ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 27 آذر 1391     |     کد : 47397

برف، ايران را به پيشواز زمستان برد

بارش برف و يخبندان، بسياري از مدارس شهرهاي سراسر كشور را به تعطيلي كشاند ...


بارش برف و يخبندان، بسياري از مدارس شهرهاي سراسر كشور را به تعطيلي كشاند

برف، ايران را به پيشواز زمستان برد

بارش برف كه در آخرين روزهاي پاييز و از شامگاه شنبه در بيشتر نقاط كشورمان آغاز شده و در برخي مناطق همچنان ادامه دارد، افزون بر اين‌كه تصويري زيبا و حال و هوايي زمستاني به كشور بخشيده، باعث كاهش شديد دما، ايجاد يخبندان و تعطيلي مقاطع مختلف تحصيلي در بيشتر شهرستان‌ها شده است.


به گزارش خبرگزاري‌ها، ديروز هواي اغلب استان‌هاي كشور برفي بود كه اين مساله خوشحالي كشاورزان و باغداران را در سراسر كشور در پي داشت. هرچند استان تهران از جمعه شب شاهد بارش برف در مناطق مركزي خود و كاهش دماي هوا بود كه اين مساله باعث تعطيلي مدارس مقاطع ابتدايي در اين مناطق و برخي ديگر از شهرستان‌هاي تابعه اين استان در دو روز گذشته شد.

همچنين هواي قزوين، كرج و قم نيز از ديروز برفي و همراه با كاهش دما گزارش شده است.

سمنان؛ برفي‌تر از همه جا


بارش نخستين برف پاييزي در استان سمنان كه از شنبه شب آغاز شد، ديروز به تعطيلي بيشتر مدارس اين استان در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه منجر شد، به طوري كه دانش‌آموزان 11 نقطه استان روز يكشنبه به مدرسه نرفتند.

بارش برف در سمنان كه آب و هوايي كويري دارد و سال‌هاست در اين زمان از سال نباريده است، موجب شادي كشاورزان و دامداران شد.

در همين حال دماي هوا نيز در اين استان بين 5 تا 6 درجه كاهش يافت كه اين كاهش امروز نيز بين 2 تا 4 درجه ديگر ادامه دارد.

مهرداد حسيني ، مديركل هواشناسي استان سمنان البته با بيان اين‌كه سامانه بارشي به صورت برف تا امروز مهمان سمناني‏هاست، از خروج اين سامانه و وزش باد در روزهاي آينده خبر داد. در همين حال مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا نيز اعلام كرد: محور ساري ـ كياسر ـ سمنان كه شنبه شب به سبب بارش شديد برف و كولاك مسدود شده بود، مجددا بازگشايي شد.

20 درجه سانتي‌گراد زير صفر ‌

بارش برف موجب تعطيلي برخي از مدارس مقاطع مختلف تحصيلي در اردبيل، سرعين، نمين، نير، پارس‌آباد، مشگين‌شهر و گرمي شد.

بارش برف همچنين در جاده‌هاي استان بويژه مناطق كوهستاني باعث فعال شدن گروه‌هاي راهداري در محورهاي مواصلاتي شد، به طوري‌كه گروه‌هاي امداد و نجات و راهداري به كمك حادثه‌ديدگان شتافتند.

كارشناس اداره كل هواشناسي استان اردبيل با بيان اين‌كه دماي هوا ديروز در اردبيل 5 درجه زير صفر بود و نسبت به روز گذشته 4 درجه سردتر شده بود، گفت: ورود سامانه بارش‌زا سبب شده از روز شنبه شاهد بارش برف و باران در منطقه باشيم كه تاكنون بيشترين بارش برف با 15 ميلي‌متر از مشگين‌شهر گزارش شده است.

علي دولتي‌مهر افزود: بيشترين بارش باران نيز از بيله‌سوار با 18 ميلي‌متر گزارش شده كه سبب شادي كشاورزان در آستانه فصل كشت و زرع شده است.

كارشناس اداره كل هواشناسي استان اردبيل از تداوم حضور سامانه بارشي همراه با برف و كولاك تا ظهر امروز خبر داد و يادآور شد: به دنبال بارش برف و سرماي هوا و افت محسوس دما در روزهاي اخير از روز سه‌شنبه دماي هوا در استان اردبيل در برخي از شهرستان‌ها به 20 درجه سانتي‌گراد زير صفر مي‌رسد.

دماي هوا در شهر همسايه اين استان يعني زنجان نيز با كاهش محسوسي به 4 درجه زير صفر رسيد تا مردم اوقات سردي را در سال جاري تجربه كنند.

زمستان ديررس در تبريز

امروز در واپسين روزهاي پاييزي و با بارش برف، ورود زمستان در آذربايجان شرقي بويژه تبريز احساس شدتا كرشمه بلورهاي برف بر آسمان پاييزي اين استان نويدبخش روزهاي پرنعمت باشد.

اگرچه مردم تبريز معمولا در آذر ماه هر سال بارش برف را تجربه مي‌كردند، اما امسال اين امر كمي با تاخير روبه‌رو بود. با اين حال شدت بارش برف، برودت هوا و بخبندان به حدي است كه موجب تعطيلي مدارس 13 شهر و منطقه استان آذربايجان شرقي در روز گذشته شد.

اداره كل هواشناسي استان آذربايجان‌شرقي درخصوص وضع آب و هواي استان اعلام كرد: بررسي تصاوير ماهواره‌اي نشان‌دهنده نفوذ تدريجي سامانه بارشي و ناپايدار تا ساعت 12 امروز است كه اين امر موجب افزايش ابرناكي، وزش باد، بارش باران و برف، كاهش محسوس دما، كولاك، برف و يخبندان در مناطق كوهستاني خواهد شد.

فرماندهي پليس‌ راه‌‌ آذربايجان‌‌شرقي‌ نيز در اطلاعيه‌‌اي‌ از هموطنان‌ خواست‌ از مسافرت‌هاي‌ غيرضروري‌ اجتناب‌ كنند و در صورت‌ اضطرار با همراه‌ داشتن‌ البسه‌ گرم‌ و آذوقه‌ كافي‌ وسيله‌ نقليه‌ خود را به‌ زنجير چرخ‌ مجهز كنند. ضمن اين‌كه براي اطلاع از وضع راه‌ها با شماره 141 و براي اطلاع از وضع هوا با شماره تلفن 134 تماس حاصل كنند.

در همين حال ناصر حميدي، سرپرست اداره راه و شهرسازي مراغه از مسدود بودن محور ارتباطي 22 روستاي اين شهرستان در پي بارش برف و كولاك و تلاش براي بازگشايي آنها خبر داده است.

بهمن خليل‌زاده، سرپرست اداره راه و شهرسازي چاراويماق در جنوب تبريز نيز از مسدود شدن راه ارتباطي 50 روستاي اين شهرستان بر اثر بارش برف خبر داد و گفت: هم‌اكنون در مناطق كوهستاني و برفگير اين شهرستان ارتفاع برف به بيش از 25 سانتي‌متر رسيده و بارش سنگين برف تردد روستاييان را با مشكل مواجه كرده است.

از غافلگيري مسافران تا لغو پروازها

ارتفاعات كوهستاني گيلان نيز پوشيده از برف شد، به طوري كه تردد در اين محورها فقط با زنجيرچرخ امكانپذير است. بارش برف همچنين باعث كاهش محسوس دماي هواي اين استان شده است. علاوه بر ارتفاعات، جلگه‌هاي گيلان نيز با بارندگي و كاهش دما و سوز و سرماي زمستان زودرس همراه است.

بارش شديد برف شهرك تاريخي ماسوله را نيز سفيدپوش و مسافران اين منطقه را غافلگير كرد.

با اين حال محمود ايرانپرست، مدير راهداري اداره كل راه و شهرسازي گيلان از باز بودن تمام محورهاي كوهستاني گيلان و امكان تردد در آن خبر داد و گفت: با اين حال مسافران در محورهاي كوهستاني بايد زنجير چرخ و تجهيزات لازم را همراه داشته باشند. شرايط جوي و بارش برف و بوران در استان خراسان شمالي نيز موجب لغو پروازهاي ورودي و خروجي فرودگاه بين‌المللي بجنورد در روز يكشنبه شد.


نوشته شده در   دوشنبه 27 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode