ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 1 بهمن 1391     |     کد : 48522

حساسيت‌هاي پوستي در‌ كودكان

پوست بچه‌ها مثل برگ گل است؛ به همان لطافت و زيبايي. براي همين هم معمولاً پدر و مادرها با وسواس و دقت بيشتري از اين كوچولوها مراقبت مي‌كنند ...


جام جم آنلاين: پوست بچه‌ها مثل برگ گل است؛ به همان لطافت و زيبايي. براي همين هم معمولاً پدر و مادرها با وسواس و دقت بيشتري از اين كوچولوها مراقبت مي‌كنند تا پوست‌شان هميشه همين‌طور نازك و بلوري بماند. البته گاهي نوزادان پس از تولد دچار مشكلات پوستي خاصي مي‌شوند كه والدين را هم نگران مي‌كند، اما متخصصان مي‌گويند بعضي از اين مسائل طبيعي است و جاي نگراني ندارد.


در اين ميان خيلي‌ها هم به اشتباه تصميم مي‌گيرند كودك را زياد به حمام نبرند تا مبادا آب، پوست لطيفش را خراب كند، اما اينجاست كه فاصله زياد حمام‌هاي نوزاد، موجب عرق‌سوز شدن و ايجاد ديگر مشكلات پوستي مي‌شود.

پس اين والدين با چنين كاري نه‌تنها به هدفشان نرسيده‌اند، بلكه بعكس پوست لطيف فرزندشان هم دچار مشكل شده است.

دكتر اميرهوشنگ احساني، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در اين‌باره به جام‌جم مي‌گويد: مسلماً به دليل شرايط خاصي كه پوست نوزادان و كودكان دارد و اين كه پوست آنها نازك‌تر از پوست بزرگسالان است، دسته‌اي از مشكلات پوستي براي آن سنين مشخص‌تر از ساير گروه‌هاي سني بروز خواهد كرد.

وي با اشاره به اين مشكلات توضيح مي‌دهد: زماني كه يك نوزاد متولد مي‌شود، شايد به طور طبيعي دچار ضايعات پوستي خاصي باشد. به عنوان نمونه دانه‌هاي چركي كه ممكن است از روز سوم تا پنجم پس از تولد روي صورت و تن نوزاد ايجاد شود و مشكل مهمي نيز به حساب نمي‌آيد از جمله اين علائم است. والدين بايد بدانند اين ضايعات خوش‌خيم بوده و خودشان هم پس از گذشت چند روز بهبود مي‌يابد.

به گفته اين پزشك متخصص، چنين تغييرات فيزيولوژيكي در پوست نوزادان ممكن است براي درصدي از بچه‌ها به طور طبيعي اتفاق بيفتد، اما نكته مهم كه بايد مورد توجه قرار گيرد، اين است كه چنين شرايطي بيماري يا مشكل جدي محسوب نمي‌شود و اغلب گذراست.

غرور جواني در دوران نوزادي!


وقتي پيشاني نوجوانان غرق جوش مي‌شود، تقريباً همه مي‌دانند اين جوش‌ها در اغلب موارد يعني غرور جواني. اما اگر نوزادتان روي صورتش همان قدر جوش داشته باشد كه بزرگسالان دارند، چطور؟

گاهي ممكن است جوش‌هايي مانند آكنه يا جوش غرور جواني روي صورت نوزاد هم وجود داشته باشد كه به گفته دكتر احساني، اين ضايعات به دليل اثرات هورمون‌هاي مادر روي صورت نوزاد ايجاد مي‌شود. البته اين جوش‌ها هم خوش‌خيم است و اهميتي ندارد. در ضمن نبايد نگران درمان آنها هم باشيد، چراكه ظرف چند روز برطرف مي‌شود.

وي تاكيد مي‌كند: وجود آكنه در دوران نوزادي دليل مناسبي براي وجود آكنه در دوران بزرگسالي نيست و نبايد نگران اين موضوع باشيد.

ريسك حساسيت‌هاي پوستي در كودكان بيشتر است

وقتي متخصصان مي‌گويند پوست كودكان لطيف و نازك است و وقتي همه قبول دارند پوست نوزادان از برگ گل هم حساس‌تر است، شايد مشكلات آنها هم بيشتر از بزرگسالان باشد.

دكتر احساني با اشاره به اين كه احتمال بروز حساسيت‌هاي پوستي براي نوزادان، شيرخواران و كودكان به دليل شرايط خاصي كه پوست‌ آنها دارد، ممكن است بيشتر از بقيه باشد، خاطرنشان مي‌كند: بعضي از نوزادان و بخصوص كودكان واكنش‌هاي گزش خيلي شديد و خاصي دارند. به عنوان مثال هنگامي كه حشره‌اي كودك را مي‌گزد، بعضي بچه‌ها ممكن است دچار واكنش‌هاي بسيار زيادي شده و تاول‌ها و ضايعات التهابي قرمز و شديدي روي پوست‌شان ايجاد ‌شود.

اين متخصص پوست و مو مي‌افزايد: اگزمايي به نام اگزماي سرشتي نيز وجود دارد كه ميان بچه‌ها نسبت به بزرگسالان شايع‌تر است. بچه‌هايي كه دچار اين مشكل هستند، ابتدا لپ‌هايشان با علائمي مانند قرمزي، خارش، التهاب و پوسته‌ريزي روبه‌رو مي‌شود و پس از آن روي پوست بدن و اندام‌ها علائم به صورت التهاب، قرمزي و پوسته‌ريزي خودش را نشان مي‌دهد.

به گفته اين عضو هيات علمي دانشگاه، اين بچه‌ها اغلب بي‌قرار هستند و احساس خارش دارند. خشكي هوا نيز خشكي پوست آنها را تشديد كرده و در نتيجه ضايعات بدتر خواهد شد. همچنين اين مشكل ممكن است چند سال ادامه داشته باشد.

وي مي‌افزايد: اين ضايعات با درمان‌هاي مناسب مي‌تواند بهتر شود، ولي احتمال تكرار و عود مجدد آنها بسيار زياد است.

دكتر احساني درباره ديگر مشكلات شايع دوران كودكي، توضيح مي‌دهد: بچه‌ها به دليل اين كه ايمني بدنشان كمتر از بزرگسالان است، بيشتر از ديگران مستعد ابتلا به بعضي از بيماري‌هاي ويروسي مانند زگيل هستند.

البته بتدريج با افزايش سن و در حدود 15 تا 16 سالگي، پوست به شرايط طبيعي يك فرد بالغ خواهد رسيد بنابراين براي درمان‌ مشكلات پوستي هم معمولا كودكان زير 12 سال را در دوران كودكي به حساب مي‌آورند و درمان‌هاي لازم براي آن سنين را انجام مي‌دهند.

نوزاد را حمام كنيد؛ اما به اندازه!

بعضي از مادرها نگرانند و براي اين كه پوست لطيف فرزندشان خراب نشود، او را خيلي كم به حمام مي‌برند. گروهي هم اينقدر زياد كودك را حمام مي‌كنند كه مبادا پوستش عرق‌سوز شود. اما نه كار اين گروه درست است و نه شيوه‌اي كه گروه دوم در پيش گرفته‌اند.

دكتر احساني در اين زمينه توضيح مي‌دهد: يكي از مشكلات شايع دوران نوزادي «ميلاريا» يا عرق‌سوز شدن است. در واقع با توجه به نازكي پوست نوزادان، بخارشدن آب هم براي آنها بيشتر اتفاق افتاده و در نتيجه ريسك كم‌آبي افزايش مي‌يابد. همچنين چون بچه‌ها را معمولاً خيلي مي‌پوشانند تا سرما نخورند، ممكن است به دليل تعريق زياد حتي در فصل زمستان هم در ناحيه‌هايي از پوست مانند زير گردن كودك عرق‌سوز شود.

اين متخصص پوست و مو، ضمن بيان اين كه چنين تصوري اشتباه است كه نوزاد را نبايد حمام كرد، مي‌گويد: شست‌وشوي مناسب مي‌تواند در اين زمينه موثر باشد، ولي چون پوست نوزاد خيلي حساس است بايد با استفاده از شوينده‌هاي غيرقليايي كودك را بشوييد تا پوستش خيلي خشك نشود.

موهاي نوزاد شما چطور است؟

به گفته دكتر دكتر احساني، پس از تولد ابتدا ممكن است موهاي نوزاد خيلي خوب و زيبا باشد، اما بعد از مدتي بريزد و پس از گذشت ماه چهارم تا ششم دوباره رشد كند.

اين متخصص پوست و مو يادآور مي‌شود: احتمال ابتلا به بعضي از ضايعات قارچي بخصوص كچلي سر نيز ميان بچه‌ها بيشتر از بزرگسالان است. بنابراين احتمال كچلي سر در كودكان براي كساني كه در محيط‌هاي آلوده و در تماس با خاك و دام آلوده زندگي مي‌كنند بيشتر از ديگران خواهد بود. پس هر وقت كودكي با مشكل ريزش مو و وجود پوسته روي آن به پزشك مراجعه مي‌كند، حتماً بايد به قارچ سر نيز توجه شود.

نيلوفر اسعدي‌بيگي ‌-‌ گروه سلامت


نوشته شده در   يکشنبه 1 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode