ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 27 خرداد 1392     |     کد : 55285

بازتاب انتخاب روحاني در رسانه‌ها و محافل سياسي جهان

در پي اعلام نتيجه رسمي انتخابات رياست‌جمهوري در کشورمان و انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني به عنوان منتخب مردم، اين موضوع در صدر رسانه‌ها و محافل سياسي جهان بازتاب گسترده‌اي به دنبال داشت.




در پي اعلام نتيجه رسمي انتخابات رياست‌جمهوري در کشورمان و انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني به عنوان منتخب مردم، اين موضوع در صدر رسانه‌ها و محافل سياسي جهان بازتاب گسترده‌اي به دنبال داشت.
بان‌کي‌مون دبير کل سازمان ملل طي بيانيه‌اي با اشاره به استقبال پرشور و گسترده مردم ايران در انتخابات اخير و تبريک به حسن روحاني تأکيد کرد که قصد دارد همچنان با مقامات ايران و رئيس‌جمهور منتخب درباره مسايل مهم مورد نظر جامعه بين‌المللي و رفاه ملت ايران در تعامل باشد.
بان‌کي مون افزود که همچنان ايران را به ايفاي نقش سازنده در امور منطقه‌اي و بين‌المللي ترغيب خواهد کرد.
کاترين اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در بيانيه‌اي به انتخابات اخير ايران و برگزيده شدن حسن روحاني پرداخت که بازتاب وسيعي در رسانه‌هاي خارجي پيدا کرد.
اشتون با تبريک به حسن روحاني و آرزوي موفقيت در تشکيل کابينه جديد تصريح کرد: من همچنان قاطعانه به کار کردن با رئيس‌جمهور جديد ايران در جهت يافتن يک راه‌حل ديپلماتيک براي برنامه هسته اي ايران متعهد هستم.
ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه هم در پيام تبريکي به حسن روحاني بر تقويت بيشتر روابط ميان مسکو و تهران تأکيد کرد.
بنا بر گزارش صداي روسيه و خبرگزاري اينترفکس، در اين پيام آمده است که رئيس‌جمهور روسيه «بر آمادگي براي توسعه پايدار همکاري سودمند دو جانبه با ايران در حوزه‌هاي مختلف در جهت امنيت منطقه‌اي و ثبات بين‌المللي تأکيد مي‌کند.»
بشار اسد رئيس جمهور سوريه هم با ارسال پيام تبريکي پيروزي «حسن روحاني» در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري را تبريک گفت.
اسد در پيام تبريک خود آورده است؛ به نام خود و به نام ملت سوريه صميمانه ترين تبريک‌هاي خود و بهترين آرزوها براي موفقيت رئيس جمهور منتخب که موفق شده است اعتماد ميليون‌ها ايراني را به دست آورد اعلام مي‌کنم.
رئيس جمهور سوريه بر عزم سوريه براي ادامه تقويت روابط دوستانه و همکاري ميان دو کشور در همه زمينه‌ها از جمله رويارويي با توطئه‌هاي جنگ، سلطه‌ جويي و تجاوز به حاکميت ملي در منطقه تأکيد کرد و افزود که اين مسئله تأثيري مثبت بر ملت دو کشور دوست و مردم منطقه و جهان خواهد گذاشت.
«عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود» پادشاه عربستان هم پيروزي «حسن روحاني» در يازدهمين انتخابات رياست جمهوري ايران را تبريک گفت.
جمهوري اسلامي
حامي مستضعفان جهان
سيدحسن نصرالله دبير کل حزب‌الله لبنان هم در پيامي به رئيس‌جمهور منتخب کشورمان، انتخاب وي را در حماسه سياسي و تاريخي ملت ايران تبريک گفت.
به گزارش شبکه تلويزيوني المنار، سيدحسن نصرالله، دبير کل حزب‌الله لبنان در اين پيام آورده است: جناب آقاي روحاني، به شما به خاطر اينکه توانستيد در حماسه‌اي سياسي و تاريخي اطمينان ملت ايران را جلب کنيد و به رياست جمهوري انتخاب شويد، تبريک مي‌گويم.
در اين پيام آمده است: حماسه سياسي و تاريخي ملت ايران با انتخاب جنابعالي، آمال و آرزوهاي ملت ايران را زنده نگه داشت.
وي اعلام کرد: ملت‌هاي اسلامي، عرب و مستضعف امروز شما را محقق کننده آمال و آرزوهاي خود مي‌دانند.
در اين پيام تبريک آمده است: ما در حزب‌الله لبنان به همراه تمام مجاهدان و رهروان مقاومت در سراسر جهان به شما به خاطر به دست آوردن اعتماد ملت بزرگ ايران تبريک مي‌گوييم؛ ملتي که به نداي رهبر عظيم‌الشان انقلاب اسلامي، امام خامنه‌اي، لبيک گفت و حماسه سياسي و تاريخي بي‌نظيري خلق کرد.
سيدحسن نصرالله در ادامه آورده است: انتخاب شما به عنوان رياست جمهوري ايران اميدها را در دل دوستان و محبان ايران در کشورهاي عربي و اسلامي و نيز مستضعفان جهان زنده کرد؛ کساني که همواره جمهوري اسلامي را حامي مظلومان و ستوني براي مقاومت و جهاد در راه خدا مي‌بينند همگي آنان اکنون شما را محقق‌کننده اين آرزوها مي‌دانند.
برنامه هسته‌اي ايران تغيير نمي‌يابد
رسانه‌هاي خارجي با انعکاس و بازتاب انتخاب حسن روحاني به‌عنوان منتخب مردم در انتخابات اخير رياست جمهوري کشورمان تصريح کردند که سياست‌هاي اصلي جمهوري اسلامي تغيير نخواهد کرد.
در همين حال خبرگزاري رويترز در گزارش خود درباره پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري کشورمان عنوان داشت: انتظار نمي‌رود پيروزي روحاني تغييري اساسي در روابط ايران با ساير کشورها ايجاد کند.
رويترز همچنين گزارش داد: پيروزي اين اصلاح طلب، سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران در قبال برنامه‌هاي هسته‌اي‌اش دچار تغيير آن‌چناني نخواهد کرد. با اين حال رويترز در گزارش خود به اين مسئله اشاره کرد که روحاني پيشتر اعلام کرده بود در صورت پيروزي در انتخابات سياست خارجي خود را بر مبناي تعامل سازنده با جهان پيگيري خواهد کرد.
روزنامه آمريکايي واشنگتن‌پست نيز همين خط را بازتاب داد.
در همين راستا، هفته‌نامه آلماني اشپيگل به تحليل پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري ايران پرداخت.
اشپيگل تصريح کرد: حسن روحاني با رويکردي عملگرايانه امکان از سرگيري گفت و گوهاي بين‌المللي درباره برنامه هسته‌اي ايران را بيشتر کرده است.
سي‌ان‌ان نيز در گزارشي با اشاره به انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور منتخب اذعان کرد مواضع ايران در قبال سوريه داراي زمينه‌‌هايي است که با تغيير رئيس‌جمهور تغيير نمي‌کند.
واکنش کاخ سفيد و رژيم صهيونيستي
دفتر رسانه‌اي کاخ سفيد طي بيانيه‌اي با اعلام اين که راي مردم ايران را محترم مي‌شمارد تاکيد کرد که براي تعامل مستقيم با ايران درباره برنامه هسته‌اي اين کشور آمادگي دارد.
در اين بيانيه همچنين ادعا شده است: اين تعامل در راستاي رسيدن به راه حلي ديپلماتيک که نگراني‌هاي جامعه بين‌المللي درباره برنامه هسته اي ايران را به طور کامل برطرف کند، انجام خواهد شد.
کاخ سفيد در ادامه و مانند گذشته به رويکرد مداخله‌‌گرانه خود در امور ايران ادامه داده و تاکيد کرد: آمريکا اميدوار است ايران با در پيش گرفتن سياست‌هاي مسئولانه آينده بهتري براي همه شهروندان اين کشور فراهم کند.
جان کري وزير خارجه آمريکا هم همزمان با انتشار بيانيه کاخ سفيد به نتيجه انتخابات ايران واکنش نشان داد. وي با تکرار ادعاهايي واهي عليه کشورمان خطاب به رئيس‌جمهور منتخب آورده است: «آقاي روحاني، رئيس‌جمهور منتخب، به دفعات در کارزارهاي انتخاباتي خود از بسط آزادي براي همه ايرانيان سخن گفت. در ماههاي آينده او اين فرصت را خواهد داشت که به عهد خود نسبت به مردم ايران وفا کند.»
وزارت امور خارجه انگليس نيز همانند کاخ سفيد در اظهارنظري مداخله‌جويانه و در عين حال تکراري اعلام کرد از روحاني مي‌خواهيم از فرصت به دست آمده براي قرار دادن ايران در يک مسير متفاوت براي آينده استفاده کند.
در ادامه اين بيانيه مداخله‌جويانه آمده است: رئيس‌جمهور جديد بايد به آن چه «نگراني‌‌هاي بين‌المللي درباره برنامه هسته‌اي ايران» خوانده شده بپردازد، رابطه‌اي سازنده را با جامعه بين‌المللي به پيش ببرد و وضعيت سياسي و حقوق بشر براي ملت ايران را بهبود ببخشد!
از سوي ديگر؛ وزير خارجه فرانسه نيز در بيانيه‌اي اعلام کرد که آماده همکاري با رئيس‌جمهوري منتخب ايران در موارد گوناگوني از برنامه هسته‌اي اين کشور گرفته تا مسايل سوريه است.
از سوي ديگر؛ «گيلاد ايردان» وزير دفاع شهري رژيم صهيونيستي در واکنش به انتخابات اخير و انتخاب حسن روحاني به عنوان منتخب مردم گفت که انتخاب روحاني به عنوان رئيس جمهور ايران نتايج منفي براي اسرائيل به همراه خواهد داشت زيرا فشارهاي بين‌المللي بر برنامه هسته‌اي ايران را کاهش خواهد داد.
اين وزير صهيونيست که از نزديکان به «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي است، در مصاحبه با کانال دهم تلويزيون اين رژيم تصريح کرد که انتخاب روحاني کاهش فشارها و تحريم‌ها عليه ايران را به دنبال خواهد داشت.
«شائول موفاز» رئيس سابق حزب کاديما و وزير جنگ سابق اين رژيم نيز گفت از ديدگاه اسرائيل هرگز تغيير مهمي رخ نخواهد داد نه در عرصه برنامه هسته‌اي نه حمايت از حزب‌الله و نه سياست ايران در قبال بحران سوريه.
همچنين موشه يعلون وزير جنگ اسرائيل در موضعي عجزآلود گفت: نتيجه انتخابات ايران هرچه باشد تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي بايد افزايش پيدا کند.
خاطرنشان مي‌شود مقامات کشورهاي مختلف در پيام‌هاي جداگانه‌اي انتخاب حسن روحاني را به عنوان منتخب ملت ايران تبريک گفتند.
هراس از الگوي دموکراسي ايران
مدير مرکز مطالعات عربي و بين‌المللي لبنان با اشاره به انتخابات رياست جمهوري در ايران تأکيد کرد که انتخابات رياست جمهوري و برقراري دموکراسي در ايران به شدت کشورهاي استبدادي حوزه خليج فارس را نگران کرده است.
«غالب قنديل» مدير مرکز مطالعات عربي و بين‌المللي لبنان به انتخابات رياست جمهوري ايران که 24 خرداد برگزار شد، اشاره کرد و گفت: انتخابات رياست جمهوري ايران تبديل به عرصه و صحنه‌اي براي رقابت و مسابقه‌اي باز براي گزينه‌ها و طرح‌هاي اقتصادي شد، بويژه آنکه چهره جمهوري اسلامي ايران در منطقه توسط شبکه‌هاي رسانه‌اي بزرگ مورد حمله قرار گرفته و اين شبکه‌ها که حکومت عربستان سعودي و شرکاي غربي و کشورهاي خليج فارس ميلياردها دلار صرف آنها مي‌کنند، عليه ايران همه را تحريک مي‌کنند.
قنديل علت دشمني و عداوت حکومت‌هاي حوزه خليج فارس با ايران را برقراري دموکراسي در ايران دانست و تأکيد کرد: حکومت‌هاي حوزه خليج فارس از دموکراسي ايراني به شدت نگران هستند و اين دموکراسي يکي از عوامل نگراني آنها به شمار مي‌رود و آنها نسبت به الگوي ايراني احساس خطر مي‌کنند. آنها بيم آن دارند که موج دموکراسي ايراني به آنها برسد. اين خود يکي از مهمترين عوامل تبليغات کينه‌توزانه و دشمني عليه ايران است. اين نظام‌ها خود نظام‌هايي متحجر و استبدادي هستند و نظام شاه را همپيمان مطمئن و الگو در روابط با رژيم صهيونيستي و غرب و مهارت‌هاي سرکوبي‌گري‌اش مي‌دانستند.


نوشته شده در   دوشنبه 27 خرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode