ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 25 خرداد 1392     |     کد : 55215

ملت حماسه آفريدند

موعد تعیین سرنوشت مردم ایران دیروز فرا رسید و از خزر تا خلیج‌فارس همه ایرانیان با سردادن سرود حماسه، انگشتشان را به جوهر آبی رنگی آغشته کردند که رنگ آن تداعی‌کننده احساس مسئولیت آنها در مقاطع سرنوشت‌ساز بود.


موعد تعیین سرنوشت مردم ایران دیروز فرا رسید و از خزر تا خلیج‌فارس همه ایرانیان با سردادن سرود حماسه، انگشتشان را به جوهر آبی رنگی آغشته کردند که رنگ آن تداعی‌کننده احساس مسئولیت آنها در مقاطع سرنوشت‌ساز بود.

مردم ایران در سراسر کشور دیروز پای صندوق‌های رای حاضر شدند تا از میان شش نامزد ریاست جمهوری، یازدهمین رئیس‌جمهور ایران را برای چهار سال آینده کشور تعیین کنند. این حضور پرشور با اشتیاق رای‌دهندگان برای شرکت در انتخابات شوراهای شهر و روستا مضاعف شده بود.

در این دوره از انتخابات 60 هزار شعبه اخذ رای با بیش از 130 هزار صندوق تدارک دیده شده بود و علاوه بر آنها، همزمان 265 نمایندگی ایران در 96 کشور خارجی پذیرای آرای هموطنان خارج از کشور بود. در انتخابات 92، 50 میلیون و 483 هزار و 192 نفر واجد شرایط رای بودند که از این میان یک میلیون و 631 هزار و 206 نفر رای اولی محسوب می‌شدند.

در انتخابات دیروز محدودیتی برای خبرنگاران خارجی وجود نداشت و محمدناصر حقیقت، سرپرست رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد با اشاره به این‌که وزارت ارشاد برای این خبرنگاران ستاد خبری تشکیل داده است، در این باره گفت: خبرنگاران از یک هفته پیش به کشور وارد شدند و در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود این امکان وجود دارد که تعدادی از آنان تا جمعه آینده در تهران حضور داشته باشند.

حضور رهبر معظم انقلاب پای صندوق‌ رای

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز در نخستین دقایق آغاز رای‌گیری باحضور در محل صندوق سیار 110 در حسینیه امام‌خمینی (ره) آرای خود را به صندوق انداختند.

جمعی از مقامات و مسئولان کشورمان نیز باحضور زودهنگام پای صندوق‌های رای در این حماسه ملی اعلام حضور کردند.

رای‌گیری از ساعت 8 دیروز آغاز شد و مهلت قانونی آن تا 6 بعدازظهر تعیین شده بود که بعد از گذشت این زمان وزیر کشور مهلت آن را تمدید کرد.

طبق روال دوره‌های قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری، نتیجه این انتخابات امروز مشخص می‌شود، اما مردم در شهرهای بزرگ و پرجمعیت برای مشخص شدن نتیجه انتخابات شوراها باید بیشتر منتظر بمانند. عیسی فرهادی، فرماندار تهران در این باره گفت: پیش‌بینی ما این است که شمارش نتایج انتخابات شوراهای شهر سه تا پنج روز ادامه داشته باشد. پیشتر وزیر کشور از نامزدهای انتخابات و هواداران آنها خواسته بود تا پایان انتخابات بر قانون پایبند بمانند و قبل از اعلام نتایج رسمی از سوی وزارت کشور، رسانه‌ها، نامزدها و هواداران از گمانه‌زنی درمورد نتایج انتخابات خودداری کنند. در طول انتخابات جلسه مشترک نمایندگان نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در محل ستاد انتخابات کشور با مصطفی محمدنجار وزیر کشور برگزار شد و وی از آمادگی وزارت کشور برای دریافت هر گونه گزارش تخلف از سوی این افراد خبر داد. مصطفی محمدنجار در دیدار با نمایندگان نامزدهای مستقر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: شما بر اساس قانون می‌توانید در ستاد انتخابات حضور داشته باشید و ما نیز آمادگی داریم هر گونه گزارشی درباره تخلف یا موارد مورد تذکر را از سوی شما دریافت کنیم.

اعضای هیات اجرایی مرکزی انتخابات نیز در طول انتخابات همراه وزیر کشور از ستاد انتخابات کشور بازدید کردند. وزیر کشور در زمان برگزاری انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: در این دوره از انتخابات بنا داریم با سرعت بیشتری نتایج را بررسی و اعلام کنیم، اما هیچ وقت دقت و شفافیت را فدای‌سرعت نمی‌کنیم.

محمد نجار در مورد حضور نمایندگان نامزدهای ریاست‌جمهوری در شعب اخذ رای تصریح کرد: ما به صورت مکتوب برابر قانون از نامزدها دعوت کردیم که هم در ستاد انتخابات و هم در سایر شعب اخذ رای در سراسر کشور نماینده داشته باشند و نمایندگان آنان نیز در اکثر شعب اخذ رای در سراسر کشور حضور یافتند.

انسجام ملی، شرط موفقیت

در همین حال مقامات و مسئولان کشورمان هنگام حضور پای صندوق‌های رای از حضور گسترده مردم در انتخابات تمجید کردند.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس دستگاه قضا با حضور در رای‌گیری اظهار کرد: ‌تاکنون ملت ایران از پیچ‌های تاریخی به سلامت عبور کرده و این بار نیز از این پیچ تاریخی خواهد گذشت و تصمیم بزرگی می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که بزرگ‌ترین سلاح مردم در برابر دشمن همین سلاح حضور در پای صندوق‌های رای است، خاطر نشان کرد: شرایط کشور امروز خاص است و این را دوست و دشمن می‌دانند. مردم نیز به این نکته توجه دارند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پس از انداختن رای خود در صندوق همزمانی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری را پشتوانه‌ای برای رئیس‌جمهور آینده و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا دانست و گفت: شوراها نقش مهمی در آبادانی شهرها و روستاها دارند و این مهم در گرو انتخاب افرادی با سابقه و اصلح است.

رئیس مجلس گفت: امیدواریم این انتخابات با انتخاب فردی اصلح باعث تغییرات درونی در کشور، بهبود شرایط بین‌المللی و کمک به نهضت بیداری اسلامی شود.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: باتوجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‌که «رأی مردم در دست مسئولان امانت است»، باید حراست و صیانت از آرا بخوبی انجام شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از آن که رای خود را به صندوق حسینیه جماران انداخت، با بیان این‌که دعا می‌کنیم سرنوشت خوبی برای کشور، مردم و انقلاب رقم بخورد، گفت: شرط موفقیت در مقابل خطرهای داخلی و خارجی انسجام ملی است.

وی در جمع خبرنگاران افزود: قطعا بدون حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی رخ نمی‌دهد و پس از شکل‌گیری حماسه‌سیاسی می‌توانیم به حماسه اقتصادی برسیم.

از سوی دیگر آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان پس از انداختن رای خود به صندوق با بیان این‌که هر کس پیش از اعلام نتایج نهایی و رسمی خود را پیروز انتخابات بداند به مردم خیانت کرده است، گفت: نامزدها از اشتباهات سال 88 که باعث ایجاد فتنه شد، درس بگیرند.

جنتی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دو مرحله شدن انتخابات را می‌دهید، گفت: این احتمال وجود دارد و باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی در توصیه‌ای به همه نامزدها اظهار کرد، از باند بازی و سیاسی بازی پرهیز کنند و اگر رای نیاوردند به رقبای خود خدمت کنند و مردم را مخاطب اصلی خود بدانند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز پس‌از حضور در انتخابات گفت: رئیس‌جمهور آینده فقط به فکر خدمت به مردم و استقلال کشور باشد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور نیز دیروز دیرتر از دیگر مسئولان و حدود ساعت 17 همراه محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور و الهام سخنگوی دولت در مسجد صاحب‌الزمان منطقه یافت‌آباد برای شرکت در انتخابات حضور پیدا کرد.رئیس‌جمهور بعد از رای دادن و شرکت در انتخابات با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: از خداوند می‌خواهم تمام رحمت و لطف خود را بر ایران و جامعه بشری نازل کند و بهترین سرنوشت برای همه رقم بخورد.وی بدون این که در مورد انتخابات سخنی بگوید و به پرسش‌های خبرنگاران در این زمینه پاسخ دهد مسجدصاحب‌الزمان را ترک کرد.

آیت الله محمد امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های دیروز نماز جمعه با تبیین تفاوت انتخابات در کشورمان با دیگر کشورهای دنیا گفت: هویت انتخابات در نظام جمهوری اسلامی با دیگر کشورهای دنیا متفاوت است زیرا هویت انتخابات در کشورمان در تائید نظام جمهوری اسلامی است.وی افزود: براین اساس انتخابات در وهله اول نظام اسلامی و سپس اصل کشور و استقلال و عزت کشور را نیز که آن هم کاملا مربوط به نظام اسلامی است، حفظ می‌کند.

کدخدایی: هیچ نامزدی حق ندارد تا زمان اعلام نتایج، خود را از پیش برنده بداند

همزمان با برگزاری انتخابات، سخنگوی شورای نگهبان نیز اعلام کرد هیچ نامزدی حق ندارد تا زمان اعلام نتایج از سوی وزارت کشور، خود را از پیش برنده دانسته و اعلام جشن کند.عباسعلی کدخدایی با بیان این‌که نظارت شورا تا پایان فرآیند اخذ رای و شمارش آرا استمرار دارد، گفت: بعد از اعلام نتیجه هم، اعلام صحت انتخابات به عهده شورای نگهبان خواهد بود.سخنگوی شورای نگهبان افزود: نظارت بر انتخابات فقط بر عهده شورای نگهبان بوده و ناظرین در طول انتخابات مانع از دخالت دیگر دستگاه‌ها در این امر می‌شوند.

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات نیز در حاشیه بازدید از جایگاه استقرار خبرنگاران و ستاد انتخابات کشور با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌های خوبی برای برگزاری انتخابات صورت گرفته است، گفت: تامین و ایجاد شرایط امن بعد از انتخابات برعهده ما نیست، بلکه برعهده دستگاه‌های انتظامی است.

علی عبداللهی، معاون امنیتی وزارت کشور نیز با بیان این‌که چند نقطه مرزی در سه استان ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی در طول انتخابات بسته شده است، گفت: هیچ اقدام ضد امنیتی که خللی در روند انتخابات در شعب اخذ رای ایجاد کرده باشد، گزارش نشده است.

مرتضی تمدن، استاندار تهران نیز پس از بازدید از ستاد انتخابات استان تهران گفت: گزارشی درباره تخلف در شعب اخذ رای از سوی نامزدها و نمایندگان آنها ارسال نشده است.

رضایت نمایندگان نامزدها از روند انتخابات

نمایندگان نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات از فضای خوب ایجاد شده در شورای نگهبان برای تعامل با ستادها اظهار رضایت کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نماینده روحانی در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: امکانات و تمهیدات انتخابات که از طرف شورای نگهبان فراهم شده، قابل قبول است.

نماینده قالیباف در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات هم در این زمینه گفت: شورای نگهبان فضای خوبی را برای تعامل با ستادهایمان مهیا کرده است. نماینده جلیلی در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات هم گفت: مشاهدات ما از عملکرد دستگاه‌های اجرایی و نظارتی خوب است.

نماینده غرضی در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: از شورای نگهبان، مسلمان‌تر، مشروع‌تر، صادق‌تر و درستکارتر سراغ نداریم و مطمئن هستیم صیانت از تمام آرا از سوی شورای نگهبان انجام می‌شود.

نماینده ولایتی در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات هم گفت: نمایندگان نامزدها بر سر صندوق‌ها حاضرند و ما هم با نمایندگان خودمان در ستادها در ارتباط هستیم.

رهبر معظم انقلاب: رای مردم در دست مسئولان، امانت است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با حضور در محل صندوق سیار 110 در حسینیه امام‌خمینی (ره)، آرای خود را به صندوق انداختند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت‌آیت‌الله‌خامنه‌ای با تبریک اعیاد شعبانیه، حضور موثر، بهنگام، همگانی و پرشور ملت در انتخابات را دارای اهمیت فراوان دانستند و تأکید کردند: مردم عزیز ایران با شوق و انگیزه وارد صحنه انتخابات شوند و بدانند که سرنوشت کشور و سعادت ملت، وابسته به حضور و انتخاب آنهاست.

رهبر انقلاب اسلامی، تأثیر اساسی حضور مردم در سرنوشت کشور را دلیل تبلیغات منفی و متراکم مخالفان و دشمنان ملت خواندند و افزودند: دشمنان تلاش زیادی کردند که با ایجاد یأس و بدبینی، مردم پای صندوق‌های رأی نیایند و برای تحقق این هدف، پا را از کارشکنی‌های رسانه‌ای نیز فراتر نهادند و در این دوره، سیاستمداران و شخصیت‌های غربی وابسته به جبهه دشمن، بطور علنی علیه حضور مردم فعالیت می‌کنند.ایشان با اشاره به اظهارات مقامات امریکایی که گفته‌اند ما انتخابات ایران را قبول نداریم، خاطرنشان کردند: نظر دشمنان، هیچ‌گاه اهمیتی برای مردم ایران نداشته و ملت همیشه خودش تشخیص داده که به چه چیزی نیاز دارد و مصلحت کشور در چیست و بر همان اساس نیز انتخاب کرده و خواهد کرد.حضرت آیت الله خامنه‌ای با توصیه به عموم مردم برای حضور اول وقت در پای صندوق‌های رأی، در خصوص انتخابات ریاست جمهوری افزودند: هیچ‌کس حتی نزدیکان، از رأی بنده اطلاع ندارند و مردم وظیفه دارند که در خصوص انتخابِ خود، تحقیق کنند.رهبر انقلاب اسلامی در رابطه با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز خاطرنشان کردند: بنده در این انتخابات به 31 نفر رأی دادم که برخی از آنها را از نزدیک می‌شناختم و برخی افراد دیگر را بر اساس اعتماد به یکی از فهرست‌ها انتخاب کردم.

ایشان با اظهار امیدواری درخصوص این‌که نتیجه انتخابات در جهت خیر کشور و مردم و موجب سعادت و رفاه مادی و معنوی ملت باشد، خطاب به برگزارکنندگان انتخابات تأکید کردند: رأی مردم یک امانت و حق الناس است که در دست مسئولان صندوق‌ها و شمارش‌کنندگان آرا قرار دارد و باید در این زمینه دقت زیادی به خرج داده شود.


نوشته شده در   شنبه 25 خرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode