ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 ارديبهشت 1392     |     کد : 53429

خداحافظی سرد با ستاره‌های فوتبال

مهدوی‌كیا در شرایطی كفش‌هایش را آویخت كه پیشكسوتان پرسپولیس معتقدند برخورد مناسب و درستی در رابطه با خداحافظی او صورت‌نگرفت.

پیشكسوتان پرسپولیس معتقدند برخورد درست و مناسبی با مهدوی‌كیا صورت نگرفته است
خداحافظی سرد با ستاره‌های فوتبال


مهدوی‌كیا در شرایطی كفش‌هایش را آویخت كه پیشكسوتان پرسپولیس معتقدند برخورد مناسب و درستی در رابطه با خداحافظی او صورت‌نگرفت.

مهم‌ترین عاملی كه باعث می‌شود برای بازیكنان بزرگ ایرانی خداحافظی باشكوهی برگزار نشود به نبود انگیزه و اراده و مدیریتی قوی برمی‌گردد. مسئولان فدراسیون فوتبال در هر دوره‌ای برای خداحافظی بازیكنانی همچون علی دایی، كریم باقری، خداداد عزیزی و بسیاری دیگر از بازیكنان شهیر ایرانی تمایلی نشان نداده‌اند یا اگر ابراز تمایل كرده‌اند، این مساله فقط در حد حرف‌و‌حدیث بوده است. با این رفتار دو گانه فدراسیون نیز بازیكنانی هم كه قرار بود در قالب یك دیدار بزرگ دوستانه از فوتبال خداحافظی كنند، عطای كار را به لقایش بخشیده و ترجیح دادند خداحافظی بی‌دردسری از فوتبال داشته باشند.

شاید مهدوی‌كیا هم چنین تصمیمی گرفته بود اما به هر حال آنچه در پایان دیدار سپاهان و پرسپولیس مراسم خداحافظی او توصیف كردند به گفته پیشكسوتان پرسپولیس در شأن مقام و منزلت مهدوی‌كیا نبود.

ضیا عربشاهی بازیكن پیشین تیم ملی و پرسپولیس با انتقاد از نحوه خداحافظی مهدی مهدوی‌كیا از فوتبال به جام‌جم گفت: مهدی یك پرسپولیسی تمام عیار و واقعی است. او حتی زمانی كه بزرگ‌ترین موفقیت‌ها را به دست آورد باز هم پرسپولیس را فراموش نكرد.

وی افزود: مهدی یك شبه تبدیل به بازیكن بزرگی نشد، او سال‌های سال هم برای تیم ملی به میدان رفت و افتخارات بزرگ و بی‌سابقه‌ای را در فوتبال آلمان و ایران به دست آورد. با همه این اوصاف او چرا باید تا این حد غریبانه از فوتبال خداحافظی كند؟ او برای این فوتبال كم زحمت نكشید و كم افتخار آفرینی نكرد؟ چرا فوتبال ایران در زمینه خداحافظی ستاره هایش هم باید خود را ضعیف نشان بدهد؟

عربشاهی افزود: رئیس فدارسیون فوتبال باید برنامه ویژه‌ای برای بازیكنانی نظیر مهدوی كیا داشته باشد. این برنامه باید شأن این بازیكنان را حفظ كند اما متاسفانه آنچه در پایان بازی پرسپولیس و سپاهان اتفاق افتاد، بسیار پایین‌تر از شأن مهدی بود. جای تعجب ندارد كه این بازیكن پرافتخار بعد از این بازی بگوید به آلمان می‌رود و دیگر نیز برنمی‌گردد.

خداحافظی یك بازیكن بزرگ از فوتبال معمولا با تشریفات خاصی انجام می‌شود. دعوت از یك تیم بزرگ یا برگزاری دیدار خداحافظی برابر تیم ستارگان جهان یا ستارگان آسیا می‌تواند خداحافظی با شكوهی را رقم بزند. اما در فوتبال ایران برای كناره‌گیری یك بازیكن بزرگ هرگز تیم‌های بزرگ (منهای خداحافظی احمدرضا عابدزاده و حضور تیم بایرن مونیخ) به ایران نیامده‌اند. حمید درخشان دیگر پیشكسوت پرسپولیس در این باره به جام‌جم گفت: مهدوی‌كیا به عنوان یك فوتبالیست بزرگ باید بسیار با شكوه از فوتبال خداحافظی می‌كرد. هیچ‌كس نمی‌تواند ادعا كند مهدوی‌كیا در برابر سپاهان آن هم در شرایطی كه پرسپولیس شكست خورده و جام را از دست داده است خداحافظی باشكوهی داشت.

درخشان افزود: كناره‌گیری بازیكنان ایرانی از مستطیل سبز هرگز روال معمول و شناخته شده‌ای نداشته است. این بازیكنان یا بسیار غریبانه و بی‌سر و صدا از فوتبال خداحافظی كرده‌اند یا این‌كه بازی خداحافظی آنها هیچ شباهتی با خداحافظی با شكوه بزرگان فوتبال اروپا و آسیا ندارد.

سرمربی پیشین تیم پرسپولیس یادآور شد: كدام یك از بازیكنان مطرح دنیا در یك بازی حساس همچون فینال جام حذفی از فوتبال خداحافظی می‌كند؟ حتی اگر این اتفاق هم بیفتد تا این اندازه برای آن حساسیت ایجاد نمی‌شود. وقتی در فوتبال ایران برنامه سازماندهی شده برای خداحافظی بزرگان فوتبال وجود ندارد چاره‌ای جز این نمی‌ماند كه مهدوی‌كیا فینال جام حذفی را بهترین میدان برای خداحافظی خود از فوتبال بداند.

وی اظهار كرد: نحوه خداحافظی مهدوی‌كیا از فوتبال كاملا بی‌برنامه بود. بی‌شك نباید در دیداری كه برد و باخت برای طرفین اهمیت دارد یك بازیكن خداحافظی كند، چون در صورت شكست، آن بازیكن با خاطره‌ای بسیار تلخ از فوتبال می‌رود، همانند اتفاقی كه برای مهدوی‌كیا افتاد.

خوش استقبال و بد بدرقه

هیچ‌كدام از ستاره‌های فوتبال ایران از همان زمانی كه فوتبال خود را شروع كردند بازیكن مطرح و شناخته شده‌ای نبودند، اما به محض درخشش در فوتبال ایران بسیار مورد توجه قرار گرفتند تا استقبال خوبی از آنها به‌عمل بیاید. اما زمانی كه آنها رو به افول گذاشتند هیچ‌كس در مسیر خداحافظی از فوتبال آنها را همراهی و بدرقه نكرد. عربشاهی در این زمینه گفت: در آلمان تندیس مهدوی‌كیا را ساخته‌اند اما در ایران حتی نمی‌توانند یك بازی خداحافظی ساده برای او برگزار كنند. اگر مهدوی‌كیا، دایی، پروین و یا هر بازیكن ارزشمند دیگری نمی‌تواند خداحافظی درستی از فوتبال داشته باشد به این دلیل است كه یك عده افراد شهرت‌طلب كه جایگاه خود را هم نمی‌شناسند فوتبال ایران را قبضه كرده‌اند و آن را به سمت نابودی می‌برند.

تفاوت از زمین تا آسمان

بازی‌های خداحافظی بازیكنان ایرانی(البته اگر بازی خداحافظی‌ای در كار باشد) با آنچه كه برای بازیكنان خارجی برگزار می‌شود از زمین تا آسمان تفاوت دارد، نكته‌ای كه عربشاهی و درخشان نیز به آن اشاره كردند. یك بازی حساس همانند فینال جام حذفی نمی‌تواند بستر مناسبی برای خداحافظی با شكوه یك بازیكن باشد. حساسیت‌های موجود در این مسابقه باعث می‌شود كه جایگاه یك بازیكن چندان مورد توجه قرار نگیرد و همه نگاه‌ها به سمت و سویی دیگر معطوف باشد.

اما برای خداحافظی یك بازیكن چه مراحلی باید طی شود و چه كارهایی باید كرد كه برای مهدوی كیا و بازیكنان بزرگی كه پیش از او بازنشسته شدند این كارها انجام نشد. بیژن ذوالفقارنسب كارشناس فوتبال در این رابطه به جام‌جم گفت: هر چیزی باید اصول خود را طی كند و برنامه‌ریزی در آن حرف اول را بزند. حداقل در رابطه با مهدوی‌كیا چنین برنامه‌ریزی دیده نشد و در حالی كه گفته شد او در بازی دوستانه با هامبورگ خداحافظی می‌كند، معلوم نشد چرا برنامه تغییر كرد.

وی افزود: البته باشگاه‌ها در برگزاری بازی خداحافظی چندان تاثیرگذار نیستند، این فدراسیون است كه باید در این زمینه برنامه‌ریزی لازم را انجام بدهد. اگر از دست فدراسیون كاری برنیاید از دیگران نباید خرده گرفت.

این كارشناس فوتبال عنوان كرد: هیچ كس نحوه خداحافظی مهدوی‌كیا را نمی‌پسندد. او بازیكن بزرگی در فوتبال ما بود و باید با تشریفات كامل و محترمانه‌ای از فوتبال خداحافظی می‌كرد. بهتر بود مهدوی‌كیا در مسابقه‌ای از فوتبال خداحافظی می‌كرد كه حساسیت بالایی نداشته باشد. اگر قرار باشد در یك بازی رسمی مراسم خداحافظی از فوتبال صورت گیرد باید در یك دیدار با حساسیت‌ كمتر این كار انجام شود.


نوشته شده در   سه شنبه 17 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode