ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 7 شهريور 1391     |     کد : 41919

آغاز نشست وزيران خارجه جنبش عدم تعهد

نشست وزيران خارجه‌ كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها امروز آغاز مي‌شود.

مهمانپرست: تا ديروز حضور 121 هيات در اجلاس تهران قطعي شد كه اين از بهترين ركوردهاي سطح اجلاس اين جنبش تاكنون است
آغاز نشست وزيران خارجه جنبش عدم تعهد
نشست وزيران خارجه‌ كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها امروز آغاز مي‌شود.

به گزارش ايسنا، نشست وزيران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها با سخنراني افتتاحيه علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان در محل سالن همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما آغاز به‌كار مي‌كند.
پيش از سخنراني صالحي، محمد كامل‌العمرو، وزير خارجه مصر به عنوان رئيس پيشين اين اجلاس سخنراني خواهد كرد.

پس از آن وي رياست اجلاس وزرا را به وزير‌خارجه كشورمان تحويل مي‌دهد.

صالحي در نشست افتتاحيه، ديدگاه‌هاي كشورمان را در مورد جنبش غيرمتعهدها و مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي مطرح خواهد كرد. همچنين در اين نشست گزارش اسناد نهايي شده در نشست كارشناسان ارشد در كميته‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي بررسي مي‌شود.

وزيران خارجه‌ 120 كشور عضو، مهمانان و ناظران عضو اين جنبش و نمايندگان سازمان‌هاي بين‌المللي نيز در اين اجلاس حضور دارند و در سخناني ديدگاه‌هاي خود را در ارتباط با اسناد بررسي شده اعلام مي‌كنند. اسناد پس از بررسي به نشست سران كشورهاي عضو اين جنبش ارسال مي‌شود. نشست سران قرار است صبح پنجشنبه با سخنان رهبر معظم انقلاب افتتاح شود.

در همين حال، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ديروز گفت: تا امروز مشخصات 121 هيأت براي حضور در شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها در تهران مشخص شده كه اين از بهترين ركوردهاي سطح اجلاس اين جنبش در جهان است.

رامين مهمانپرست در مصاحبه با واحد مركزي خبر با اشاره به تركيب هيات‌هاي شركت‌كننده در اجلاس افزود: 28 رئيس‌جمهور و پادشاه، هفت نخست‌وزير، 9 معاون رئيس‌جمهور، دو رئيس‌مجلس و 9 فرستاده ويژه روساي كشورها در اجلاس تهران شركت مي‌كنند.

وي گفت: 25 هيات در سطح وزير امور خارجه و سه هيات در سطح ديگر وزيران كابينه دولت‌ها در اين اجلاس شركت خواهند كرد و به‌طور طبيعي ممكن است دو سه تغيير در سطح سران شركت‌كننده در اين اجلاس ايجاد شود. مهمانپرست افزود: 12 قائم‌مقام،‌ معاون يا دستيار وزيرخارجه نيز با عنوان روساي هيات‌هاي شركت‌كننده در شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها به تهران آمده‌‌ يا مي‌آيند. وي، سطح بالاي شركت‌كنندگان در اجلاس تهران را نشان‌دهنده موقعيت زماني حساس و جايگاه جمهوري‌اسلامي ايران در منطقه و جهان دانست.

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به آغاز اجلاس وزيران امور خارجه عضو جنبش عدم تعهد از امروز گفت: سرپرستي28 هيات شركت‌كننده در اين اجلاس را وزيران امور خارجه و ديگر وزيران بر عهده دارند.

پيام اجلاس تهران؛ صلح، امنيت و عدالت

مهدي آخوندزاده، دبير كارشناسان شانزدهمين اجلاس جنبش غيرمتعهدها نيز ديروز در پايان نشست كارشناسان اين جنبش در جمع خبرنگاران گفت: پيام اجلاس تهران صلح، امنيت، توسعه، عدالت، مساوات و بناي دنيايي است كه در آن حاكميت زور و ارعاب و تهديد و زير پا گذاشتن قانون جايي نداشته باشد. وي گفت: در زمينه خلع سلاح، ايران از پيشگامان خاورميانه عاري از سلاح هسته‌اي بوده است و در سند تنظيم شده در نشست كارشناسان ارشد، فرا خواندن همه طرف‌ها به اتخاذ اقدامات فوري در جهت اجراي پيشنهاد 1974 ايران در خصوص ايجاد خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي گنجانده شده است.

رئيس نشست كارشناسان ارشد شانزدهمين اجلاس جنبش غيرمتعهدها گفت: با توجه به تاكيد كشورهاي عضو بر توسعه روابط اقتصادي، اين جنبش در مباحث اقتصادي ورود جديدي پيدا كرده است و تعادلي ميان مباحث اقتصادي و سياسي جنبش به وجود مي‌آيد.

آخوندزاده در بخش ديگري از سخنانش به مفادي از پيش‌نويس سند تهيه شده در نشست كارشناسان ارشد اشاره كرد و افزود: در بندي از اين سند با هرگونه تجاوز و اشغال خارجي و نژاد پرستي مخالفت و بر پايبندي اعضا بر ايجاد روابط نوين بين‌المللي تاكيد شده است.

آخوندزاده ساختارها و نهادهاي پولي را از موارد تاكيد شده در اين پيش‌نويس 700 پاراگرافي برشمرد و گفت: بخشي از موارد تصويب شده در پيش‌نويس سند مربوط به پيشنهادهاي جمهوري اسلامي ايران بوده است.

وي ايران را از پيشگامان مبارزه با سلاح‌هاي هسته‌اي خواند وافزود: در بندهاي اوليه اين سند بر خلع سلاح و مقابله با سلاح‌هاي هسته‌اي تاكيد شده است.

آخوندزاده با ابراز نگراني از سوءاستفاده از فناوري اطلاعات با هدف تاثيرگذاري مخرب بر زيرساخت‌هاي كشورها گفت: نمونه اين اقدامات تخريبي فعاليت‌هاي سايبري است كه در اين پيش‌نويس درباره آن تاكيد شده است.

وي ادامه داد: در بند ديگري از اين سند بر حق همه كشورها براي دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي و نيز ضرورت حمايت از قربانيان سلاح‌هاي شيميايي تاكيد شده است.

رئيس نشست كارشناسان ارشد شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها گفت: در بندهاي ديگري از اين سند بر توجه هرچه بيشتر به چند جانبه‌گرايي و اعتلاي مديريت جهاني تاكيد شده است. آخوندزاده گفت: درخصوص سوريه پاراگرافي در سه بخش تصويب شد كه شامل محكوميت اقدام آمريكا در اعمال تحريم يكجانبه عليه سوريه، محكوميت حمله نظامي به سوريه در سال 2008 كه همچنان در اسناد وجود دارد، تشكر از تلاش‌هاي بين‌المللي براي حل و فصل موضوع سوريه بويژه تشكر از آقاي كوفي عنان و خوشامدگويي به اخضر ابراهيمي براي ماموريت جديد و ضرورت ارسال كمك‌هاي انساندوستانه به همه آسيب‌ديدگان تحولات سوريه است.

نقش مهم اجلاس تهران در حل بحران سوريه

فرستاده پوتين به اجلاس تهران هم گفت: اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران، نقش مهمي در حل بحران سوريه دارد.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از العالم، شوالف حامل پيام ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه براي شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد است.

وزير مشاور سوريه: بشار اسد به تهران نمي‌آيد

وزير مشاور در امور آشتي ملي سوريه نيز گفت: بشار اسد، رئيس‌جمهوري اين كشور براي شركت در شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران حضور نخواهد يافت و وليد المعلم، وزير امورخارجه اين كشور در اجلاس تهران شركت مي‌كند.

علي حيدر در حاشيه نشست خبري خود با خبرنگاران افزود: هياتي از كشور سوريه متشكل از وزير امورخارجه اين كشور براي شركت در شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران حضور مي‌يابد. وي با اشاره به نقش موثر ايران براي حل بحران سوريه اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره بر عدم دخالت بيگانگان در امور داخلي سوريه تاكيد دارد كه اين مساله به‌نفع مردم اين كشور است.

اين مقام سوري خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران راه برون‌رفت بحران سوريه را دستيابي به يك راهكار سياسي در اين كشور مي‌داند.

روساي هيات‌هاي شركت‌كننده در نشست تهران

رامين مهمانپرست روز شنبه اعلام كرده بود كه تاكنون حضور 27 رئيس‌جمهور، دو پادشاه، هشت نخست‌وزير، دو رئيس مجلس، 9 معاون رئيس جمهور و شش فرستاده ويژه از سوي سران كشورها در نشست‌تهران قطعي شده‌است.


نوشته شده در   سه شنبه 7 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode