ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 شهريور 1391     |     کد : 42315

آيت‌الله مهدوي كني: قناعت از اركان اقتصاد مقاومتي است

دوازدهمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري در دوره چهارم روز گذشته به رياست آيت‌الله مهدوي‌كني آغاز شد و تا امروز نشست اعضاي خبرگان رهبري در ساختمان مجلس شوراي اسلامي ادامه خواهد يافت.

دوازدهمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري در دوره چهارم روز گذشته به رياست آيت‌الله مهدوي‌كني آغاز شد و تا امروز نشست اعضاي خبرگان رهبري در ساختمان مجلس شوراي اسلامي ادامه خواهد يافت. سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي يكي از سخنرانان روز نخست اين اجلاس بود كه به بيان مطالبي درباره تحولات سوريه، بيداري اسلامي و پيام‌هاي آن در منطقه پرداخت. امروز هم مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت درخصوص وضع اقتصادي كشور و تحريم‌هاي اخير سخنراني خواهد داشت. همچنين اعضاي خبرگان رهبري روز پنجشنبه به زيارت مرقد امام خميني (ره) و سپس به ديدار رهبر معظم انقلاب خواهند رفت.
مراسم ديروز در حالي شروع شد كه اكثر فقهاي خبرگان در آن حضور داشتند و افرادي همچون آيت‌الله هاشمي شاهرودي، آيت‌الله صادق آملي لاريجاني، آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني، آيت‌الله محمد يزدي، آيت‌الله قربانعلي دري نجف آبادي، آيت‌الله جنتي، آيت‌الله امامي‌كاشاني و آيت‌الله ابوالقاسم خزعلي جزو چهر‌ه‌هاي شاخص حاضر در اجلاس بودند. در اين ميان آنچه مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت، غيبت آيت‌الله مصباح‌يزدي بود كه البته وي در گفت‌وگو با فارس تصريح كرد به خاطر درد زانو نتوانسته در اجلاس دوازدهم خبرگان رهبري حضور يابد.

آيت‌الله مهدوي‌كني، رئيس مجلس خبرگان رهبري در ابتداي جلسه افتتاحيه طي سخناني درگذشت آيت‌الله قره باغي يكي از اعضاي خبرگان را تسليت گفت كه فروردين امسال به ديار باقي شتافت.

به گزارش ايسنا ، رئيس مجلس خبرگان سپس با اشاره به برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران تاكيد كرد اين اجلاس كه با مشاركت هيات‌هاي عاليرتبه و مسئولان كشورهاي عضو همراه شد، نشان داد كه جمهوري اسلامي ايران منزوي نيست.وي ضمن اشاره به مطرح شدن نظرات مختلف در اجلاس اخير عدم‌تعهد توسط نمايندگان كشورهاي عضو گفت: اين‌كه ايران ميزبان برگزاري اجلاس عدم‌تعهد است به اين معنا نيست كه هرچه نمايندگان سران حاضر در اجلاس گفتند مورد تاييد ماست بلكه‌ آنچه مورد تائيد ماست، بيانيه پاياني اجلاس است كه به تصويب همه رسيد.

اجلاس غيرمتعهدها وجود امنيت در تهران را اثبات كرد

رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اين‌كه برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در ايران نشان داد اوضاع كشور به لحاظ امنيتي در شرايط خوبي است، گفت: مساله امنيت به حدي مهم است كه در قرآن آيات بسياري درباره آن آمده است. امنيت سرمايه بزرگي است كه براي رسيدن به اهداف معنوي و مادي لازم است و در واقع در سايه امنيت مطمئن و نه در سايه امنيت گورستاني، سرمايه‌ها و نعمت‌ها از همه جا سرازير مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين‌كه «مردم بايد قدر امنيت موجود را در كشور را بدانند»، اظهار كرد: ملت ايران در سايه اين امنيت مي‌توانند به رفاه برسند.

مهدوي‌كني گفت: برخي از مهمانان اين اجلاس قبل از ورودشان به ايران فكر مي‌كردند از همان فرودگاه گرفتار درگيري مي‌شوند يا اين‌كه مي‌گفتند در زمان‌ ورودمان به ايران با كشور خرابه‌اي روبه‌رو خواهيم شد، ولي ديديم كه اين‌طور نبود و همه اينها در سايه امنيت، رهبري، ايمان اسلامي و فداكاري مردم پيدا شده است. وي با اشاره به فرازي از فرمايشات رهبر معظم انقلاب در اين اجلاس مبني بر اين‌كه جامعه جهاني بايد به فكر اهداف تاسيس اين اجلاس باشد، اظهار كرد: در اجلاس‌هاي قبلي نيز بسياري از سران كشورها اعلام كردند كه ما جرات بيان سخناني را كه مقام رهبري ايران مطرح كرده است، نداريم. مخاطب رهبر معظم انقلاب، كشورهاي جهان ـ چه مسلمان و چه غيرمسلمان‌ـ بودند. اميدواريم كشور ما در اين سه سال كه رياست اجلاس را بر عهده دارد اهداف مورد نظر اين اجلاس را مورد توجه قرار بدهد.

مردم، ولي نعمت هستند

رئيس مجلس خبرگان رهبري در بخشي ديگر از سخنان خود با بيان اين‌كه «انقلاب ما داراي سه ركن رهبري، مردم و دولت است»، گفت: دولت بايد وظايف انقلاب را به مرحله اجرا برساند و در اين راستا اضلاع اين مثلث بايد با هم همكاري كنند يعني رهبري به عنوان هماهنگ‌كننده ايفاي نقش كند و دولت هم سياست‌ها را اجرا كند و مردم نيز كمك كنند؛ البته در اين راستا منظور از دولت، حكومت اسلامي است و تنها هيات دولت منظور نيست، يعني مجلس و نيروهاي نظامي و انتظامي و... نيز در اين مجموعه قرار مي‌گيرند.

دولت براي تامين معيشت مردم جدي‌تر باشد

رئيس مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، بحث‌هاي اقتصادي در كشور را مورد توجه قرار داد و تاكيد كرد: دولت بايد براي تامين معيشت عمومي مردم از نخبگان و كساني كه مي‌توانند نظريات خوبي در اداره كشور داشته باشند، كمك بگيرد و اين طور نباشد كه خود را محصور كند.

وي با تاكيد بر اين‌كه ‌«دولت بايد به صورت جدي‌تر و عميق‌تر به ساماندهي وضعيت معيشت مردم بپردازد»، تصريح كرد: انقلاب ما انقلابي بود كه مي‌خواست هم براي دنيا و هم براي آخرت مردم كار كند. انقلاب فقط براي اين شكل نگرفت كه صرفا مردم متدين باشند و وضعيت اقتصادي خوبي نداشته باشند، چراكه قبل از انقلاب هم ما مردم متدين داشتيم. مهدوي‌كني تاكيد كرد: مجلس هم بايد به اين موضوعات توجه داشته باشد و همه نهادها و اركان نظام بايد قبول كنند كه از نظرات ديگران استفاده كنند و نبايد در را روي خود ببندند و بگويند فقط ما هستيم. البته به اين موضوع عمل مي‌شود، ولي بايد توجه بيشتري كرد.

به‌خاطر تحريم بايد قناعت كنيم

همچنين به گزارش فارس، رئيس مجلس خبرگان رهبري گفت: يكي از اركان اقتصاد مقاومتي قناعت است كه توليدكننده و مصرف‌كننده بايد اين امر را رعايت كنند.آيت‌الله مهدوي‌كني تصريح كرد: بايد همواره فعال بوده و كوشش كنيم چراكه هيچ ملتي بدون كوشش به جايي نمي‌رسد؛ اسلام ما را به قناعت دعوت كرده و اين يكي از شاخص‌هاي حيات طيبه است. وي با تاكيد بر اين‌كه قناعت به اين معني نيست كه فقط در تنگدستي صورت گيرد ،گفت: در همه احوال قناعت لازم است. كشورهايي كه به جايي رسيده‌اند اهل قناعت بوده‌اند؛ قناعت دو معني به اندازه ضرورت و كمتر از ضرورت دارد.

رئيس مجلس خبرگان ادامه داد: مسئولان و خادمان دولت چون بيت‌المال دستشان است فكر مي‌كنند بايد خرج كنند؛ در بسياري از كشورها مردم صبحانه‌شان يك سيب است، اما ايراني‌ها در اداره وسايل صبحانه را فراهم كرده و خوردن آن نيز يك ساعت طول مي‌كشد.وي در ادامه به اقتصاد مقاومتي كه از سوي مقام معظم رهبري مطرح شد اشاره كرد و گفت: يكي از اركان اقتصاد مقاومتي قناعت است كه توليدكننده و مصرف‌كننده بايد اين امر را رعايت كنند؛ در موقعيت تحريم بيشتر بايد قناعت كرد. در مال خودمان بايد اين نكته را رعايت كنيم و در مساله بيت‌المال نيز توجه به آن ضروري‌تر است.


نوشته شده در   چهارشنبه 15 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode