ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 ارديبهشت 1392     |     کد : 53699

تغییر آرایش انتخاباتی

پرونده ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درحالی عصر دیروز بسته شد كه ثبت‌نام همزمان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم‌مشایی در آخرین لحظات و همچنین نام‌نویسی سعید جلیلی در ساعات آخر، حضور پرشمار و بی‌سابقه سایر نامزدها را تحت‌الشعاع قرار داد و تا حدود زیادی باعث تغییر آرایش سیاسی در آستانه انتخابات می​شد.


اكبر هاشمی رفسنجانی، سعید جلیلی و مشایی از جمله چهره‌هایی بودند كه دیروز ثبت نام كردند
تغییر آرایش انتخاباتی


پرونده ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درحالی عصر دیروز بسته شد كه ثبت‌نام همزمان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم‌مشایی در آخرین لحظات و همچنین نام‌نویسی سعید جلیلی در ساعات آخر، حضور پرشمار و بی‌سابقه سایر نامزدها را تحت‌الشعاع قرار داد و تا حدود زیادی باعث تغییر آرایش سیاسی در آستانه انتخابات می​شد.

ستاد انتخابات كشور دیروز، لحظات تاریخی را به خود دید و تقریبا لحظه‌ای از حضور چهره‌های شاخص خالی نمی‌شد و بخصوص در ساعات پایانی، هر چند دقیقه یك‌ بار خبر ثبت‌نام یك شخصیت سیاسی یا اقتصادی معروف منتشر می​شد.

محمدباقر قالیباف، علی‌اكبر ولایتی، منوچهر متكی، علی‌اكبر ابوترابی‌فرد و محمد شریعتمداری تنها برخی از چهره‌های سرشناسی بودند كه دیروز با حضور در وزارت كشور ثبت‌نام كردند.

به این ترتیب تقریبا تمامی كسانی كه از مدت‌ها قبل صحبت از آمدن آنها بود حضور خود را قطعی كردند و علاوه بر آنها چهره‌هایی هم بودند كه پیش از این صحبت از حضور آنها نبود، اما ظاهرا در آخرین روز احساس تكلیف كرده بودند و با حضور در ستاد انتخابات نام‌نویسی كردند.

صادق خلیلیان وزیر جهاد كشاورزی، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه، داوود احمدی‌نژاد، مسعود پزشكیان، علی‌اكبر جوانفكر، ابراهیم‌ اصغرزاده، طهماسب مظاهری رئیس پیشین بانك مركزی، جواد اطاعت عضو حزب اعتماد ملی، محمدعلی ایزدی معاون وزیر نفت دولت سازندگی، پرویز كاظمی وزیر رفاه دولت نهم، قدیری ابیانه و حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب عضو شورای مركزی جامعه روحانیت مبارز از جمله این افراد بودند.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بود كه البته خودش برای ثبت‌نام در ستاد انتخابات وزارت كشور حضور نیافت.

اما به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، ثبت‌نام آخرین چهره‌هایی كه دیروز به ستاد انتخابات وزارت كشور رفتند، باعث تغییر آرایش سیاسی كه تا پیش از این شكل گرفته بود شد. به این ترتیب كه با ثبت‌نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، عملا تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب كه پیش از او ثبت‌نام كرده بودند از جمله محمد شریعتمداری، از حضور در انتخابات انصراف خواهند داد و حتی برخی از احتمال كناره‌گیری ولایتی و عارف به نفع هاشمی‌رفسنجانی خبر می‌دهند.

در همین راستا، حسن روحانی، رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام كه پیش از این نام‌نویسی كرده بود، دیروز بلافاصله پس از ثبت‌نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی كناره‌گیری خود را اعلام كرد. از سوی دیگر با آمدن جلیلی، احتمال انصراف چهره‌هایی چون زاكانی و باقری لنكرانی به نفع او وجود دارد.

دیگر اصولگرایان چون ابوترابی‌فرد، حدادعادل، قالیباف و محسن رضایی نیز می‌توانند به عنوان دارندگان بخشی از سبد آرای مربوط به جبهه اصولگرایی در انتخابات، شانس خود را آزمایش كنند.

در سوی دیگر میدان، دولتی‌ها با تعداد زیادی نامزد به میدان آمده‌اند تا شانس تائید صلاحیت نامزد مورد نظر خود از سوی شورای نگهبان را بالا ببرند كه البته شورای نگهبان صراحتا اعلام كرده در تائید صلاحیت‌ها فقط بر اساس قانون عمل كرده و از مصلحت‌سنجی پرهیز می كند.

مشایی: رد صلاحیت شوم تابع قانون هستم

اسفندیار رحیم مشایی كه دیروز ساعت 18، در آخرین لحظات برای ثبت‌نام به وزارت كشور رفته بود در جمع خبرنگاران گفت: برای پرشور شدن انتخابات در صحنه حضور پیدا كردم.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور نیز در اقدامی غیرمتداول، مشایی را در ثبت‌نام همراهی كرد.

به گزارش ایسنا، مشایی در پاسخ به پرسش یكی از خبرنگاران مبنی بر این‌كه اگر از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شوید، چه كار خواهید كرد، گفت: همه ما باید از قانون تبعیت كنیم. تمام دستگاه‌ها باید تابع قانون باشند و من نیز تابع قانون هستم.وی درباره همزمان شدن ثبت‌نام وی با هاشمی‌رفسنجانی اظهار كرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند تمام سلیقه ها باید در انتخابات حضور داشته باشند و به نظر من این حضور در چارچوب تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب است.رحیم‌مشایی همچنین اعلام كرد كه رئیس‌جمهور امروز برای همراهی با من اولین بار در طول هشت سال ریاست جمهوری‌شان مرخصی بودند.

میثاق قالیباف با مردم

محمدباقر قالیباف كه از اولین چهره‌هایی بود كه دیروز به ستاد انتخابات وزارت كشور رفت پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران متن میثاق‌نامه خود با مردم را قرائت كرد.

وی در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران با بیان این‌كه در طول بیش از شش سال گذشته برنامه‌ای را با 250 نفر از كارشناسان زبده كشور در 24 سرفصل تنظیم كرده است، گفت: این برنامه، رویكرد من را در حوزه سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد خرد، كلان و مخصوصا در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی تشریح می‌كند. قالیباف تاكید كرد: نباید دیپلماسی را با سیاست خارجی اشتباه بگیریم. همه اركان نظام و سیاست‌های كلان را رهبر معظم انقلاب تنظیم می‌كنند و در این میان رئیس دولت می‌تواند بیشترین نقش را در تنظیم این سیاست‌ها و سپس تمام نقش را در حوزه دیپلماسی و از اجرای این سیاست‌ها داشته باشد.

تلاش ولایتی برای بازگرداندن ارزش واقعی پول

علی‌اكبر ولایتی، دیگر عضو ائتلاف سه‌گانه بود كه دیروز به ستاد انتخابات وزارت كشور رفت و ثبت‌نام كرد. وی در جمع خبرنگاران اهداف خود را اینچنین تشریح كرد: بازگرداندن ارزش واقعی پول ملی، تلاش در جهت برنامه‌ریزی و ایجاد راه‌های فوری، میان مدت و بلند مدت برای رفع بیكاری، ایجاد اشتغال برای جوانان و حمایت از تولید كه امروز در حال انحطاط است.

ولایتی گفت: هر كس نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول و تعهد داشته باشد، اصولگراست.

ابوترابی‌فرد: همكاران، تصمیم گرفتند من خروجی ائتلاف باشم

محمدحسن ابوترابی‌فرد كه دیروز به عنوان گزینه نهایی ائتلاف پنج‌گانه برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات رفته بود پس از نام‌نویسی در جمع خبرنگاران گفت: یكی از ملاك‌ها برای معرفی گزینه نهایی ائتلاف این بود كه سیر رشد دوستان در نظرسنجی مورد توجه قرار بگیرد و در نهایت همكاران عزیزم، به این نتیجه رسیدند كه با توجه به عدم‌فاصله معنادار بین دوستان، فقط نظرسنجی ملاك نباشد و با تحلیل درست نظرسنجی‌ها می‌توان به نتایج متفاوتی دست یافت، بر همین اساس به این نتیجه رسیدند كه بنده خروجی ائتلاف باشم.

متكی: گزینه ائتلاف را افراد تعیین نمی‌كنند

منوچهر متكی، دومین عضو ائتلاف پنج‌گانه بود كه دیروز برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات كشور رفت. او به همراه ابوترابی‌فرد، مصطفی پورمحمدی، محمدرضا باهنر و یحیی آل‌اسحق، پنج عضو این ائتلاف را تشكیل می‌دهند و قرار گذاشته بودند تنها یك نفر از این ائتلاف ثبت‌نام كند.

این داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران تصریح كرد: تصمیم‌سازی در ائتلاف براساس اتفاق آرا و نظرسنجی‌ها بوده است و با توجه به این دو محور امروز برای ثبت‌نام به وزارت كشور آمده‌ام.

متكی در پاسخ به این پرسش كه با توجه به این‌كه خروجی ائتلاف شما نبوده‌اید، چرا در انتخابات ثبت‌نام كرده‌اید، تصریح كرد: گزینه ائتلاف را افراد تعیین نمی‌كنند بلكه نظرسنجی‌ها باید مهم ارزیابی شود و بر اساس این نظرسنجی‌ها در خدمت شما اصحاب رسانه هستم. گفته می‌شود معرفی ابوترابی‌فرد به عنوان گزینه نهایی ائتلاف پنج‌گانه، با نظر موافق آیت‌الله مهدوی‌كنی صورت گرفته است.

برخی چهره‌های سیاسی هم دیروز بلافاصله پس از نام‌نویسی، ستاد انتخابات كشور را ترك كردند كه از جمله‌ آنها می‌توان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سعید جلیلی اشاره كرد.

به این ترتیب پرونده نام‌نویسی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بسته شد و حالا باید منتظر ماند و دید چه تعداد از آنها به نفع دیگر نامزدها كنار می‌روند و چه تعداد از سوی شورای نگهبان تائید می‌شوند.


نوشته شده در   يکشنبه 22 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode