ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 1 مهر 1402     |     کد : 201881

توصیه‌های تغذیه‌ای به دانش‌آموزان

یک متخصص تغذیه، با بیان اینکه صبحانه وعده‌ای ضروری برای حفظ سلامت بدن است، گفت:

یک متخصص تغذیه، با بیان اینکه صبحانه وعده‌ای ضروری برای حفظ سلامت بدن است، گفت: برای اینکه ابتدای صبح قندخون افت پیدا می‌کند و فعالیت‌های مغز عملکرد کمتری خواهند داشت، بنابراین اگر با مصرف موادغذایی افت قندخون را جبران نکنیم علاوه بر کاهش فعالیت‌های بدنی با مشکلات دیگری نیز گریبان‌گیر خواهیم بود.

دانش آموزانحسن فرهاد غیبی، متخصص تغذیه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه انجام فعالیت‌های بدنی و تلاش در طول شبانه‌روز به تغذیه افراد مرتبط است، گفت: دانش‌آموزان احتیاج دارند، گروه‌های غذایی را روزانه در سه وعده غذایی اصلی و در دو تا سه میان وعده استفاده کنند.

وی با بیان اینکه صبحانه وعده‌ای ضروری و مهم برای حفظ سلامت بدن است، تصریح کرد: برای اینکه اول صبح قندخون افت پیدا می‌کند فعالیت‌های مغز عملکرد کمتری خواهند داشت، بنابراین اگر با مصرف موادغذایی افت قندخون را جبران نکنیم علاوه بر کاهش فعالیت‌های بدنی با مشکلات دیگری نیز گریبان‌گیر خواهیم بود.

غیبی با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد خوردن یک صبحانه مغذی باعث بهبود عملکرد مغز به‌ویژه حافظه و یادگیری می‌شود، گفت: توصیه داریم از موادغذایی استفاده شود که در طول چند ساعت به کنترل اشتها دانش‌آموزان کمک کرده و موادغذایی را به مرور در بدن آنها جذب کند.

این متخصص تغذیه افزود: در یک صبحانه مغذی توصیه می‌شود از انواع نان‌ها، پنیر، سبزیجات، تخم‌مرغ و همراه کردن این مواد غذایی با شیر به تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن دانش‌آموزان کمک شایانی می‌کند. دانش‌آموزان سعی کنند از مصرف شیرینی‌ها و انواع مرباها در وعده صبحانه خودداری کنند.

غیبی با بیان اینکه میان وعده یکی از منابع دریافت کالری است، اظهار کرد: بهترین میان وعده‌ها برای دانش‌آموزان لقمه نان و پنیر و گردو، انواع میوه‌ها، سبزیجات تازه، مغزها و شیر است و میان‌وعده‌هایی مثل ساندویچ و تنقلات ارزش غذایی ندارند.

این استاد دانشگاه افزود: نان‌های سبوس‌دار به طور میانگین، دو برابر بیشتر از نان سفید ویتامین B۲، مواد معدنی و فیبری دارند و به محار اشتها کمک می‌کنند.

وی به تقویت سیستم ایمنی دانش‌آموزان در فصل سرما اشاره کرد و ادامه داد: استفاده روزانه از گوشت‌ها، شیر، تخم‌مرغ، حبوبات و مواد مغذی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و جلوی هر بیماری ویروسی را می‌گیرد.

غیبی با بیان اینکه زینک یک ریزمغذی است و بدن برای رشد و تکامل به آن نیاز دارد، گفت: وجود این عنصر در بدن به تقویت سیستم ایمنی کمک شایانی می‌کند. زینک در گوشت‌ها، حبوبات، تخم‌مرغ، لبنیات و... وجود دارد که با مصرف آنها زینک مورد نیاز بدن تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه بی‌حالی و خستگی زودرس دانش‌آموزان ممکن است ناشی از کمبود آهن باشد، اظهار کرد: والدین باید در اسرع وقت با مراجعه به پزشک این کمبود را تشخیص داده و برای رفع آن اقدام کنند.

این متخصص تغذیه در پایان گفت: مصرف آب، سبزیجات و... در کاهش استرس کمک شایانی می‌کند و مواد کافئین‌دار، شکلات‌ها و فست‌فودها به ایجاد استرس و افزایش آن منجر خواهد شد.


نوشته شده در   شنبه 1 مهر 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode