ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 28 فروردين 1392     |     کد : 52399

دوشنبه خونين بوستون آماده باش امنيتي در آمريكا و اروپا

با وقوع سه انفجار مهيب در بوستون آمريكا و كشته و مجروح شدن دستكم 147 نفر وحشت سراسر آمريكا و چندين كشور اروپايي را فرا گرفت.

انفجارهاي زنجيره اي ، آمريكايي ها را در وحشت فرو برد
دوشنبه خونين بوستون آماده باش امنيتي در آمريكا و اروپا


با وقوع سه انفجار مهيب در بوستون آمريكا و كشته و مجروح شدن دستكم 147 نفر وحشت سراسر آمريكا و چندين كشور اروپايي را فرا گرفت.
روز دوشنبه در جريان برگزاري مسابقات دوي ماراتن در شهر بوستون واقع در ايالت ماساچوست و در چند متري خط پايان، دو انفجار پي در پي به كشته شدن حداقل سه نفر و جراحت دستكم 144 تن منجر شد. به نوشته «فرانس 24» دستكم 67 نفر از مجروحان نقص عضو شده اند. دقايقي بعد، خبر انفجار سوم مقابل كتابخانه «جان اف كندي» اين شهر و كشف چندين بمب به نگراني ها از گسترده تر شدن اين انفجارها و حتي كشيده شدن آن به ساير كشورهاي اروپايي دامن زد. آخرين خبرها حاكي است لندن، پاريس و حتي توكيو از ترس تكرار چنين انفجارهايي به حال آماده باش درآمده اند.
اف.بي.آي به عنوان مسئول مستقيم پيگيري اين انفجارها از ساير نهادهاي امنيتي بوستون خواسته در امر شناسايي عاملين اين انفجارها همكاري هاي لازم را انجام دهند. اوضاع در شهرهاي نيويورك، واشنگتن، لس آنجلس، ديترويت، لاس وگاس و سان ديگو نيز بهتر از بوستون نيست و هزاران پليس و نيروي امنيتي در مناطق حساس اين شهرها مستقر شده اند.
به نوشته آسوشيتدپرس، به مراكز كنترل رايانه اي سرتاسر آمريكا دستور داده شده تمام پيام هاي رد و بدل شده در فيس بوك و تويتر را تحت كنترل قرار داده هرگونه پيام مشكوك را به مسئول امنيتي گزارش دهند. تمام ساختمان هاي دولتي و اداري و مناطق آمريكا نيز به شدت تحت نظر هستند.
خبرهايي نيز منتشر شده مبني بر اينكه صدها نيروي امنيتي در اطراف كاخ سفيد مستقر شده و در حال گشت زني هستند.
پليس بوستون از شهروندان شهر 800 هزار نفري بوستون خواسته تا زمان اعلام آنها از خانه هايشان خارج نشوند.
باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا نيز از مردم اين كشور خواست عجله نكرده و تا زماني كه عاملان اين حادثه شناسايي نشده اند نتيجه گيري نكنند.
اوباما كه در يك نشست خبري شركت كرده بود افزود، هنوز مشخص نيست چه فرد يا گروهي انفجارهاي بوستون را برنامه ريزي و اجرا كرده است و لازم است تحقيقات در اين مورد ادامه پيدا كند. وي خطاب به مردم كشورش گفت: پيش داوري نكنيد. رئيس جمهور آمريكا در پايان اظهار داشت سرتاسر آمريكا در وضعيت آماده باش قرار دارد.
از جمله نكات قابل توجه درباره انفجارهاي بوستون كه از زمان حملات 11 سپتامبر بي سابقه محسوب مي شود اينكه در 24 ساعت اول وقوع حادثه تقريبا هيچ يك از مقامات سياسي آمريكا در واكنش به آن از كلمه «تروريستي» استفاده نكردند. اين در حالي است كه به گواه تاريخ غربي ها همواره از كوچكترين مسائل مشابه حداقل براي پروژه اسلام هراسي بهره برده اند.
با همه اين تفاسير، خبرگزاري «آسوشيتدپرس» اعلام كرد، پليس بوستون براي يافتن سرنخ، بازرسي از خانه ها را آغاز كرده است. پليس ايالت ماساچوست نيز طي اظهاراتي اعلام كرد حكم «بازرسي كامل» از آپارتمان هاي اطراف محل حادثه را دريافت كرده اند و پس از انجام اين بازرسي ها نتايج اعلام خواهند شد.
خبرهايي نيز از وخامت حال برخي مجروحان منتشر شده است. گزارش هاي تأييد نشده اي از رسيدن شمار كشته ها به 12 نفر منتشر شده است.
شبكه تلويزيوني بي بي سي نيز از قول پزشكان آمريكايي اعلام كرد احتمالا پاي شماري از مجروحان قطع خواهد شد.
روزنامه آمريكايي يو اس اس تودي اما پس از ارائه گزارشي از اين انفجار نتيجه گرفت، انفجارهاي بوستون باعث افزايش نگراني هاي امنيتي بين مردم و مسئولان آمريكايي شده است. مردم و مسئولان آمريكايي اكنون از خود مي پرسند آيا واقعا مي توان از وقوع مجدد چنين رخدادهايي جلوگيري كرد؟
از نكات مهم ديگر مربوط به اين حادثه، انتشار تحليل هايي درخصوص احتمال دست داشتن گروه هاي داخلي آمريكا در اين انفجارها است.
شبكه تلويزيوني الميادين طي گزارشي با اشاره به تحقيقات بي نتيجه پليس آمريكا و اينكه تاكنون هيچ فرد يا گروهي مسئوليت اين انفجارها را برعهده نگرفته است نتيجه گرفت: اين احتمال وجود دارد كه انفجارهاي بوستون كار گروه هاي داخلي خود آ مريكا باشد. به اعتقاد اين دست از تحليلگران، احتياط مقامات سياسي آمريكا در به كارگيري كلمه «تروريستي» براي اين انفجارها، مي تواند دليل مناسبي براي ارائه چنين تحليلي باشد. با همه اين تفاسير روز گذشته شبكه تلويزيوني «فاكس نيوز» آمريكا با دعوت از يك كارشناس تندرو پروژه متهم سازي مسلمانان را با وجود مخالفت هر چند ظاهري اوباما كليد زد.
انتشار خبري در روزنامه آمريكايي «نيويورك پست» و باز نشر آن در برخي رسانه هاي داخلي عربستان مبني بر «دستگيري يك جوان عربستاني 20 ساله» به اتهام دست داشتن در انفجار بوستون، نگراني توأم با خشم مقامات سعودي را برانگيخت. وزارت تبليغات و انتشارات عربستان با استناد به اظهارات باراك اوباما و رئيس پليس بوستون گزارش اين رسانه ها را «كذب محض» دانست و افزود: اين گونه خبرها با هدف ضربه زدن به روابط خوب واشنگتن-رياض جعل و منتشر مي شود!
اين وزارت خانه در ادامه با حمله به شبكه تلويزيوني العربيه كه اقدام به باز نشر اين خبر كرده بود اعلام كرد: متاسفانه اين شبكه تلويزيوني كه با كمك هاي مالي سخاوتمندانه دولت عربستان اداره مي شود آب به آسياب دشمن مي ريزد.
واكنش هاي جهاني
انفجار بوستون با واكنش هاي بين المللي از سوي رهبران كشورهاي مختلف و رسانه ها مواجه شد كه به اختصار به برخي از آنها اشاره مي شود.
ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه با محكوم كردن اين انفجارها خواستار اتحاد كشورهاي جهان براي مبارزه با تروريسم شد.
جوليا گيلارد، نخست وزير استراليا: استراليا قاطعانه اين حمله وحشيانه و احمقانه را محكوم مي كند. حمله اي كه از آن در سرتاسر جهان به عنوان واقعه اي عظيم ياد شد.
نيويورك تايمز: انفجار بوستون باعث شد لندن به شدت در وضعيت امنيتي قرار بگيرد. برگزاري مراسم تشييع جنازه تاچر، نخست وزير اسبق انگليس كه قرار است روز چهارشنبه (امروز) در لندن برگزار شود بر شدت نگراني هاي مقامات اين كشور افزوده است.
آسوشيتدپرس: طنين انفجار بوستون دو سوي آتلانتيك، از لس آنجلس تا لندن را فرا گرفت.


نوشته شده در   چهارشنبه 28 فروردين 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode