ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 15 فروردين 1392     |     کد : 51785

نشست آلماتي 2 ،آزمون صداقت غرب

نشست «آلماتي2» و مذاكرات تيم هسته اي كشورمان با نماينده كشورهاي گروه 1+5 در حالي برگزار مي شود كه حريف بعد از نشست اول آلماتي تبليغات گسترده اي را با اين مضمون آغاز كرد ...


نشست «آلماتي2» و مذاكرات تيم هسته اي كشورمان با نماينده كشورهاي گروه 1+5 در حالي برگزار مي شود كه حريف بعد از نشست اول آلماتي تبليغات گسترده اي را با اين مضمون آغاز كرد كه گويي در جريان نشست ياد شده، امتياز ويژه اي به جمهوري اسلامي ايران داده است! اين تبليغات گسترده با هدف اثرگذاري بر نشست بعدي تدارك شده و در پي آن بود كه 1+5 را از اتهام كارشكني در مذاكرات و ناديده گرفتن معيارهاي فني و حقوقي دور كند. اين ترفند كه با تبليغات پرحجمي به ميدان آمده و حتي برخي از خودي ها را نيز به توهم انداخته بود، در برخورد با نگاه تيزبين و كارشناسانه رهبرمعظم انقلاب رنگ باخت و ايشان طي سخناني در جمع نمايندگان مجلس خبرگان از اين ترفند رمزگشايي كرده و فرمودند: نشست آلماتي 2 مي تواند معيار و ملاكي براي ارزيابي ميزان صداقت آمريكا و متحدانش باشد.
اين روزها و طي چند هفته منتهي به مذاكرات فردا، مقامات آمريكايي و اروپايي ساز تازه اي كوك كرده اند كه نشان مي دهد قصد دارند در مذاكرات پيش روي به روش قانون شكنانه و باج خواهانه پيشين ادامه دهند، اما شواهد موجود حكايت از آن دارد كه حريف در اين ميدان با چند عقبه دشوار روبروست. اول آن كه رهبر معظم انقلاب نقشه راه آمريكا و متحدانش را خوانده و پيشاپيش خنثي كرده اند. با اين توضيح كه حريف نبايد انتظار كوتاه آمدن از سوي ايران اسلامي را داشته باشد، بلكه انتظار منطقي آن است كه صداقت به شدت آسيب ديده خود را با تن دادن به قانون و اعتراف به حق هسته اي تاكنون انكار شده ايران اسلامي اثبات كند. دوم اين كه: مي داند جمهوري اسلامي ايران اهل دست كشيدن از حق ملت نيست و به هيچ قدرت زورگو و باج طلبي، باج نمي دهد. سوم آن كه با تيم هسته اي قدرتمند، اصولگرا و آگاه به چم و خم ماجرا روبروست و موارد ديگري كه گزارش زير مي تواند تا حدودي گوياي آن باشد!
¤¤¤
نشست آلماتي 2 در حالي جمعه و شنبه ميان ايران و گروه كشورهاي 1+5 برگزار خواهد شد كه با توجه به نشست قبلي در آلماتي قزاقستان (اسفند 91)، اكنون نگاه ها معطوف به اين است كه آيا غرب از آزمون صداقت سربلند بيرون مي آيد؟ نشست آلماتي(1) در حالي نهم اسفند سال گذشته به كار خود پايان داد كه رسانه ها و كارشناسان مختلف غربي اذعان كردند كه سياست تحريم و فشار عليه ايران به نتيجه مطلوب و دلخواه غرب نرسيده و ايران حاضر به دست كشيدن از حقوق قانوني خود و امتيازدهي به غرب نيست.
رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز در تحليل اين نشست در ديدار با اعضاي مجلس خبرگان (17/12/91) فرمودند؛ «در اين ديدار [ نشست آلماتي 1] غربي ها كار مهمي انجام ندادند كه از آن تعبير به دادن امتياز شود بلكه به بخشي از حقوق ملت ايران، اعتراف كوچكي كردند.»
ايشان با اشاره به سابقه منفي غرب در عمل به تعهدات خود تأكيد كردند: «براي سنجش صداقت غربي ها در نشست اخير با ايران، بايد منتظر اجلاس بعدي بود.»
اين در حالي است كه برخي شواهد و قرائن از سوي طرف غربي حاكي است آنها با جوسازي هاي رسانه اي به دنبال طرح ادعاهاي پيشين و تحت تأثير قرار دادن مذاكرات آلماتي 2 هستند.
در همين راستا، ديروز يوكيو آمانو مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي با اظهار نگراني از برنامه هاي هسته اي ايران اظهار داشت: ايران احتمال دارد كه به دنبال سلاح هسته اي باشد!
وي با اتكاء به اين احتمال ادامه داد: نشانه هايي نيز براي اين ادعا وجود دارد.
سخنان آمانو آنجا كه از احتمال سخن مي گويد صراحتاً يك جنگ رواني را تداعي مي كند، پيش از اين تني چند از ديپلمات هاي غربي نيز با فضاسازي عليه برنامه هسته اي ايران براي شكست مذاكرات آتي آلماتي- 2 زمينه چيني كرده اند.
گري سيمور از اعضاي سابق تيم مذاكره كننده آمريكا در 1+5 گفته است بعيد مي دانم توافقي در مذاكرات آلماتي 2 حاصل شود.
ري تكيه عضو ارشد شوراي روابط خارجي آمريكا نيز براي 1+5 پيش از مذاكرات تكليف معين كرده و گفته است: نبايد حق غني سازي ايران را به رسميت شناخت.
خاوير سولانا مسئول سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در همين رابطه، با اشاره به عدم وحدت رويه 1+5 براي شكست مذاكرات آتي زمينه چيني كرده است.
اين فضاسازي ها در حالي مطرح مي شود كه 2 انديشكده معتبر آمريكايي در گزارشي مشترك ابراز داشتند برنامه هسته اي ايران با تهديد نظامي و يا بمباران به پايان نمي رسد و ديپلماسي تنها گزينه پيش روي براي حل موضوع هسته اي ايران است.
انديشكده هاي آمريكايي «كارنگي براي صلح بين المللي» و «فدراسيون دانشمندان آمريكايي» با اشاره به دانش و تخصص بومي هسته اي ايران تنها راه حل پيش روي غرب براي پايان مسالمت آميز موضوع هسته اي ايران را پيدا كردن راه حلي ديپلماتيك دانستند كه دو طرف بر روي آن توافق كنند.
براساس اين گزارش مشترك 2 انديشكده آمريكايي كه رويترز روز گذشته آن را منتشر كرده است؛ بمب و تهديد نظامي هرگز برنامه هسته اي ايران را متوقف و يا از كار نخواهد انداخت.
از سوي ديگر؛ در بعد داخلي، جنگ رواني ديپلمات هاي غربي به خصوص آمانو و فضاسازي براي مذاكرات آلماتي 2 با واكنش چند نماينده مجلس مواجه شد.
در همين خصوص، علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي در آستانه دور دوم مذاكرات ايران و 1+5 در آلماتي به انتظارات افكار عمومي از اين مذاكرات اشاره كرد و گفت: افكار عمومي انتظار دارند كه مذاكرات آلماتي2 در ادامه مذاكرات آلماتي 1 از رويكرد مثبت تري برخوردار باشند.
وي افزود: دور دوم مذاكرات ايران و 1+5 در آلماتي محكي است براي آمريكايي ها تا ميزان صداقت آن ها در افكار عمومي ملت ما مشخص شود.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: نكته مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در سخنراني آغاز سال جديد مبني بر اينكه ما به آمريكايي ها اعتماد نداريم، متأثر از همين مسئله عدم صداقت آنها است.
وي در ادامه اظهار داشت: از آن جايي كه جمهوري اسلامي ايران عضو NPT و آژانس بين المللي انرژي اتمي است، عملاً اين حق را دارد كه غني سازي اورانيوم و فناوري هسته اي را در اختيار داشته باشد.
نماينده بروجرد تأكيد كرد: مقاومت آمريكايي ها و فشار به ديگر كشورها براي عدم به رسميت شناختن اين حق نشان از عدم صداقت آن هاست كه در مورد حق ملت ايران اعمال مي كنند.
بروجردي خاطرنشان كرد: انتظار داريم در مذاكرات «آلماتي2» حق جمهوري اسلامي ايران در غني سازي اورانيوم به رسميت شناخته شده و تحريم هاي ظالمانه لغو شود.
محمدحسين نقوي حسيني سخنگوي كميسيون امنيت ملي نيز شايعه پراكني در آستانه مذاكرات را عادت ديرينه آمانو دانست و اظهار داشت: اظهارنظر آمانو در مورد فعاليت هسته اي ايران باعث تأسف و تأثر ملت ايران مي شود اما آنها در آستانه هر نوع مذاكره هسته اي ايران با طرح شايعات و اعلام اخبار غيرموثق و بيانات چند پهلو در اين زمينه تلاش مي كنند تا مذاكرات را تحت تأثير قرار دهند.
وي با بيان اين مطلب كه ايران از لحاظ حل مناقشات هسته اي همواره به گفتگو اعتقاد داشته و دارد، افزود: در مورد فناوري هسته اي چه در گذشته و چه در زمان حال ايران همواره سياست خود را به طور صريح و روشن بيان كرده و هيچ گونه فعاليت غيرصلح آميز هسته اي نداشته و نخواهد داشت.
نقوي حسيني با ذكر اين مطلب كه ايران از لحاظ معاهدات بين المللي و حقوقي كه در NPT به آن اشاره شده فعاليت غيرصلح آميز انجام نمي دهد، تصريح كرد: مقام معظم رهبري در اين رابطه فتواي صريحي ارائه كرده اند كه هيچ ايراني حق ندارد در رابطه با برنامه هسته اي غيرصلح آميز مسيري را دنبال كند. و اين به عنوان يك تكليف ديني است.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به اين كه سياست ايران در رابطه با فعاليت هاي هسته اي خودكاملاً روشن است، گفت: ايران به حل اختلافات از طريق مذاكره اعتقاد داشته و به هيچ عنوان برنامه غيرصلح آميز در دستور كار جمهوري اسلامي ايران نبوده و نخواهد بود اما از نظر پيشرفت هسته اي به صورت آشكار با گزارش هايي كه به آژانس بين المللي انرژي اتمي ارائه مي دهد فعاليت خود را پيش برده و هيچ قدرتي نمي تواند مانع پيشرفت ايران در مسير هسته اي شود.


نوشته شده در   پنجشنبه 15 فروردين 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode