ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 بهمن 1391     |     کد : 49738

بانك مركزی: عرضه دلار افزایش می‌یابد

همزمان با ورود مجلس به موضوع قیمت ارز، رئیس كل بانك مركزی از در راه بودن تصمیمات ویژه ارزی خبر داد كه در چارچوب آن عرضه دلار افزایش می‌یابد.

همزمان با ورود مجلس به موضوع قیمت ارز، رئیس كل بانك مركزی از در راه بودن تصمیمات ویژه ارزی خبر داد كه در چارچوب آن عرضه دلار افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ما، طی دو هفته اخیر، هم مجلس و هم دولت طرح‌های جدیدی را برای كاهش قیمت دلار بررسی كرده‌اند. در طرح مجلس كه به «طرح مبازره با اخلالگران ارزی» معروف شده است، تدابیری برای شفاف شدن معاملات ارزی از طریق راه‌اندازی پرتال ارزی، مقابله با دلالان ارزی، غیرقانونی اعلام شدن نگهداری بی‌دلیل ارز و... پیش‌بینی شده است.

آن‌گونه كه ارسلان فتحی‌پور، رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس دیروز خبر داده، این طرح كه یك‌فوریت آن پیش از این تصویب شده، قبل از ورود به جزئیات برای نظرخواهی به شورای نگهبان و قوه قضاییه ارسال شده كه این دو دستگاه 80 ایراد به طرح وارد كرده‌اند كه تاكنون 40 مورد آن در جلسات كمیسیون اقتصادی برطرف و سایر ایرادات نیز در حال بررسی است.

اما بانك مركزی نیز جداگانه طرح‌هایی را در دست بررسی دارد كه دلار را به قیمت 2200 تومان كاهش دهد. برخی اطلاعات این طرح، نوزدهم بهمن جاری در رسانه‌ها منتشر شد كه براساس آن بانك مركزی می‌خواهد به هر قیمت از «سفته‌بازی» در بازار ارز جلوگیری كند.

براساس طرح بانك مركزی، افرادی كه به احتكار خانگی دلار دست زده‌اند شناسایی و سپس بعد از یك دوره معین خرید و فروش دلار ممنوع خواهد شد. همزمان نیز بانك مركزی تمامی نیازهای ارزی مردم را با ارائه كد رهگیری از پرتال ارزی كه از نیمه اسفندماه راه‌اندازی خواهد شد، برآورده می‌كند. به این ترتیب مشاهده می‌شود كه طرح مجلس و بانك مركزی كه شباهت‌های زیادی به هم دارد، تلاش‌های جدیدی را برای مدیریت بازار ارز و كاهش قیمت دلار نوید می‌‌دهد؛ تلاش‌هایی كه دیروز رئیس كل بانك مركزی به گوشه‌ای از آن اشاره كرد.

افزایش عرضه دلار به بازار

دیروز رئیس‌كل بانك مركزی خبر داد: تصمیمات ویژه‌ای درخصوص بازار ارز در راه است كه یكی از مهم‌ترین آنها افزایش عرضه دلار به بازار است، ضمن این‌كه ما مصمم هستیم ارز فقط از طریق شبكه بانكی و صرافی‌های مجاز به مردم ارائه شود؛ نه این‌كه از طریق واسطه‌ها و بازارهای آزاد كاذب انجام شود.

به گزارش مهر، محمود بهمنی درخصوص كنترل و نظارت بیشتر در بازار ارز گفت: تصمیمات ویژه‌ای در حال نهادینه شدن است كه به محض نهایی شدن عملا در بازار ارز به اجرا گذاشته خواهد شد.وی افزود: به مردم و متقاضیان خرید ارز توصیه می‌كنم كه ارز مورد نیاز خود را از طریق بانك‌ها و صرافی‌های مجاز خریداری و از خرید از طریق بازار آزاد به طور جدی خودداری كنند.

رئیس‌كل بانك مركزی تصریح كرد: هنوز رقمی برای تزریق جدید ارز به بازار مشخص نشده اما یكی از تصمیمات اصلی بانك مركزی تزریق ارز به بازار به منظور رفع نیازهای واقعی متقاضیان است، همانطور كه می‌دانیم قیمت ارز به شدت روی سایر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد، به همین منظور همه مسئولان پیگیر ساماندهی بازار ارز و كاهش قیمت ارز هستند.وی ادامه داد: ورود مجلس به موضوع بازار ارز نیز نوید كاهش قیمت ارز بویژه دلار را در پی دارد و ما از نمایندگان مجلس می‌خواهیم كه به طور جدی پیگیر كمك به ایجاد ثبات در بازار ارز باشند.

بهمنی گفت: بحث ارز یكی از موضوعات مهم اقتصاد كشور ماست كه ورود مجلس در این رابطه گام مهمی برای كاستن از نوسانات این بازار و روند نزولی بازار است.

در همین حال یك مقام ارشد شورای پول و اعتبار به فارس گفت: با اجرای طرح جدید بانك مركزی، هرگونه خرید و فروش ارز خارج از سیستم رسمی ممنوع خواهد بود و نگهداری ارز نیز جرم تلقی می‌شود.این مقام مسئول كه نامش منتشر نشده است، افزود: با اجرای این طرح متقاضیان دریافت ارز تنها می‌توانند از طریق سیستم رسمی یعنی بانك‌ها و صرافی‌های مجاز نسبت به خرید ارز اقدام كنند.

وی ادامه داد: نیازهای ارزی نیز در این سیستم تعریف شده است؛ واردات، سفر، تحصیل و نیازهای درمانی از جمله این موارد هستند و متقاضیان می‌توانند همه نیازهای خود را تأمین كنند. بنابراین هرگونه خرید و فروش با هدف سفته‌بازی یا ذخیره‌سازی آن ممنوع و جرم خواهد بود.

این مقام مسئول در شورای پول و اعتبار اضافه كرد: هدف بانك مركزی از اعمال این محدودیت‌ها در معامله و نگهداری ارز، توقف رفتار سفته بازانه در این بازار است چرا كه بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش معناداری از تبادلات انجام شده در بازار ارز با هدف سفته‌بازی صورت می‌گیرد.وی ادامه داد: بر همین اساس بانك مركزی در تعامل با مجلس شورای اسلامی پس از تصویب فوریت قانون مبارزه با اخلالگران ارزی تصمیم دارد به نگهداری و ذخیره‌سازی ارز جنبه مجرمانه بدهد تا ریسك رفتارهای سفته‌بازانه بشدت افزایش یابد.

جزئیات پیش فروش سكه

از سوی دیگر یك هفته پس از اعلام خبر آمادگی بانك مركزی برای پیش فروش سكه، محمود بهمنی روز گذشته جزئیات این برنامه بانك مركزی را اعلام كرد.

رئیس كل بانك مركزی كه به‌منظور شركت در نشست كمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به خانه ملت رفته بود، در مصاحبه با واحد مركزی خبر گفت: از اول اسفند پیش‌فروش سكه به متقاضیان به قیمت هر قطعه علی‌الحساب ده میلیون ریال آغاز خواهد شد.وی افزود: قیمت اصلی سكه با توجه به قیمت فروش و پیش‌بینی سود متعارف و تورم در شش ماه آینده تعیین خواهد شد.

بهمنی گفت: پیش‌فروش سكه ابتدا برای شش ماه انجام می‌شود و در صورت افزایش تقاضا، بانك مركزی پیش‌فروش آن را برای مدت بیشتر در دستور كار قرار خواهد داد.وی اضافه كرد: دریافت مبلغ ده میلیون ریال برای هر قطعه سكه در زمان پیش‌فروش، علی‌الحساب است و در زمان تحویل، بقیه قیمت آن كه قطعا كمتر از قیمت روز بازار خواهد بود، تعیین و از خریدار اخذ خواهد شد.

بانك مركزی از پیش فروش سكه دو هدف را دنبال می كند. هدف نخست تامین منابع لازم برای هزینه های دولت به ویژه پرداخت عیدانه آخر سال به مردم است. دولت و مجلس هفته گذشته توافق كرده بودند كه در هفته اول اسفند به هر ایرانی 70 تا 90 هزار تومان كمك نقدی پرداخت شود كه پیش فروش سكه می تواند منبع مناسبی برای تامین این هزینه باشد.

هدف دیگر بانك مركزی جذب نقدینگی مازاد بازار در روزها و هفته های پایانی سال است. براین اساس بانك مركزی با پیش فـــروش سكه بخش مهمی از نقدینگی بی هدف كه می تواند در روزهای آخر سال به تشدید تورم و افزایش قیمت كالاهای ضروری كمك كند را جمع آوری نموده و در مسیر تولید هدایت كند.

اعلام خبر پیش فروش سكه همچنین باعث كاهش شدید قیمت سكه در بازار شده است. با این حال در صورت تداوم كاهش قیمت سكه و ایجاد حباب منفی قیمت احتمال قاچاق طلا به خارج از كشور افزایش خواهد یافت.

حمایت نهاوندیان از پیش فروش سكه

در همین حال دیروز محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و كشاورزی ایران نیز از اقدام بانك مركزی در پیش‌فروش سكه حمایت كرد.وی گفت: در شرایطی كه ابزارهای بازار سرمایه ناكافی است، اقدام بانك مركزی برای پیش‌فروش سكه شاید بتواند موجب جذب نقدینگی شود.وی در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی عنوان كرد: هر حركتی كه منجر به حركت نقدینگی به سمت مصارف تولیدی، تجهیزات و هدایت آن شود، مناسب است و در نبود و ناكافی بودن ابزارهای بازار سرمایه، این اقدام بانك مركزی در مسیر جذب نقدینگی خواهد بود.

كاهش قیمت طلا و سكه در بازار

از سوی دیگر رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران از كاهش قیمت طلا و سكه خبر داد.احمد وفادار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: قیمت سكه و طلا در حالی كاهش یافته است كه مردم بیشتر فروشنده هستند.

وی درباره قیمت انواع سكه گفت: اكنون قیمت سكه تمام طرح جدید یك میلیون و 470 هزار تومان، طرح قدیم یك میلیون و 460 هزار تومان، نیم سكه 750 هزار تومان، ربع سكه 460 هزار تومان و سكه یك گرمی 320 هزار تومان است.وفادار همچنین درباره قیمت انواع طلا گفت: قیمت هر گرم طلای 18 عیار 148 هزار و 400 تومان و هر مثقال طلای 17 عیار 643 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران گفت: مردم بیشتر سكه خریداری می‌كنند و حجم عمده معاملات مربوط به سكه تمام طرح جدید (سال 1386) است.كاهش قیمت سكه در حالی است كه در بازار آزاد قیمت ارز نیز با كاهش روبه‌رو شده است؛ به طوری كه دلار در بازار غیررسمی با قیمت 3785 تومان و یورو 5100 تومان معامله می‌شود. 


نوشته شده در   سه شنبه 24 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode