ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1391     |     کد : 41164

پشتيباني مردم مصر از اقدامات جديد رئيس‌جمهور

محمد البرادعي با استقبال از اقدام رئيس‌جمهور مصر، آن را پايان نقش شوراي نظاميان و اقدامي كاملا درست توصيف كرد ...

محمد البرادعي با استقبال از اقدام رئيس‌جمهور مصر، آن را پايان نقش شوراي نظاميان و اقدامي كاملا درست توصيف كرد
پشتيباني مردم مصر از اقدامات جديد رئيس‌جمهور
فرامين غافلگيركننده محمد مرسي رئيس‌جمهور جديد مصر كه برخي از آن به عنوان يك «‌ضد كودتا» ‌ياد مي‌كنند، مورد حمايت و پشتيباني قاطبه مردم مصر قرار گرفت.
وي روز يكشنبه در يك تصميم از پيش اعلام نشده، ابتدا متمم قانون اساسي تنظيم شده از سوي نظاميان را لغو كرد و سپس در چند فرمان جداگانه بلندپايه‌ترين مقامات نظامي مصر را تغيير داده و بازنشسته كرد.

به گزارش مهر، محمد مرسي، حسين طنطاوي وزير دفاع و سامي عنان رئيس ستاد ارتش مصر را بازنشسته كرد و در عوض عبدالفتاح السيسي و صبحي سيد احمد را جايگزين آن دو كرد.

مرسي همچنين محمود محمود مكي از مقامات بلندپايه قضايي مصر را به عنوان مشاور خود منصوب كرد.وي چند روز پيش به دليل وقوع درگيري‌ها در صحراي سينا، استاندار اين منطقه و مراد موافي، رئيس سازمان اطلاعات اين كشور را بركنار و محمد رافت عبد الواحد شحاته را به عنوان رئيس جديد سازمان اطلاعات مصر معرفي كرد.تحليلگران مسائل مصر، بركناري محمد حسين طنطاوي، رئيس شوراي نظامي را پيروزي بزرگ اسلامگرايان و اخوان‌المسلمين مصر بر شوراي نظاميان مي‌دانند و اين اقدام را كودتايي در مقابل كودتاي نظاميان توصيف مي‌كنند كه پيشتر در قالب شوراي نظامي قصد داشت قدرت اسلامگرايان را به كمترين حد خود برساند.

از سوي ديگر، لغو متمم قانون اساسي مصر از سوي مرسي به معناي منتفي شدن اختيارات گسترده شوراي نظامي است كه طي آن چند ماه گذشته اين شورا مجلس قانونگذاري اين كشور را منحل كرده بود. از اين رو احتمال دارد پارلمان مصر دوباره با همان تركيب قبلي خود ـ با اكثريت اسلامگرايان ـ داير شود. محمد مرسي در اولين سخنان خود پس از اين اقدام اعلام كرد، اين اقدامات به هيچ وجه عليه اشخاص اتخاذ نشده بلكه براي دميدن روح جديد در ارتش مصر بوده است.

به گزارش ايسنا، مرسي با استناد به آيات قرآن از نقش نيروهاي مسلح مصر در سنوات اخير تجليل‌ كرد، اما در عين حال تاكيد كرد ارتش بايد به وظيفه اصلي خود، يعني دفاع از وطن و مرزهاي مصر بپردازد.رئيس‌جمهور مصر تاكيد كرد كه وي فرمانده كل نيروهاي مسلح مصر است و وعده داد امنيت كامل را به مصر بويژه منطقه سينا برگرداند.

از سوي ديگر، هزاران نفر از طرفداران رئيس‌جمهور مصر با برگزاري تظاهرات در برخي مناطق اين كشور از جمله شهر‌هاي قاهره و اسكندريه از تصميمات اخير محمد مرسي در بركناري فرماندهان نظامي و لغو متمم قانون اساسي اين كشور حمايت كردند.در اين تظاهرات گروه‌هاي مختلف مردمي و سياسي مصر از جمله نمايندگاني از اخوان‌المسلمين و حزب آزادي و عدالت و نيز افرادي از گروه‌هاي سلفي، حزب النور و جنبش جوانان شش آوريل شركت داشتند.تظاهركنندگان با سر دادن شعارهاي «يا رئيس‌الجمهوريه والله قراراتك ميه ميه» و «مرسي مرسي.. الله أكبر الله أكبر» با اعلام حمايت كامل خود از تصميمات مرسي، ادامه پاكسازي ديگر نهادها و موسسه‌هاي دولتي را خواستار شدند.

واكنش‌ها

عبدالمنعم ابوالفتوح، از نامزدهاي پيشين انتخابات رياست جمهوري مصر با دفاع از تصميم مرسي گفت: آنچه رخ داد، انتقال واقعي قدرت در مصر بود.احمد ماهر، هماهنگ‌كننده جنبش شش آوريل ادامه اصلاحات در نهادهاي دولتي و ساختارهاي نظامي را خواستار شد.از سوي ديگر محمد البرادعي، مديركل سابق آژانس انرژي اتمي با استقبال از اقدام رئيس‌جمهور مصر در بركناري شوراي نظامي اين كشور اعلام كرد: پايان نقش شوراي نظامي اقدامي كاملا درست بود.

گرچه هنوز كشورهاي مختلف به اين تصميم‌ها واكنشي نشان نداده‌اند، اما تلويزيون رژيم صهيونيستي با انتقاد از تصميم اخير محمد مرسي در برنامه‌اي اعلام كرد: تصميم مرسي در بركناري فرماندهان نظامي و انحلال شوراي عالي نيروهاي مسلح اين كشور نشان داد كه مرسي قصد دارد اخوان‌المسلمين را بر تمامي نهادهاي دولتي و نظامي حكمفرما كند.تلويزيون رژيم صهيونيستي اقدام مرسي را در عزل سامي عنان، رئيس ستاد مشترك ارتش مصر، سيلي به آمريكا توصيف كرد.

شبكه تلويزيوني روسيا اليوم نيز با «انقلاب نرم» توصيف‌كردن اقدامات مرسي گفت: اين تغييرات به فاصله چند ساعت پس از خروج امير قطر از قاهره و ديدار يكروزه وي رخ داد. از اين رو برخي آن را در ارتباط با حمايت طرف‌هاي منطقه و بين‌المللي بويژه آمريكا و قطر دانسته‌اند تا به اين ترتيب زمينه خروج امن اعضاي شوراي نظامي مصر فراهم آيد.اين در حالي است كه اسماعيل هنيه، نخست‌وزير دولت حماس در يك تماس تلفني با عبدالفتاح السيسي وزير دفاع جديد مصر انتصاب وي را تبريك و تهنيت گفت.به گزارش فارس، هنيه در اين تماس تلفني تاكيد كرد دولت و ملت فلسطين نسبت به حفظ امنيت مصر حريص است و اجازه نخواهد داد امنيت مصر به بازي گرفته شود.

بيوگرافي وزيران جديد و قديم مصر

* ژنرال محمد حسين طنطاوي ( هفتاد و شش ساله) در سي و يکم اكتبر سال 1935 در مصر به دنيا آمد. او در 1956 از دانشكده جنگ مصر فارغ‌التحصيل شد.

طنطاوي پس از فراغت از التحصيل همراه با ارتش مصر در جنگ شش روزه عليه رژيم صهيونيستي (1967) شركت كرد. ي همچنين در جنگ اكتبر 1973 مصر و رژيم صهيونيستي حضور داشت. طنطاوي در زمان حكومت حسني مبارك به كابينه وي دعوت شد و از 1991 سمت وزير دفاع و صنايع نظامي مصر را عهده‌دار بوده است.

ژنرال طنطاوي با اثبات وفاداري خود به مبارك توانست در 1995 عنوان مهم و راهبردي فرماندهي كل نيروهاي مسلح مصر را به خود اختصاص دهد و تا به امروز نيز همين سمت را حفظ كند. اما در جريان انقلاب بيست و پنجم ژانويه مصر و هنگامي‌كه حسني مبارك، ديكتاتور مصر خود را در تنگنا ديد، طنطاوي را به رياست شوراي عالي نظامي مصر منصوب كرد و به اين ترتيب، ژنرال حسين طنطاوي در پازدهم فوريه 2011 به جاي ژنرال حسني مبارك با اين وعده قدرت را در مصر در دست گرفت كه زمينه برگزاري انتخابات آزاد را فراهم كند.

وي در 5/1 سال گذشته نقش مهمي در اداره امور كشورش ايفا كرد و تا زمان انتخاب رئيس‌جمهور جديد مصر، امور كشور را مثل يك رئيس‌جمهور اداره كرد.

* عبدالفتاح سعيد حسين خليل السيسي پنجاه و هشت ساله‌كم‌سن‌ترين عضو شوراي عالي نظامي مصر متولد نوزدهم نوامبر 1954 است. وي كار خود را ابتدا در نيروي زميني ارتش آغاز كرد. تقريبا تمام درجات فرماندهي را طي كرد تا اين‌كه به عنوان فرمانده منطقه نظامي شمال تعيين شد. وي سرلشگر ستاد و رئيس دستگاه اطلاعات نظامي مصر است كه با حكم جديد محمد مرسي براي تصدي وزارت دفاع و بيانيه رياست جمهوري به ارتشبد ارتقاي درجه پيدا كرد.

روزنامه المصريون چاپ قاهره با ستايش از وزير دفاع جديد مصر نوشت: عبدالفتاح السيسي مخالف اقدامات خشونت‌آميز عليه تظاهر‌كنندگان در ميدان التحرير بود.


نوشته شده در   سه شنبه 24 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode