ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 تير 1403     |     کد : 204050

صاحب تفسیر مشکاة تبیین کرد:

راهکار تشخیص کبر

محمدعلی انصاری گفت: راهکار تشخیص کبر، توجه به حقوق افراد در خانواده و جامعه است و انسان برای اینکه دچار کبر نشود، باید حق را بپذیرد.

 محمدعلی انصاری گفت: راهکار تشخیص کبر، توجه به حقوق افراد در خانواده و جامعه است و انسان برای اینکه دچار کبر نشود، باید حق را بپذیرد.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة در نشست مجازی که امروز ۱۷تیرماه، با موضوع«راهکار تشخیص کبر» برگزار شد، بیان کرد: هنگامی که انسان حق را نمی‌پذیرد، سخن حق و موضوع حق را نمی‌پذیرد و حقوق عینی و منظقی را برنمی‌تابد، بالاترین نشانه کبر را نمایان کرده است.

وی اظهار کرد: این امر بالاترین نشانه کبر است، هنگامی که انسان‌ها در زندگی شخصی خود حقوق را رعایت نمی‌کنند و حق منطقی را نمی‌پذیرند؛ این امر در جامعه و آحاد مردم افزایش می‌یابد و کبر در سراسر جامعه گسترش می‌یابد. همچنین در نتیجه کبر حقوق عقلانی رسمیت پیدا نمی‌کند و حقوق پایمال می‌شود. اگر شناخت و پذیرش حق میسر شود، قله تواضع برمی‌افرازد و اگر این دو امر نادیده گرفته شود، قله تکبر شکل می‌گیرد.

انصاری گفت: خداوند در آیه ۲۲۸ سوره «بقره» فرموده است: «وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ ۚ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَٰلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا ۚ وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ؛ و زنهایی که طلاق داده شدند از شوهر نمودن خودداری کنند تا سه پاکی بر آنان بگذرد و آنچه را (حیض یا حملی) که خدا در رحم آنها آفریده کتمان نکنند اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارند. و شوهران آن‌ها در زمان عده سزاوارترند که آن‌ها را به زنی خود رجوع دهند اگر نیت سازش دارند، و زنان را بر شوهران حق مشروعی است چنانچه شوهران را بر زنان، لیکن مردان را بر زنان افزونی است، و خدا (بر هر چیز) توانا و داناست.» لذا باتوجه به این آیه زنان هم حقوقی دارند که مردان باید رعایت کنند و این رعایت حقوق از خانواده آغاز می‌گردد.

صاحب تفسیر مشکاة ادامه داد: باتوجه به روایاتی که از ائمه معصوم نقل شده است، جایگاه متکبران بقیه دوزخ را می‌سوزاند یعنی کبر تمام دوزخ را زیر پوشش قرار می‌دهد و تمام عقوبت‌ها کلیک کوچک عقوبت کبر نخواهد شد.


برچسب ها
نوشته شده در   دوشنبه 18 تير 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode