ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 23 ارديبهشت 1392     |     کد : 53736

تعداد فراوان نامزدها مظهر دموکراسي در ايران است

رسانه هاي غربي با استناد به بازتاب ثبت نام 686 نفر در انتخابات رياست جمهوري ...

رسانه هاي غربي با استناد به بازتاب ثبت نام 686 نفر در انتخابات رياست جمهوري
تعداد فراوان نامزدها مظهر دموکراسي در ايران است


حضور پرشور چهره هاي مختلف سياسي از گروه ها و سلايق فکري مختلف در مرحله ثبت نام نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري با انعکاس گسترده بين المللي مواجه شده و نويد انتخاباتي پرشور مي دهد.
بعد از ظهر روز شنبه پرونده اولين مرحله از رقابت جدي انتخاباتي براي رفتن به پاستور بسته شد و گمانه زني ها براي حضور افراد و چهره هاي مختلف نيز به پايان رسيد. وزارت کشور آخرين رقم ثبت نام کنندگان را 686 تن اعلام کرد که البته اغلب آنها خود نيز مي‌‌دانند در خط شروع مسابقه جايي نخواهند داشت.
اما در اين ميان ثبت نام ده‌ها چهره سياسي در اين دوره از انتخابات – بخصوص در روز پاياني ثبت نام- نويد رقابتي سخت و نفسگير را مي‌‌دهد. موضوعي که از هم اکنون مورد توجه جدي رسانه هاي منطقه اي و فرامنطقه اي قرار گرفته است و هر کدام مي کوشند از دريچه منافع خود به آن نگاه کنند.
روزنامه‌ آمريکايي نيويورک تايمز با اشاره به حضور اسفنديار رحيم مشايي و علي اکبر هاشمي رفسنجاني براي ثبت نام در انتخابات جمهوري اسلامي ايران در گزارشي با عنوان دو کانديدا با ورودشان در لحظه آخر، رقابت انتخابات رياست‌جمهوري ايران را به لرزه درآوردند نوشت: رقابت انتخاباتي ايران روز شنبه وقتي دو سياستمدار تغيير دهنده بازي در دقايق پاياني دوره‌ پنج روزه ثبت نام، به عنوان کانديدا ثبت نام کردند، به مرحله جديد و پيش ‌بيني نشده‌اي وارد شد.
کانديداهاي دقيقه‌ آخر
روزنامه‌ واشنگتن پست نيز در گزارشي با عنوان کانديداهاي دقيقه‌ آخر شکل تازه‌اي به عرصه انتخابات رياست‌جمهوري ايران بخشيدند، نوشت: دو تن از جنجالي‌ترين شخصيت‌هاي ايران روز شنبه اعلام کردند که درصدد کانديداتوري براي جانشيني محمود احمدي‌نژاد به عنوان رييس‌جمهور ايران هستند.
اين روزنامه همچنين به حضور محمد باقر قاليباف، غلامعلي حداد عادل و علي اکبر ولايتي، سعيد جليلي و رامين مهمانپرست توجه نشان داد. واشنگتن پست نوشت: دست کم 20 تن از سياستمداران عالي رتبه در ميان افرادي بودند که براي کانديداتوري ثبت نام کردند اما اين حضور رفسنجاني و مشايي در دقايق پاياني ثبت نام بود که توجه خبرنگاراني را جلب کرد که از صبح منتظر بودند ببينند آيا اين دو ثبت نام خواهند کرد يا خير.
روزنامه گاردين نيز با اشاره به حضور هاشمي رفسنجاني در گزارشي با عنوان اکبر هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري ايران شرکت مي‌کند نوشت: رييس جمهور پيشين ايران به بيش از 680 کانديدايي پيوست که اسفنديار رحيم مشايي، متحد نزديک محمود احمدي‌نژاد نيز در ميان آنها قرار دارد.
اين روزنامه به کانديداهاي ديگر از جمله جليلي، روحاني و ديگران نيز اشاره داشت.
خبرگزاري رويترز نيز در گزارشي با اشاره به حضور هاشمي رفسنجاني نوشت که حضور دقيقه‌ي 90 رفسنجاني رقابت در ايران را تغيير مي‌دهد.
در اين گزارش ضمن اشاره به ديگر کانديداها از جمله مشايي و جليلي به نقل از يک تحليلگر گروه بين‌المللي بحران نوشت: در هر صورت کانديداتوري جليلي احتمالا ديپلماسي هسته‌يي را براي مدتي متوقف مي‌کند. او نمي‌تواند گفت‌وگوهاي هسته‌اي و رقابت انتخاباتي را همزمان دنبال کند.
خبرگزاري آ‌سوشيتدپرس نيز با اشاره به حضور هاشمي در گزارشي با عنوان رفسنجاني براي رقابت انتخابات رياست‌جمهوري ثبت نام کرد نوشت: رييس‌جمهور قدرتمند پيشين ايران به رقابت انتخابات‌رياست جمهوري که در ماه ژوئن برگزار مي‌شود، وارد شد.
اين گزارش حاکي است: به طور همزمان اسفنديار رحيم مشايي، فرد مورد اعتماد و نزديک احمدي‌نژاد نيز در دقايق پاياني و پيش از پايان مهلت ثبت نام در روز شنبه ثبت نام کرد.
خبرگزاري فرانسه نيز در گزارشي به حضور سعيد جليلي توجه‌ نشان داد و ضمن انتخاب عنوان مذاکره کننده هسته‌اي ايران اکنون به رياست جمهوري چشم دارد براي اين گزارش افزود: سعيد جليلي، مذاکره کننده هسته‌اي ايران روز شنبه، 11 مه، به طور غير منتظره به انتخابات رياست جمهوري وارد شد.
رويترز نيز در گزارشي ديگر حضور جليلي را به عنوان مذاکره کننده هسته‌اي ايران مورد توجه قرار داد و به سوابق کاري او پرداخت.
روزنامه‌ فايننشال تايمز هم حضور هاشمي رفسنجاني را مورد توجه قرار داد و روزنامه‌ نيوز با انتخاب عنوان سياستمداران ايراني براي رقابت انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کردند به انتشار خبر ثبت نام‌ها در ايران پرداخت.
روايت بي بي سي
وبسايت شبکه سلطنتي انگليس (بي‌بي‌سي) با نام بردن از هاشمي به عنوان حامي اصلاحات در ايران، به انعکاس خبر ثبت‌نام هاشمي و اسفنديار رحيم مشايي در انتخابات يازدهم پرداخت.
بي بي سي همچنيين نوشت: پس از اعلام نتايج در دوره قبل و اعتراض شديد اصلاحات به آن و حضور در خيابان ها، نااميدي بر جبهه اصلاحات حکمفرما شد که با حضور هاشمي در اين دور، بار ديگر اميدهايشان براي حضور مجدد در عرصه سياسي ايران بالا رفت.
رسانه هاي غربي با توصيفاتي مانند قوي ترين رئيس جمهور ايران، تغييردهنده بازي سياسي، نااميد کننده اصولگرايان و چالشي براي ولايت فقيه به استقبال کانديداتوري هاشمي رفتند. ادعاي کاهش قيمت دلار در پي ثبت نام هاشمي نکته قابل توجه ديگري بود که برخي رسانه هاي جريان فتنه به آن پرداختند.
بي‌بي‌سي در ادامه از ثبت‌نام– اسفنديار رحيم مشايي – دقايقي پيش از هاشمي خبر داده و او را ناسيوناليست تندرو خواند.
رويترز نيز درباره حضور هاشمي نوشت: مهمترين حامي شديدترين ناآرامي هاي پس از انقلاب ايران (فتنه سال 88) در انتخابات رياست جمهوري ايران ثبت نام کرد.
اين خبرگزاري حضور چهره هاي شاخص سياسي در اين دوره از انتخابات را بي سابقه توصيف کرد.
همچنين دانيل بولتن در گفتگو با شبکه العالم اظهار داشت هر يک از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در ايران مي‌توانند با آزادي برنامه‌‌هاي خود را ارائه کرده و اين کار نشان دهنده فضاي دمکراتيک وآزاد در ايران است.وي در ادامه با بيان اينکه روند سياسي و دمکراتيک ايران با تمامي کشورهاي خاورميانه تفاوت دارد افزود رسانه هاي غربي ايران را کشوري دشمن و عربستان را همپيمان بزرگ خود معرفي مي‌کنند.
بولتن در ادامه تصريح کرد ايران به دليل برنامه هسته اي خود از سوي غرب تحريم شده است در حاليکه هيچگونه انحرافي از مسير خود در اين برنامه ندارد.
اين پژوهشگر انگليسي همچنين با انتقاد از ريخت و پاش هاي کشورهاي غربي در زمان تبليغات انتخاباتي ،اقدام اين کشورها را رسوايي خواند.



نوشته شده در   دوشنبه 23 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode