ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 1 بهمن 1391     |     کد : 48536

700 هزار نفر آواره نتيجه حمله نظامي فرانسه به مالي

سازمان ملل متحد از آواره شدن 700 هزار تن از مردم مالي بر اثر تهاجم نظامي فرانسه به اين كشور خبر داد.

برخورد دوگانه غرب با سلفي هاي سوريه و مالي
700 هزار نفر آواره نتيجه حمله نظامي فرانسه به مالي


سازمان ملل متحد از آواره شدن 700 هزار تن از مردم مالي بر اثر تهاجم نظامي فرانسه به اين كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها، كميسارياي عالي سازمان ملل در امور آوارگان اعلام كرد: 2744 پناهجوي مالي ظرف هفته گذشته وارد خاك كشورهاي همسايه شده اند و مجموع شهروندان مالي كه از آغاز اين بحران خاك كشورشان را به مقصد يافتن يك جاي امن ترك كرده اند به 700 هزار نفر رسيده است.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، «مارتين تسيركي» سخنگوي سازمان ملل خاطرنشان كرد: تعداد آوارگان در مناطق مرزي مالي به طور دائم رو به افزايش است و برخي از آمارها حاكي از آن است كه 700 هزار نفر از مردم مالي خانه و كاشانه خود را رها كرده و در داخل و خارج اين كشور آواره شده اند.
«ميليسا فلمينگ» سخنگوي كميسارياي عالي آوارگان سازمان ملل نيز متذكر شد: به نظر ما در آينده نزديك حدود 300 هزار نفر ديگر در داخل مالي آواره خواهند شد و 400 هزار نفر از مردم مالي نيز به صورت پناهجو به كشورهاي همسايه سرازير خواهند شد.
«اليزابت بايرز» سخنگوي برنامه جهاني غذا نيز در نشستي خبري با ابراز تاسف از آوارگي مردم در مالي، آمادگي اين نهاد را براي كمك رساني به آوارگان اعلام كرد و گفت: حدود يك ميليون و 800 هزار نفر از مردم مالي در مناطق جنگ زده سكونت دارند كه يك سوم اين افراد در معرض گرسنگي شديد قرار دارند. اين در حالي است كه بي ثباتي هاي كنوني در مالي نيز براي روند امدادرساني برنامه جهاني غذا در اين كشور مشكلات بسياري ايجاد كرده است.
تظاهرات ضد جنگ
دخالت فرانسه در مالي انتقادات بسياري را در كشورهاي جهان برانگيخته است و بسياري اين اقدام پاريس را يكجانبه و غيرقانوني مي دانند. به گزارش ايرنا به نقل از رسانه هاي مصري، هزاران تن از مردم مصر روز جمعه در قاهره با برپايي تظاهراتي در مقابل سفارت فرانسه، نسبت به تجاوز نظامي به مالي به بهانه مبارزه با گروه هاي تروريستي اعتراض كردند.
در همين راستا، شهروندان اردني در استان «معان» در جنوب اين كشور، پس از برپايي نمازجمعه، در حمايت از مسلمانان مالي تظاهرات اعتراض آميز برگزار كردند.
به گفته معترضان، فرانسه در مالي به سرنوشتي مشابه آمريكا در عراق و افغانستان دچار خواهد شد، زيرا مداخلات نظامي غرب در قرن 21ديگر به سهولت گذشته نخواهد بود.
از سوي ديگر علماي موريتاني با صدور فتوايي دخالت فرانسه در مالي را محكوم كردند. علامه شيخ «محمدالحسن ولدالددو» رئيس مركز علماي موريتاني با صدور فتوايي اعلام كرد كه هرگونه كمك به نيروهاي ارتش فرانسه محرم غيرشرعي و گناه است.
همچنين حدود 200 اسلامگراي الجزايري روز جمعه در اعتراض به مداخله نظامي فرانسه در مالي و گشودن حريم هوايي كشورشان براي پرواز جنگنده هاي فرانسوي دست به تظاهرات زدند.
در همين حال با ادعاي ارتش فرانسه و مالي مبني بر پيشروي به سوي شمال مالي و تصرف شهر «كونا»، جنگجويان اسلامي در مناطق شمالي كشور آفريقايي مالي، تصاوير جديدي از فعاليت هاي خود منتشر كردند. در اين تصاوير خودروهاي نظامي و زرهي شبه نظاميان مالي مشاهده مي شود كه در حال پيشروي است و جنگجويان مجهز به تجهيزات و سلاح هاي پيشرفته اي هستند.
كشور آفريقايي مالي 15 ميليون نفر جمعيت دارد.
تهاجم نظامي فرانسه به پهناورترين كشور اسلامي آفريقا در حالي صورت مي گيرد كه غرب برخوردي دوگانه و متفاوت با سوريه و مالي دارد و گروه القاعده را كه خود غربي ها مسلح و حمايت كرده اند، اكنون در اين منطقه به تاخت و تاز مي پردازد و دائما خطر آن را در بوق و كرنا مي كنند.
غربي ها و به خصوص فرانسه از گروه هاي سلفي در سوريه بر ضد رژيم قانوني بشار اسد حمايت و بدون توجه به جنايات آنها سلاح و پول ارسال مي كنند.
بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه فرانسه براي ناامن كردن منطقه و دستيابي به منافع استعماري گذشته خود، اقدام به راه انداختن جنگ در مالي كرده است.
گفته مي شود، پيامدهاي بحران اقتصادي و مالي در اروپا و آمريكا، باعث ايجاد مسابقه اي بين غربي ها براي بازيافتن مستعمرات گذشته آنها شده است. در اين راستا فرانسه بيش از ديگر كشورهاي غربي و آمريكا قضيه را جدي گرفته است و تجربه آن مي تواند براي ديگران عبرت آميز باشد. اما به گفته تحليلگران بسياري از واقعيات موجود در مورد دخالت نظامي فرانسه در حالي حكايت از وضع دشوار اين كشور استعمارگر براي تسلط بر منابع غني نفت، گاز، اورانيوم و طلا در منطقه آفريقا دارد.



نوشته شده در   يکشنبه 1 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode