ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 3 بهمن 1391     |     کد : 48632

افزايش مهاجرت پرندگان به گيلان

مديركل محيط‌زيست گيلان از افزايش مهاجرت پرندگان آبزي و كنارآبزي به طبيعت استان در مقايسه با سال‌هاي گذشته خبر داد و گفت: مهاجرت اين پرندگان آبزي به گيلان در ده سال گذشته بي‌سابقه بوده است.

مديركل محيط‌زيست گيلان از افزايش مهاجرت پرندگان آبزي و كنارآبزي به طبيعت استان در مقايسه با سال‌هاي گذشته خبر داد و گفت: مهاجرت اين پرندگان آبزي به گيلان در ده سال گذشته بي‌سابقه بوده است.


امير عبدوس در گفت‌وگو با ايرنا اظهار كرد: امسال با توجه به سرماي شديد در عرض‌هاي شمالي كره زمين و دسترسي نداشتن كافي پرندگان به غذا در اين اماكن، جمعيت زيادي از پرندگان آبزي و كنارآبزي مهاجر به طبيعت استان گيلان مهاجرت كرده‌اند.

وي جمعيت مهاجر انواع گونه‌هاي قو مانند قوي فريادكش و گنگ به تالاب‌ها و آب‌بندان‌هاي استان را بي‌سابقه خواند و افزود: چنين جمعيتي در مقايسه با آمار سرشماري ثبت‌شده مهاجرت پرندگان در يك دهه گذشته بي‌نظير بوده است.

مديركل محيط زيست گيلان ادامه داد: بالاترين ركوردي كه از قبل در استان ثبت شده بود، 6100 قطعه قو بود حال اين‌كه امسال 4600 قطعه قو تنها به پارك ملي بوجاق مهاجرت كرده‌اند.

به گفته عبدوس، مهاجرت بيش از 2000 قطعه قو در پناهگاه حيات‌وحش سلكه و حدود 4000 قطعه نيز در منطقه حفاظت شده سياه كيشم صومعه‌سرا ثبت شده است.

وي بيان كرد: استان گيلان به دليل اقليم معتدل، فراواني آب‌بندان‌هاي طبيعي و توليدات فراوان مواد غذايي، بخش مهمي از كريدور مهاجرت پرندگان محسوب مي‌شود.

مديركل محيط‌زيست گيلان تصريح كرد: موج اصلي مهاجرت پرندگان به استان به طور مشخص از اواخر آبان يا اواسط آذر آغاز مي‌شود كه عمده پرندگان مهاجر در اين مقطع زماني وارد آبگيرهاي گيلان مي‌شوند.

وي با تاكيد بر اين‌كه قوها از پرندگان حمايت شده در جهان هستند، شكار آنها را جرم و قابل پيگرد قانوني عنوان كرد.

عبدوس اضافه كرد: تالاب‌هاي اميركلايه لاهيجان، بوجاق كياشهر، تالاب بين‌المللي انزلي بويژه پناهگاه حيات وحش سلكه و منطقه حفاظت شده سياه كيشم صومعه‌سرا بيشترين ميزان پذيرش مهاجرت اين پرندگان را داشته‌اند.

قوها از تيره مرغابيان هستند كه در سه گونه قوي گنگ، فريادكش و كوچك به گيلان سفر مي‌كنند. اين پرنده‌ها در تالاب ها، سواحل و درياها زيست مي‌كنند.


نوشته شده در   سه شنبه 3 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode