ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 بهمن 1391     |     کد : 48595

بررسی ابعاد روانشناختی چشم‌چرانی؛ نگاه شیطانی در قرآن

روانشناسان از چشم‌چرانی و نگاه آلوده به عنوان یک انحراف روانی یاد می کنند به طوریکه این انحراف هر گاه در کسی به وجود آید قابل توقف نخواهد بود و هر لحظه بر میزان آن افزوده می شود.



خبرگزاری مهر- روانشناسان از چشم‌چرانی و نگاه آلوده به عنوان یک انحراف روانی یاد می کنند به طوریکه این انحراف هر گاه در کسی به وجود آید قابل توقف نخواهد بود و هر لحظه بر میزان آن افزوده می شود.

همان طور که می دانیم هر نگاهی برای خود آثار و نتایج و پی آمدهایی دارد که برخی برای ما محسوس و برخی دیگر نامحسوس است، اما آنچه مهم است، آثار معنوی ناشی از نگاه است، البته این آثار بستگی به خود شخص، زمینه های قبلی، شرایط و...دارد.

منشا و سرچشمه بسیاری از جنایت ها و تجاوزها و ... از رهگذر چشم چرانی آغاز می شود. چشم چرانی اساس بسیاری از معصیتهایی است که گریبانگیر انسان می شود، چون چشم چرانی خیالات و به دنبال آن وسوسه ایجاد می کند. خیالات نیز فکر و اندیشه تولید می کند. اندیشه، شهوت پدید می آورد و شهوت هم اراده ایجاد می کند و اراده به تدریج تقویت و تبدیل به عزم راسخ می شود.

امروزه روانشناسان از نگاه ناروا و حرام که در شرع آمده است به عنوان چشم چرانی یاد می کنند و آن را یک نوع انحراف روانی قلمداد می کنند به طوری که این انحراف هر گاه در کسی به وجود آید قابل توقف نخواهد بود و هر لحظه بر میزان آن افزوده می شود.

اصولاً بیشتر دلباختگی های ناروا از این رهگذر آغاز می شود زیرا چشم می بیند و دل می خواهد و قلب برای به دست آوردن خواسته خود فعالیت می کند و روح تسخیر می شود.

در خیلی از مواقع چون کار به جایی نمی رسد موجب پاره شدن رشته این لذت می شود که عامل ایجاد عقده روانی است پس روحش متزلزل می شود. امام سجاد (ع) می فرماید: حق چشم آن است که آن را از دیدن هر آنچه دیدنش بر تو حرام است بربندی و از راه نظر با دیدگانت عبرت گیری.

زیان های جسمی نگاه حرام در مواقعی که مناظر شهوت انگیز از قبیل تصاویر ننگین و فیلم های نامناسب در معرض دید انسان قرار می گیرد، زیاد است. عوارضی را به دنبال دارد که از بین بردن آن گاهی غیر ممکن است و بیشترین مشکل این است که اگر مقابل نگاه حرام مبارزه ای صورت نگیرد، فرد عادت می کند و به آن معتاد می شود.

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: زکات چشم نظر کردن بر مخلوقات و عبرت گرفتن از آن ها و فروبستن از هر چه حرام است و از هر چه مورث شهوت نفس است.

روانشناسان بیماریهای ناشی چشم چرانی را تقسیم کرده اند:

1- بالا رفتن تپش قلب 2- سر درد 3- ضعف، خستگی و کوفتگی عمومی 4- بی خوابی 5- کم اشتهایی 6- دلهره و هراس.
از دیدگاه روانشناسان به این نکته پی خواهیم برد که چشم چرانی علاوه بر اینکه گناه کبیره است، زیانهای زیادی در جسم انسان به وجود می آورد که در بیشتر مواقع جبران ناپذیر خواهد بود.

یکی از راه های درمان این مشکل دعا، ذکر، صبر و آسان کردن ازدواج است. برخی از چشم چرانی ها به دلیل تاخیر ازدواج است .

بیشترین انگیزه گناه از پر حرفی و چشم چرانی تولید می شود، چون از وسیع ترین ورودی های شیطان اند و سیری ناپذیر هستند. بر عکس شکم که هر گاه پر شد دیگر نیازی به غذا پیدا نمی کند، اما چشم و زبان اگر آزاد باشند، خسته نمی شوند.


نوشته شده در   دوشنبه 2 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode