدام ارتش در برکناری مرسی دانست. «حازم الببلاوی»، نخست‌وزیر دولت موقت مصر نیز با اشاره به هدف اعلام شده از سوی ژنرال السیسی برای برپایی این تجمع گفت: به خیابان آمدن مردم به این شیوه متمدنانه تنها نشانگر این است که مصر با داشتن چنین مردم بزرگی هیچ هراسی ندارد.»
محمد البرادعی، معاون رئیس‌جمهور موقت مصر نیز طی یادداشتی در صفحه اجتماعی خود خواستار توقف خشونت و رفتار براساس قانون از سوی معترضان شد.
تظاهرات بزرگ و ناآرام روز جمعه در مصر از سوی رسانه های مختلف جهان به ویژه رسانه‌های منطقه تحت پوشش قرار گرفت. روزنامه «القدس العربی» با پوشش این اعتراض‌ها آن را «جنگ میلیون‌ها مصری» خواند و با اشاره به ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی وزارت کشور مصر مبنی بر لزوم بازگشت طرفداران مرسی به خانه‌هایشان تا پایان وقت روز شنبه (5 مرداد) پیش‌بینی کرد، اخوانی‌ها به خانه بازنگردند. روزنامه الحیات نیز با اشاره به فراخوان السیسی برای برپایی تظاهرات روز جمعه نوشت: السیسی با این اقدام به دنبال تقویت نفوذ خود در مصر است. این روزنامه متهم شدن مرسی به جاسوسی را نیز در راستای رسیدن به همین هدف عنوان کرد. بسیاری از رسانه های کشورهای عربی منطقه نیز با حمایت از طرفداران السیسی نوشتند، طرفداران ارتش با ریختن به خیابان‌ها به ارتش و نیروهای مسلح اجازه مبارزه با تروریسم را دادند!
یورونیوز نیز نوشت ارتش تجمع گسترده مخالفان مرسی را به منزله «چراغ سبزی برای پایان دادن به بحران سیاسی» می‌داند و از آن بهره‌برداری خواهد کرد.
وزارت کشور مصر گفته به زودی برای جلوگیری از ادامه تحصن هواداران مرسی در میدان «رابعه العدویه» با شیوه‌های قانونی وارد می‌شود.
با توجه به تحولات مصر پیش‌بینی می‌شود اوضاع در این کشور 84 میلیونی بازهم پیچیده‌تر شود.
از زمان برکناری مرسی توسط ارتش در اوایل ماه جاری میلادی دست‌کم 300 نفر از معترضان که غالباً از طرفداران مرسی هستند، از سوی ارتش، گروه های مسلح ناشناس و مخالفان مرسی به قتل رسیده‌اند و نوع موضع‌گیری ارتش در برابر انتقادات و تحولات نشان می‌دهد آنها نگرانی زیادی از این ناحیه احساس نمی‌کنند!
آخرین خبرها از مصر نشان می‌دهد، اعتراض‌ها و درگیری‌ها در سرتاسر این کشور به ویژه در قاهره همچنان ادامه دارد و طرفداران مرسی با وجود خشونت‌های گسترده نیروهای امنیتی، بر ادامه اعتراض‌ها تاکید می‌کنند. با توجه به شمار زیاد طرفداران دو طرف، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند مصر به این زودی‌ها روی آرامش را نخواهد دید. اخوان‌المسلمین در آخرین واکنش‌های خود اعلام کرد تا سقوط دولت کودتا به مبارزه ادامه خواهند داد.
روز گذشته مقامات آمریکایی نیز رسما از ارتش مصر حمایت کرده و اعلام کردند آنچه توسط نظامیان این کشور مهم آفریقایی در برکناری مرسی روی داد را «کودتا» تلقی نمی‌کنند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این را هم اضافه کرد که کاخ سفید صلاح نمی‌داند کمک‌های مالی‌اش به ارتش را قطع کند و این کمک‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. به اعتقاد ناظران سیاسی منطقه آمریکا با توجه به نقش مخربی که در تحولات مصر ایفا کرده، در بغرنج شدن اوضاع این کشور سهیم است. آنها می‌گویند همین نقش مخرب اوضاع مصر را باز هم پیچیده‌تر می‌کند.
تظاهرات مخالفان مصری علیه آمریکا و به آتش کشیدن پرچم این کشور که در ناآرامی‌های روز جمعه اتفاق افتاد، نشان می‌دهد معترضان مصری نیز پی به نقش شوم آمریکا در تحولات کشورشان برده‌اند.
آخرین خبرها
* شبکه تلویزیونی القدس روز گذشته به نقل از مسئولان بیمارستان «رابعه العدویه» اعلام کرد اکثر طرفداران مرسی که به قتل رسیده‌اند، با گلوله‌های جنگی تک تیراندازان بوده و 80 نفر از آنها از ناحیه سر هدف گلوله قرارگرفته‌اند.
* ارتش مصر می‌گوید در بحبوحه ناآرامی‌ها در مصر موفق شده از ورود 400 نفر وابسته به گروه‌های تروریستی به قاهره جلوگیری کند.
* حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان‌المسلمین مصر با انتقاد از سکوت نهادهای بین‌المللی درباره «قتل‌عام تظاهرکنندگان» از آنها خواست هرچه زودتر جلوی ارتش را بگیرند. این حزب تمام طرف‌های دخیل در «کودتا علیه مرسی» را مسئول «قتل‌عام مردم مصر» دانست و در عین حال بر ادامه اعتراض‌ها تاکید کرد. محمد البلتاجی از رهبران اخوان نیز گفته «ارتش مصر در حال کشتار دسته جمعی طرفداران مرسی» است.
* رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به تظاهرات روز جمعه مصر گفت مردم این کشور دچار دو دستگی و تفرقه شده‌اند و این مسئله عامل بزرگی است برای نگران بودن ما. وی آزادی مرسی را یکی از راه‌های بازگشت آرامش به این کشور اعلام کرد.
* «سامی ابوزهری»، سخنگوی حماس علیه دولت جدید مصر که این جنبش را «متخاصم» نامیده به شدت موضع‌گیری کرد و این اقدام را «خطرناک» توصیف کرد. وی از مردم کشورهای عربی خواست مقابل این اقدام دولت مصر بایستند.



نوشته شده در   يکشنبه 6 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode