ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 28 بهمن 1391     |     کد : 49843

شهادت یك نوجوان در سالگرد انقلاب بحرین

شهادت نوجوانی دیگر در سالروز انقلاب بحرین، تحولات سیاسی این كشور را وارد مرحله تازه‌ای كرد.


شهادت نوجوانی دیگر در سالروز انقلاب بحرین، تحولات سیاسی این كشور را وارد مرحله تازه‌ای كرد. این‌درحالی است كه از یك هفته پیش گروه‌های مخالف بحرین به دعوت دولت در گفت‌وگوهای ملی شركت كرده و انتظار برخورد جدی را از سوی مقامات این كشور داشتند. پنجشنبه گذشته هزاران بحرینی بار دیگر برای اعلام ادامه مسیر انقلاب این كشور همزمان با سه ساله شدن انقلاب این كشور تظاهرات كردند.

دیروز به‌دلیل نگرانی نظام حاكم از برگزاری تظاهرات جدید، اكثر شهرهای بحرین شرایط امنیتی داشت و نیروهای رژیم آل‌خلیفه در نقاط مختلف مستقر شده بودند تا هرگونه تحركی را از سوی مردم كنترل كنند.

به گزارش ایسنا، گروه‌های مخالف ازجمله جمعیت الوفاق دیروز اعلام كردند تظاهرات گسترده‌ای را در اعتراض به‌كشته شدن یك نوجوان برگزار خواهند كرد. جمعیت الوفاق با صدور بیانیه‌ای اعلام كرد، جزیره ستره، واقع در جنوب منامه به دلیل حضور گسترده نیروهای امنیتی به یك پادگان نظامی تبدیل شده و نیروهای امنیتی و ضدشورش بحرین با حضور در این منطقه، آماده برخورد با شهروندان بحرینی در سالگرد انقلاب هستند.

بنابراین بیانیه، نیروهای امنیتی چند نفر از شهروندان بحرینی از جمله دو كودك را دستگیر كردند و در رویارویی با تظاهركنندگانی كه برای بیان خواسته‌های خود به خیابان‌ها آمده بودند به گاز اشك‌آور و بمب‌های صوتی متوسل شدند. جمعیت الوفاق همچنین استفاده از سلاح از سوی نیروهای امنیتی بحرین و كشته شدن یك نوجوان بحرینی را به شدت محكوم كرد و خواستار پایان یافتن این‌گونه اقدامات شد.

سالگرد خونین

روز پنجشنبه یك نوجوان بحرینی به نام احمد الجزیری «شانزده ساله» كه در تظاهرات علیه رژیم آل‌خلیفه شركت كرده بود، مورد اصابت مستقیم گلوله ساچمه‌ای نیروهای امنیتی بحرین قرار گرفت كه پس از انتقال به بیمارستان به‌دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داد. این اولین نوجوان بحرینی است كه در دومین سالگرد انقلاب این كشور توسط نیروهای آل‌خلیفه به شهادت می‌رسد. انقلاب بحرین چهاردهم فوریه سال 2011 شروع شد.

در همین حال وزارت كشور بحرین اعلام كرد یك نیروی امنیتی به نام محمد آصف در درگیری با مخالفان كشته شده است.

به گزارش ایلنا، وزارت كشور بحرین با صدور بیانیه‌ای در صفحه خود در شبكه اجتماعی «توییتر» تصریح كرد، این نیروی امنیتی در پی درگیری شدید نیروهای امنیتی با مخالفان و پرتاب بمب‌های آتش‌زا توسط تظاهركنندگان جان خود را از دست داده است. همچنین مقام‌های بحرینی دیروز اعلام كردند، تحقیقات درباره مرگ یك مامور پلیس و یك تظاهركننده در جریان درگیری‌های گسترده به مناسبت دومین سالگرد قیام ضددولتی را در این كشور عربی حوزه خلیج فارس آغاز كرده‌اند.

واكنش فرانسه

به گزارش فارس، فیلیپ لالیو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در واكنش به این درگیری‌ها در جمع خبرنگاران از كشته شدن یك شهروند بحرینی ابراز نگرانی كرد. لالیو با بیان این‌كه فرانسه از اعتراضات مسالمت‌آمیز در بحرین حمایت می‌كند، از خشونت‌های روز پنجشنبه در حاشیه اعتراضات انتقاد كرد.

وی ابراز امیدواری كرد كه گفت‌وگوهای سیاسی در بحرین به نتیجه برسد و سازوكارهایی برای مصالحه دائم بین طرفین شكل گیرد.

به گفته ناظران، ناآرامی‌های اخیر این پرسش‌ها را به‌وجود آورده است كه آیا مذاكرات جاری میان دولت و مخالفان می‌تواند بحران بحرین را كاهش دهد. اكثریت شیعه این كشور پادشاهی، خواستار اختیارات سیاسی بزرگ‌تر در این جزیره هستند كه تحت تسلط حكومت سنی قرار دارد. در جریان انقلاب دو ساله بحرین نزدیك به 60 نفر كشته شده‌اند.

همزمان با سالگرد انقلاب بحرین، سازمان عفو بین‌الملل از دولت بحرین خواسته است زندانیان سیاسی را آزاد كند. ده‌ها فعال سیاسی در بحرین زندانی هستند و چند نفر از آنها به حبس ابد محكوم شده‌اند.

حسیبه حاج‌صحرایی، معاون خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل گفته است: دولت بحرین نمی‌تواند صرفا به‌دلیل تحمل نكردن انتقاد، به زندانی كردن مردم ادامه بدهد. بازرسان عفو بین‌الملل ماه گذشته میلادی در سفری تحقیقاتی به بحرین با هفت زندانی سیاسی كه در زندانی در منامه محبوس هستند، دیدار كردند. یكی از این زندانیان نبیل رجب است كه به جرم «ترغیب به شركت در تجمعات غیرقانونی» به دو سال زندان محكوم شده است.


نوشته شده در   شنبه 28 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode