ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 8 بهمن 1391     |     کد : 48908

تلاش براي انزواي ايران محکوم به‌شکست است

آخرين سفير کانادا در تهران مي‌گويد، تلاش غرب براي منزوي‎ کردن ايران بر سر برنامه هسته‌اي آن، با توجه به نقش کليدي تهران در عرصه بين‌المللي، محکوم به شکست است.

سفير سابق کانادا در تهران:
تلاش براي انزواي ايران محکوم به‌شکست است
جام جم آنلاين: آخرين سفير کانادا در تهران مي‌گويد، تلاش غرب براي منزوي‎ کردن ايران بر سر برنامه هسته‌اي آن، با توجه به نقش کليدي تهران در عرصه بين‌المللي، محکوم به شکست است. جان موندي طي سخناني در «مؤسسه خدمات متحد سلطنتي» در شهر رجينا کانادا، گفت:بايد با مذاکره و گفت‌وگو براي دستيابي به نتيجه‌اي «مطلوب براي هر دو طرف»، از هرگونه تقابل نظامي با ايران پرهيز کرد.
وي در حالي که به نقش تهران در تحولات منطقه و جهان اشاره داشت، ايران را يک «بازيگر» [بين‌المللي] دانست و تصريح کرد: «آنان نشان داده‌اند در اعمال نفوذ فوق‌العاده بر برخي از کشورها از جمله سوريه، عراق يا افغانستان، از قدرت کافي برخوردارند.»

موندي در ادامه تاکيد کرد، بايد با مذاکرات و گفت‌وگو براي دستيابي به نتيجه‌اي «مطلوب براي هر دو طرف»، از هرگونه تقابل نظامي با ايران پرهيز کرد.

امريکا، اسرائيل و هم‌پيمانان آنها همواره ايران را به پيگيري اهداف نظامي در برنامه انرژي هسته‌اي خود متهم مي‌کنند.

ايران ضمن رد اين ادعاها، همواره تاکيد کرده است به عنوان يکي از امضاکنندگان متعهد پيمان منع گسترش تسليحات اتمي (ان‌پي‌تي) و يکي از اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از حق استفاده از فناوري هسته‌اي براي دستيابي به اهداف صلح‌آميز برخوردار است.

افزون بر اين، نمايندگان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي چندين بار از تاسيسات اتمي ايران بازديد کرده‌اند، اما هيچ مدرکي دال بر انحراف در برنامه هسته‌اي ايران نيافته است.

تهران همواره آمادگي خود را براي انجام مذاکرات بر مبناي احترام متقابل اعلام و تاکيد کرده است در هيچ شرايطي از حقوق مسلم هسته‌اي خود چشم‌پوشي نخواهد کرد.

موندي که بعد از تيرگي روابط ديپلماتيک ميان ايران و کانادا در سال ۲۰۰۷ ميلادي از ايران اخراج شد، همچنين خاطر نشان کرد، اوتاوا نبايد روابط ديپلماتيک خود را با ايران قطع مي‌کرد چرا که اين اقدام حاوي پيامي اشتباه به جامعه بين‌الملل است مبني بر اين که گفت‌وگوي سياسي با جمهوري اسلامي «بيهوده» است.

کانادا، هفت سپتامبر ۲۰۱۲ ميلادي، تعطيلي سفارت خود در ايران را اعلام کرد و به ديپلمات‌هاي ايراني در کانادا پنج روز مهلت داد، خاک آن کشور را ترک کنند.

اين کشور همچنين حساب‌هاي بانکي بسياري از اتباع ايراني ساکن کانادا را مسدود و هرگونه نقل و انتقال پول به ايران را ممنوع کرد.

تحليل‌گران و ناظران تصميم ناگهاني کانادا در قطع روابط خود با جمهوري اسلامي ايران را برگرفته از گرايش شديد صهيونيستي اين کشور مي‌دانند که کل ساختار سياسي آن را دربر گرفته است.(پرس تي وي)


نوشته شده در   يکشنبه 8 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode