ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 آذر 1391     |     کد : 46816

دومين شكار بزرگ

13 آذر سال گذشته بود كه رسانه‌ها خبر از سرگوني پهپاد آر.كيو.170 آمريكايي در خاك ايران دادند...

سپاه پهپاد آمريكايي «اسكن ايگل» را در خليج‌فارس زمينگير كرد
دومين شكار بزرگ
13 آذر سال گذشته بود كه رسانه‌ها خبر از سرگوني پهپاد آر.كيو.170 آمريكايي در خاك ايران دادند و همين ماه گذشته بود كه يك فروند پهپاد آمريكايي با شليك پدافند ايران مجبور به فرار از آسمان كشورمان شد، اما گويا چنين تجربياتي براي آمريكا كافي نبود و مقامات نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران، ديروز از در اختيار گرفتن يك پهپاد آمريكايي ديگر خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، ديروز شكار يك فروند هواپيماي بدون‌سرنشين آمريكايي اسكن ايگل (ScanEagle) توسط نيروي دريايي سپاه شگفتي كارشناسان نظامي را به دنبال داشت و تيتر يك رسانه‌هاي دنيا شد.

اين پهپاد كه در چند روز گذشته با هدف شناسايي و جمع‌آوري اطلاعات در حال گشتزني در منطقه عمومي خليج‌فارس بود، به محض ورود به حريم جمهوري اسلامي ايران در تور يگان‌هاي پدافندي و سامانه‌هاي كنترلي نيروي دريايي سپاه پاسداران گرفتار شد و در اختيار ايران قرار گرفت.

اين خبر را سردار علي فدوي، فرمانده نيروي دريايي سپاه اعلام كرد و افزود: اين‌گونه پرنده‌ها معمولا از روي ناوهاي بزرگ به پرواز درمي‌آيند.

وي با اشاره به آمادگي نيروي دريايي سپاه در اجراي ماموريت‌هاي خود و اشراف اطلاعاتي همه‌جانبه بر تحركات بيگانگان در منطقه راهبردي خليج‌فارس و تنگه هرمز تصريح كرد: دشمنان ما از اول فروردين 1366 حضور نيروي دريايي سپاه در خليج‌فارس و آنچه را در يك سال و نيم آخر جنگ بين ما و آنها اتفاق افتاد، ديده‌اند. اين حضور از آن زمان تا امروز وجود دارد و مسلما وضع امروز ما با آن زمان قابل قياس نيست.

ويژگي‌هاي پهپاد به دام افتاده

اين براي چندمين بار است كه هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي اقدام به جمع‌آوري اطلاعات از مرزهاي جمهوري اسلامي ايران كرده و هر بار با مقابله نيروهاي مسلح كشورمان مواجه مي‌شوند.

هواپيماي بدون‌سرنشين جاسوسي آمريكا (اسكن ايگل)، بسيار كوچك و غيرمسلح بوده و توسط نيروهاي عمليات ويژه استفاده مي‌شود. هم‌اكنون از اين پهپاد علاوه بر ارتش آمريكا در نيروهاي نظامي كانادا و استراليا نيز استفاده مي‌شود.

پهپاد اسكن ايگل توسط شركت اينسيتو كه يكي از شركت‌هاي زيرمجموعه بوئينگ است، ساخته شد كه ابتدا براي صنعت ماهيگيري و نظارت بر مناطق دريايي هنگام ماهيگيري استفاده مي‌شد، اما بعدها تكنولوژي و قابليت‌هاي آن بسيار افزايش يافت و ارتقاي تكنولوژي آن به گونه‌اي بود كه از آن به عنوان يك هواپيماي بدون سرنشين قابل حمل براي نظارت و كنترل مستقل در شرايط جنگي نيز استفاده شد و از آگوست 2004 براي جنگ عراق در اختيار ارتش آمريكا قرار گرفت و در سال 2008 نيز مجوز استفاده از آن در جنگ افغانستان صادر شد. تاكنون گونه‌هاي متفاوت اين پهپاد براي تفنگداران دريايي آمريكا، هزاران ساعت ماموريت در عراق و مكان‌هاي ديگر انجام داده‌ است.

هم‌اكنون اسكن ايگل مجهز به يك دوربين الكترواپتيكال، يك دوربين مادون قرمز و يك برجك ثابت سبك وزن با دامنه ارتباطات بيش از يكصد كيلومتر است.

دوربين‌هاي به‌كار رفته در اين پهپاد وضوح بسيار بالايي دارد و علاوه بر آن سيستم ويديوئي مجهزي نيز روي آن نصب شده است.

اين پهپاد با 19/1 متر طول و 05/3 متر عرض (دو سر بال) و 18 كيلوگرم وزن براي پرواز نياز به باند ندارد و در عوض با يك سامانه هواي فشرده به بالا پرتاب مي‌شود و براي فرود هم يك جرثقيل با طناب و قلاب آن را در ميان هوا مي‌گيرد.

اسكن ايگل با سرعت 120 كيلومتر بر ساعت و سقف پروازي 16 هزار پا مي‌تواند بيش از 20 ساعت استقامت پروازي داشته باشد.

كارآيي پهپاد اسكن ايگل به حدي رضايت ارتش آمريكا را در پي داشته كه در سال 2009 شركت بوئينگ نوع به‌روز شده‌اي از آن را به نام «نايت ايگل» براي پرواز در شب توليد كرد.

علاوه بر آن بوئنيگ اعلام كرده كه در حال برنامه‌ريزي براي ميسر كردن امكان هدايت اين پهپاد از داخل هواپيماهاي جاسوسي E-3 و V-22 است.

اسكن ايگل سال 2011 در مجموع 500 هزار ساعت پرواز داشته كه در اين مدت 56 هزار عمليات جاسوسي انجام گرفته است.

سابقه مقابله با پهپادها و اقدامات بين‌المللي

تعقيب و گريز پهپادهاي آمريكايي در آسمان ايران، نوعي ديگر از رويارويي آمريكا با كشورمان در يك سال اخير بوده است كه نتيجه آن به‌دست آمدن تكنولوژي جديد براي ايران و وارد آمدن شكستي ديگر براي آمريكا بوده است.

13 آذر سال گذشته با اعلام خبر شكار يك فروند پهپاد جاسوسي آمريكا توسط نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در شرق كشور يك پيروزي تكنولوژيكي براي ايران رقم خورد و باعث شد ايران از سيستم‌هاي پدافند هوايي خود استفاده كند و ماه گذشته نيز سردار اميرعلي حاجي‌زاده، فرمانده نيروي هوافضاي سپاه در حاشيه مراسم سالگرد شهيد طهراني‌مقدم از شليك جنگنده‌هاي ايران به يك پهپاد آمريكايي خبر داده و گفته بود كه هواپيماي جاسوسي آمريكا وارد سواحل جنوبي استان بوشهر و فضاي ايران شده بود كه با عكس‌العمل بموقع جنگنده‌هاي سپاه، مواجه و مجبور به ترك منطقه شد.

علاوه بر اين ايران بارها درخصوص تجاوز هواپيما‌هاي بدون سرنشين آمريكا به آسمان كشورمان به سازمان ملل شكايت برده و چندي پيش جمهوري اسلامي به صورت رسمي با ارسال نامه‌اي به سازمان ملل، خواهان جلوگيري از اين اقدامات شده بود.

همچنين ديروز علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان در واكنش به شكار پهپاد آمريكايي اسكن ايگل گفت: قبلا به مقامات آمريكايي هشدار داده بوديم كه اگر به مرزهاي ما تجاوز كنند براي صيانت از حريم كشورمان اقدامات لازم را انجام مي‌دهيم.

وي گفت: به آمريكايي‌ها اعلام كرده بوديم كه طبق كنوانسيون‌هاي بين‌المللي به آنان اجازه نخواهيم داد به مرزها و حريم ما تجاوز كنند، اما متاسفانه آنان رعايت نكردند.

صالحي گفت: با توجه به اخطاري كه به آنان داده بوديم عزيزان سپاه پاسداران توانستند پهپاد آمريكايي را به دام بيندازند و بار ديگر قدرت و توانمندي نيروهاي مسلح كشورمان را اثبات كنند.

وي تاكيد كرد: آمريكايي‌ها ادعا مي‌كردند در حريم ما حضور ندارند؛ اما اين پهپاد سندي در اختيار ماست كه از آن براي پيگيري حقوقي تجاوز آمريكايي‌ها در مراجع بين‌المللي استفاده مي‌كنيم.

واكنش مقامات آمريكايي

در همين حال اگرچه ساعاتي پس از انتشار خبر سرنگوني پهپاد آمريكايي، خبرگزاري‌هاي رويترز و آسوشيتدپرس به نقل از منابع مركز فرماندهي ناوگان پنجم ايالات متحده مستقر در بحرين گفتند كه نيروهاي آمريكايي مستقر درمنطقه خليج فارس اخيرا هيچ پهپادي را از دست نداده‌اند، اما يك سخنگوي نيروي دريايي آمريكا اعلام كرد چندي پيش يك فروند از اين نوع هواپيما مفقود شده است.

خبرگزاري رويترز با اعلام اين خبر افزود: در صورت تائيد اين خبر، اعزام اين پهپاد به منطقه خليج‌فارس، تازه‌ترين مورد جنگ رواني آمريكا عليه ايران است كه با موج ترورها و جاسوسي‌ها انجام گرفته و شكست خورده است.

دعوت مجلس از فرماندهان سپاه

همچنين به دنبال انتشار اين خبر مجلس از فرماندهان سپاه براي ارائه گزارش درباره شكار دومين پهپاد آمريكايي دعوت كرد. ابراهيم آقامحمدي، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس گفت: از فرماندهان نيروي دريايي سپاه دعوت مي‌كنيم تا گزارشي از نحوه شكار پهپاد آمريكايي به مجلس ارائه دهند و در ضمن از آنان تقدير ويژه به عمل خواهيم آورد.

وي افزود: شكار پهپاد آمريكايي بار ديگر قدرت بازدارندگي و دفاع جمهوري اسلامي را به رخ جهانيان كشيد. پهپاد آمريكايي به محض ورود به آسمان ايران توسط ايران شكار شد؛ اين مسأله خيلي مهم و اقدامي اساسي است كه مايه اميد و افتخار كشور خواهد بود.

بازتاب گسترده در رسانه‌هاي خارجي

تنها دقايقي پس از انتشار خبر شكار پهپاد آمريكايي در منطقه خليج‌فارس توسط ايران، تمام رسانه‌هاي بزرگ دنيا به بازتاب اين خبر پرداختند.

خبرگزاري رويترز در خبري فوري شكار پهپاد آمريكايي را پوشش داد و به نقل از رسانه‌هاي ايراني نوشت كه اين پهپاد در حال جمع‌آوري اطلاعات از آب‌هاي خليج فارس بوده است. اين خبرگزاري همچنين به رويارويي ماه گذشته جنگنده‌هاي نيروي هوايي ايران با يك پهپاد آمريكايي اشاره كرد.

شبكه بي‌بي‌سي نيز اين خبر را به صورت فوري پوشش داد و اعلام كرد: پهپاد آمريكايي بر فراز آب‌هاي خليج فارس شكار شده است.

خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز با انتشار اين خبر تصريح كرد: مقامات ايراني هنوز جزئيات محل و زمان اين رخداد را اعلام نكرده‌اند. شبكه سي‌بي‌اس آمريكا، خبرگزاري فرانسه و شبكه خبري فرانس 24 نيز با انتشار اين خبر اشاره كردند كه سپاه ايران هنوز جزئيات اين خبر را منتشر نكرده است.

روزنامه انگليسي ديلي‌تلگراف خبر شكار اين پهپاد را منتشر كرده و نوشته است هنوز گفته نشده است كه اين پهپاد چطور شكار شده است.

روزنامه صهيونيستي تايمز اسرائيل و هاآرتص نيز اين خبر را به صورت فوري منتشر كردند.

شبكه صداي آمريكا نيز اين خبر و اظهارات سردار علي فدوي فرمانده نيروي دريايي سپاه را منتشر كرده و به بررسي درگيري ماه گذشته جنگنده‌هاي ايراني با يك پهپاد آمريكايي پرداخت.

شبكه اسكاي‌نيوز و شبكه راشاتودي هم اين خبر را فوري منتشر كردند و راشاتودي در پايگاه اينترنتي خود نوشت كه آمريكا در دو ماه گذشته تعداد پهپادهاي خود را بر فراز آب‌هاي خليج فارس افزايش داده است.

روزنامه مصري المصريه اليوم و روزنامه الحيات هم از جمله روزنامه‌هاي عربي زباني هستند كه به انتشار اين خبر پرداختند. شبكه العربيه و شبكه الجزيره نيز بلافاصله پس از انتشار اين خبر، آن را پوشش دادند.

شبكه المنار لبنان نيز به پوشش وسيع اين خبر پرداخت و دقايقي نيز به صورت زنده تصاويري از اين پهپاد پخش كرد.

پايگاه‌هاي اينترنتي پاكستان ديفنس و پايگاه سوئيس‌ اينفو هم خبر شكار پهپاد آمريكايي را در اخبار فوري خود منتشر كردند.

روزنامه صهيونيستي جروزالم‌پست هم با انتشار اين خبر، به سابقه اين اقدام اشاره و خاطرنشان كرد: ايران اعلام كرده اين پهپاد‌ها را مهندسي معكوس مي‌كند و نمونه‌هاي آن را به توليد انبوه مي‌رساند.


نوشته شده در   چهارشنبه 15 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode