ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 1 تير 1392     |     کد : 55525

کاهش غیرمنتظره قیمت سکه و ارز

در ادامه سیر نزولی قیمت طلا ، سکه و دلار، بازارهای ایران روز پنجشنبه گذشته یکی از بیشترین کاهش‌های خود را تجربه کرد تا بازیگران این بازارها از قوت گرفتن احتمال شتاب بیشتر کاهش قیمت‌ها خبر دهند.

فقط در فاصله چهارشنبه تا پنجشنبه گذشته قیمت سکه تمام بهار 35 هزار تومان و بهای دلار 110 تومان کاهش یافت
کاهش غیرمنتظره قیمت سکه و ارز

در ادامه سیر نزولی قیمت طلا ، سکه و دلار، بازارهای ایران روز پنجشنبه گذشته یکی از بیشترین کاهش‌های خود را تجربه کرد تا بازیگران این بازارها از قوت گرفتن احتمال شتاب بیشتر کاهش قیمت‌ها خبر دهند.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، با وجود نیمه‌تعطیل بودن بازار در پنجشنبه گذشته، کاهش قیمتی که از ابتدای هفته گذشته و بلافاصله بعد از نخستین اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در بازار ارز و سکه آغاز شده بود، در این روز ادامه یافت تا‌جایی که سیر کاهشی قیمت‌ها در این حوزه نمود مشخصی پیدا کرده است.

روز پنجشنبه در حالی آغاز شد که قیمت جهانی هر اونس طلا پس از نوسانات متعدد سرانجام تا عصر دیروز (جمعه) با کاهش نزدیک به 85 دلاری به رقم 1291 دلار رسید که طی 30 ماه اخیر کم‌سابقه بوده است . دلیل چنین سقوطی اعلام نتیجه جلسه دو روزه بانک مرکزی آمریکا به منظور تصمیم‌گیری در مورد ادامه طرح انبساطی خود موسوم به 3 qe عنوان شد، زیرا در پایان این جلسه قرار بر این شد که این طرح بلندمدت، فقط تا پایان سال‌جاری میلادی ادامه پیدا کند؛ یعنی خرید اوراق قرضه به عنوان یک محرک و کمک اقتصادی از سوی فدرال‌رزرو به جای سه سال فعلا تا پایان سال‌جاری میلادی انجام شود. اعلام چنین خبری که به معنی بهبود وضع اقتصادی آمریکاست، موجب شد که سرمایه‌گذاران بزرگ با یأس از آینده ارزش طلا، بخش مهمی از سرمایه‌های خود را از این بازار خارج و روانه بازارهای دیگری نظیر بورس نیویورک کنند که این خود موجب کاهش ارزش طلا و افزایش اعتبار دلار نسبت به دیگر ارزهای مهم جهانی شد.

در همین حال ذخایر SPDR Gold Trust که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلای جهان است، برای نخستین بار طی چهار سال گذشته به کمتر از هزار تن کاهش یافت و بیش از 29 میلیارد دلار از ارزش این صندوق در سال‌جاری کاست. به گزارش ایسنا، آمارهای گردآوری شده از سوی بلومبرگ نشان می‌دهد دارایی‌های طلای این صندوق 3/351 تن یا 26 درصد از ابتدای سال 2013 تاکنون کاهش یافته و به 56/999 تن رسیده که پایین‌ترین سطح از فوریه سال 2009 است. ذخایر این صندوق در دسامبر به رکورد 1353 تن رسیده بود. جان پالسون، میلیاردر معروف، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در این صندوق است.

تکان بازار طلا و ارز ایران

در همین حال کاهش ارزش جهانی طلا به‌موازات کاهش ارزش دلار در بازار غیررسمی ایران، قیمت طلا و سکه را در بازار ایران با کاهشی دیگر رو‌به‌رو کرد، طوری که پنجشنبه و در حالی که دلار با کاهشی 110 تومانی نسبت به چهارشنبه هفته گذشته به قیمت 3280 تومان فروخته می‌شد، هر یورو نیز با کاهش 55 تومانی نسبت به چهارشنبه به 4465 تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار نیز با کاهش حدود 6000 تومانی، به 108 هزار و 500تومان تنزل یافت. هر سکه تمام طرح امامی با کاهش قیمت 35 هزار تومانی، یک میلیون و 170تومان به فروش رسید، نیم‌سکه 22 هزار تومان، ربع سکه 7000تومان و سکه یک گرمی هم با کاهش قیمت 8000 تومانی در معامله‌های روز پنجشنبه مواجه شد.

در این حال کارشناسان و فعالان بازار معتقدند با توجه به دامنه کاهش قیمت ارز در بازار غیررسمی و همزمان سقوط بهای جهانی طلا، بعد از تعطیلات پایان هفته و از امروز مقاومت فعلی بازار نیز یکی پس از دیگری می‌شکند و قیمت‌های پایین‌تری را در روزهای آینده شاهد خواهیم بود . بر اساس فرمول‌های شناخته شده بازار، قیمت واقعی هر سکه بهار آزادی با احتساب قیمت فعلی دلار و طلا ، حدود یک میلیون تومان است که با احتساب حق ضرب 7000 تومانی و مالیات ارزش بر افزوده 60 هزار تومانی، حتی به یک میلیون و 70 هزار تومان هم نمی‌رسد . بنابراین هر سکه در حال حاضر با حدود صد هزار تومان حباب قیمت روبه‌روست که در روزهای آینده انتظار کاهش آن وجود دارد، ضمن این‌که به نظر می‌رسد با بروز جو مثبت و خوشبینانه‌ای که در روز‌های بعد از انتخابات در عرصه اقتصاد و سیاست خارجی کشورمان به‌وجود‌ آمده است، باید منتظر نمود گسترده‌تر آن در کاهش قیمت‌‌ها و کاهش چشمگیرتر قیمت ارز و طلا باشیم.

نتیجه انتخابات است

در همین حال رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور، علت کاهش بهای طلا و سکه در بازار داخل را اقتدار سیاسی کشور در پی انتخابات پرشور دانست و اعلام کرد: این موضوع ارزش ریال را افزایش داده و قیمت دلار را به سرازیری نزول کشانده است.

محمد کشتی‌آرای درگفت‌وگو با سایت طلا درخصوص علل نوسانات اخیر قیمت طلا و سکه در بازار اظهار کرد: به دنبال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و با توجه به گستردگی مشارکت مردم در این انتخابات به نوعی اقتدار سیاسی کشور به رخ جهانیان کشیده شد و ارزش ریال در برابر ارزهای عمده افزایش یافت و قیمت دلار را به سرازیری نزول کشاند.

وی افزود: پس از انتخابات روز جمعه، اولین شوک روز شنبه هفته گذشته به قیمت طلا و سکه وارد شد و قیمت‌ها به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد به طوری که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی حدود 120 هزار تومان کاهش یافت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور تصریح کرد: روز شنبه هفته گذشته افرادی که از مدت‌ها قبل منتظر کاهش قیمت‌ها بودند تا پس‌انداز خود را به طلا و سکه تبدیل کنند به بازار هجوم آوردند و تعادل عرضه و تقاضا به هم خورد و در حالی که تا ظهر شنبه قیمت‌ها کاهش پیدا کرده بود، بعدازظهر این روز بهای طلا و سکه افزایش پیدا کرد.

کشتی‌آرای خبرهای خوش اقتصادی و تصمیمات اقتصادی از درون دولت جدید و حتی دولت فعلی را از عوامل کاهش نرخ دلار در بازار داخل دانست و گفت: القای تفکری که اصلاح ساختار اقتصادی کشور توسط دولت را در پی دارد، موجب شده که قیمت دلار و ارزها کاهش پیدا کند و به پایین‌ترین حد خود طی چند ماه گذشته برسد.

توصیه بهمنی به ثبت‌نام‌‌کنندگان سکه

در همین حال رئیس کل بانک مرکزی از پیش‌فروش ۶۶۰ تا ۶۷۰ هزار سکه، انصراف از خرید ۵۸ هزار سکه توسط خریداران و تحویل ۳۰۰ هزار قطعه در دور دوم پیش‌فروش بانک مرکزی خبر داد. او گفت: بهتر است ثبت‌نام‌کنندگان برای دریافت سکه‌های خود تا شهریور صبر نکنند.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به کاهش قیمت جهانی طلا، اظهار کرد: بانک مرکزی از مدت‌ها قبل کاهش قیمت اونس و نزدیک شدن آن به 1200 دلار را پیش‌بینی کرده بود و به همین دلیل زودتر از موعد عرضه سکه‌های پیش‌فروشی را آغاز کرد.وی با بیان این ‌که در دوره قبل 5/9 می+9لیون قطعه سکه و در این مرحله حدود 660 تا 670 هزار سکه پیش‌فروش شد، افزود: از مجموع سکه‌های پیش‌فروش شده در مرحله دوم، معادل 58 هزار سکه انصراف داده و پول این افراد بازگشت داده شد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در این مدت حدود 300 هزار پیش‌فروشی تحویل داده شد و بقیه سکه‌ها هنوز در بانک است؛ بهتر است ثبت‌نام‌کنندگان برای دریافت سکه‌های خود تا شهریور صبر نکنند.براساس این گزارش، در دور اول پیش‌فروش سکه تعداد زیادی از خریداران در موعد مقرر برای تحویل سکه‌های خود اقدام نکردند و این سکه‌ها در بانک ماند.بهمنی با اشاره به روند کاهشی قیمت سکه در بازار گفت: اگر قیمت سکه افزایش می‌یافت، بانک مرکزی مجددا طرح پیش‌فروش سکه را اجرا می‌کرد.


نوشته شده در   شنبه 1 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode