ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 اسفند 1391     |     کد : 51089

همراهي گزارشگر حقوق بشر با قاتلان 20هزار شهروند ايراني

هيئت ايراني حاضر در بيست و دومين نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل به رياست محمدجواد لاريجاني رئيس ستاد حقوق بشر كشورمان به اتهامات مطرح شده از سوي احمد شهيد گزارشگر ويژه در امور ايران پاسخ داد.

در اجلاس ژنو از سوي نماينده جمهوري اسلامي مطرح شد
همراهي گزارشگر حقوق بشر با قاتلان 20هزار شهروند ايراني


هيئت ايراني حاضر در بيست و دومين نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل به رياست محمدجواد لاريجاني رئيس ستاد حقوق بشر كشورمان به اتهامات مطرح شده از سوي احمد شهيد گزارشگر ويژه در امور ايران پاسخ داد.
محمدجواد لاريجاني در پاسخ به گزارش گزارشگر ويژه درباره وضعيت حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران گفت: تهاجم كنوني به فرهنگ بشري بزرگترين جنايتي است كه تا به حال در حقوق بشريت صورت گرفته است. ما به عنوان يك كشور مسلمان و بخشي از جامعه بزرگ مسلمان جهان، به طور يكسان اين حق خدادادي را داريم كه يك سبك زندگي براساس عقلانيت اسلامي و فرهنگ ارزشمند خود داشته باشيم.
وي همچنين چهارمين گزارش احمد شهيد به شوراي حقوق بشر سازمان ملل را محصول يك اقدام غيرسازنده، مغرضانه و ناسالم دانست كه بانيان آن ايالات متحده آمريكا و متحدان اروپايي آن هستند. لاريجاني با ابراز تأسف از اينكه آرم سازمان ملل بر روي چنين گزارشي نقش بسته است اظهار كرد: اقداماتي از اين دست، از لحاظ فني، تنها ارتقاي قابليت هاي درون سيستم را ناديده مي گيرد و فضا را به سمت قطبي شدن و سياسي شدن بيشتر حقوق بشر در سازمان ملل هدايت مي كند.
رئيس ستاد حقوق بشر كشورمان تأكيد كرد: قطعنامه هايي از اين دست كه برخي كشورها را به صورت گزينشي هدف مي گيرد مكانيزم هاي ارزشمند حقوق بشري را تا سطح ابزارهايي براي رقابت سياسي در دست كشورهاي قدرتمند تنزل مي دهد.
لاريجاني افزود: گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل تلاش مي كند موافقت مسئولان كشورمان براي سفر به ايران را جلب كند اما هنوز موفق نشده است.
احمد شهيد
گزارشگر يا رقيب سياسي
رئيس ستاد حقوق بشر در ادامه خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران صريحاً با تعيين گزارشگر ويژه مخالف است و در آينده نيز بر اين موضع صحيح خود باقي خواهد ماند. با اين همه اين نبايد به عنوان عدم همكاري ايران با مكانيزم حقوق بشر سازمان ملل تلقي شود. برعكس ما همواره تمايل خود براي برقراري همكاري سازنده با مكانيزم هاي حقوق بشري سازمان ملل را كه قابل درك و شامل همه اعضاي سازمان ملل مي شود، اعلام كرده ايم.
مشاور امور بين الملل رئيس قوه قضائيه رفتار وكردار گزارشگر ويژه را مغاير با استانداردهاي بي طرفي و انصاف دانست وگفت: او به عنوان يك گزارشگر لازم است اصول بي طرفي، صداقت، شفافيت و انصاف را رعايت كند و از تأثير فشارهاي سياسي بر كار خود اجتناب ورزد. گزارشگر با انجام مصاحبه هاي غيراصولي با رسانه هاي جهت دار و پيش داوري نسبت به ادعاها، برخلاف شرح وظيفه مأموريت داران، سطح خود را در حد يك رقيب سياسي كه عليه جمهوري اسلامي ايران عمل مي كند، پايين آورده است.
مأمور آمريكا و همكار تروريست ها
همكاري احمد شهيد با گروه هاي تروريستي و دشمنان شناخته شده نظام جمهوري اسلامي بخش ديگري از اظهارات جواد لاريجاني در پاسخ به گزارش احمد شهيد بود. لاريجاني گفت: گزارشگر به صورت فعال براي تهيه گزارش خود، با گروه هاي مشخص و بدنام تروريستي كه دستشان به خون بيش از 20 هزار شهروند ايراني بيگناه آلوده است همكاري كرده است. اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريكا به خاطر اهداف سياسي خود اين بدنام ترين فرقه تروريستي را از ليست گروه هاي تروريستي خود خارج كرده اند و حالا براي حقوق بشر ايران اشك تمساح مي ريزند؛ و اين بيش از پيش رويكرد رياكارانه آنها به موضوع حقوق بشر را نشان مي دهد.
رئيس ستاد حقوق بشر با اشاره به اينكه يكي از بارزترين نقايص گزارش احمد شهيد بي توجهي كامل او به تحريم هاي يك جانبه و سنگين كشورهاي غربي عليه مردم ايران بود اظهار كرد: مايه تأسف است كه در اين گزارش هيچ اشاره اي به تحريم هاي يكجانبه و ضد حقوق بشري كشورهاي غربي عليه ايران نشده است، تأسف بارتر اينكه گزارشگر ويژه به جاي اينكه از تحميل كنندگان تحريم ها انتقاد كند و آنها را ناقض حقوق بشر شهروندان ايراني بنامد، كشور مورد هدف تحريم ها را نقد مي كند.
وي افزود: شرم آورتر اين است كه در سراسر اين گزارش طولاني، گزارشگر ويژه حتي يك بار به تحريم هاي يكجانبه تحميل شده عليه ايراني ها توسط ايالات متحده و اتحاديه اروپا اشاره نكرده، چه رسد به اينكه آنها را محكوم كند، چنين تحريم هايي در تعارض آشكار با اصول قانون بين المللي و نيز روح و پيام منشور سازمان ملل است. امكان ندارد كه او از تحميل تحريم هاي يكجانبه عليه مردم و شهروندان ايراني آگاه نباشد يا از تأثير چنين تحريم هايي بر حقوق بشر آنها بي خبر باشد. آيا نبايد اين سكوت حساب شده گزارشگر ويژه را همسويي با نقض حقوق بشر همه مردم ايران تفسير كرد؟
لاريجاني با تأكيد بر ناآشياني گزارشگر ويژه از فرهنگ و مذهب حاكم بر ايران تصريح كرد: واضح است كه گزارشگر نه از پيشينه مذهبي و فرهنگي ايران و تعهداتش باخبر است و نه حتي با زبان و ادبيات مرسوم بين المللي. به طور مثال او ايران را محكوم مي كند كه حقوق همجنسگرايان را به رسميت نمي شناسد. هيچ يك از تعهدات حقوق بشري ما را ملزم به انجام اين كار نمي كند. ارجاعات ايشان به اصطلاحاتي مانند زناي محصنه يكي ديگر از اين موارد است. نكته خطرناك، تحميل يك سبك زندگي خاص توسط برخي جوامع غربي به ساير ملل جهان فارغ از تفاوت هاي فرهنگي و تجربيات بشري ارزشمند آنها است. عجيب اينكه اين تهاجم و ظلم فرهنگي خشن با نام حقوق بشر و جهان شمولي آن دنبال مي شود.
ايران قدرتمندترين دموكراسي منطقه
وي افزود: ايران قدرتمندترين دموكراسي منطقه و يكي از پيشرفته ترين كشورهاي منطقه از نظر علم و فناوري است. رئيس ستاد حقوق بشر در پايان سخنراني خود خاطرنشان كرد: ارائه اتهامات بي پايه و گسترده درباره وضعيت حقوق بشر جمهوري اسلامي ايران در اين گزارش مانند گزارش هاي قبلي در ارائه هرگونه نكته مثبتي كه بتواند باعث ارتقاء و حمايت از حقوق بشر و نيز ارتقاء اعتبار مكانيزم هاي حقوق بشري سازمان ملل شود بسيار ناتوان است.


نوشته شده در   چهارشنبه 23 اسفند 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode