ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 10 مرداد 1388     |     کد : 4115

خساست، ذاتی یا اكتسابی؟!

یكی از شكایت های بعضی از خانم ها به ویژه آن هایی كه خانه دار هستند و خود منبع درآمدی ندارند، خساست همسران شان و حساب و كتاب بیش از حد آن ها در مورد مسائل مادی و خرج و مخارج خانه و اعضای خانواده است...

 یكی از شكایت های بعضی از خانم ها به ویژه آن هایی كه خانه دار هستند و خود منبع درآمدی ندارند، خساست همسران شان و حساب و كتاب بیش از حد آن ها در مورد مسائل مادی و خرج و مخارج خانه و اعضای خانواده است.

یك بانوی 45 ساله در این باره می گوید: گاهی فكر می كنم همسرم هیچ اطلاعی از قیمت كالاهای مختلف و تورم ندارد زیرا هر هفته مبلغ ناچیزی را به عنوان خرجی به من می دهد و انتظار دارد، تمامی مایحتاج خانه را با آن تهیه كنم.

علی زاده ادامه می دهد: سال های زیادی از ازدواج ما می گذرد و من با چشم تنگی ها و خساست های او كنار آمده ام ولی اكنون غفلت همسرم از نیازهای فرزندانمان و این كه برای پیشرفت آن ها هیچ هزینه ای نمی كند، مرا آزار می دهد.یك خانم خانه دار دیگر هم كه این مشكل را دارد می گوید: مدام باید برای خرید هر چیزی به شوهرم جواب پس بدهم و تمام فكر و زندگی من در این موضوع خلاصه شده است كه چگونه اندك پولی را كه همسرم در اختیارم قرار می دهد، خرج كنم كه هم بتوانم نیازمندی های خانه و خود را تامین كنم و هم همسرم اعتراضی نكند.

 

خساست امری ذاتی است

یك روان شناس عقیده دارد: خساست یك نوع مشكل روانی است كه افراد مبتلا به آن در همه رفتارهای خود به خست و امساك دچار هستند و البته این مسئله امری ذاتی است و نه اكتسابی.

دكتر محبوبه مفتاحی عنوان می كند: افراد خسیس این خساست را در شیوه پس انداز و خرج كردن پول، رفتارهای فردی و اجتماعی، ناتوانی در برقراری ارتباط، گوشه گیری و امتناع از حضور در جمع، توجه بیش از حد به رفتار نزدیكان و بررسی موشكافانه امور مالی منزل نشان می دهند.

به گفته وی، پول و درآمد برای این افراد تمام زندگی است و در منزل آن ها تصمیم گیری برای خرید هر وسیله ساده ای باید با اجازه آنان باشد و برای صدور این مجوز نیز باید دلایل قانع كننده ای ذكر شود.

وی یادآور می شود: زنان خانه دار امروزی از این كه برای دریافت هزینه های شخصی و تامین مخارج زندگی، مدام انتظار بكشند و به دستان همسر خود نگاه كنند، بیشتر از نسل گذشته عذاب می كشند و شاید یكی از دلایل تمایل دختران جوان به اشتغال حتی با حقوق اندك، همین مسئله باشد.

دكتر مفتاحی تصریح می كند: تا زمانی كه فرد خسیس مجرد است، خساست او فقط باعث تنها ماندن وی و دوری از جمع می شود ولی وقتی تشكیل خانواده می دهد، این مشكل رفتاری به مرور باعث بروز مسائل متعدد و افزایش فاصله عاطفی بین او و همسرش می شود.

وی اضافه می كند: مردان خسیس حتی از تلاش های تحصیلی، علمی، هنری، ورزشی و .... فرزندان خود ناراضی هستند و برخلاف والدین دیگر كه برای فرزندان خود هزینه و برای موفقیت آن ها تلاش می كنند، هیچ كمكی برای پیشرفت فرزندانشان نمی كنند.

 

چه باید كرد؟

به گفته این روان شناس، تنظیم برنامه خانواده براساس درآمد همسر، موضوعی است كه باید با دقت تمام از سوی خانم خانه مورد توجه قرار بگیرد و چون نمی توان درآمدها، خرج و مخارج و خلق و خوی افراد را با یكدیگر هماهنگ كرد پس خانم ها باید بر مبنای آگاهی ها و تجربیات خود، خانواده را از نظر مسائل مالی اداره كنند.وی تصریح می كند: باید بدانیم كه بیماری فرد خسیس درمان ندارد و فقط باید با او مدارا كرد و به عبارتی، وی را تحمل كرد هرچند كه سخت و دشوار است.وی می افزاید: مقابله به مثل با این افراد نتیجه ای ندارد و شاید باعث تشدید مشکل آن ها نیز بشود بنابراین زمانی كه از رفتار همسرتان دلخور می شوید، با او دعوا نكنید بلكه با لحنی ملایم به او گوشزد كنید كه این رفتار او باعث ناراحتی و خجالت شما شده است و وی را به رفتاری منطقی تشویق كنید.

وی یادآور می شود: باید به فرزندان خود نیز بفهمانید كه احترام پدر در هر حالتی واجب است و بهتر است برای تقسیم دخل و خرج منزل با آن ها هم فكری كنید تا به تدریج تغییراتی ایجاد شود.

 

ولخرجی و توقع بالا ممنوع!

دكتر مفتاحی می گوید: در كنار خساست های مالی مردان نباید از ولخرجی های برخی از زنان هم چشم پوشی كرد زیرا بعضی از خانم های خانه دار كه رنج كسب درآمد را نكشیده اند و از مخارج زندگی آگاهی ندارند، توقعات زیادی از همسرانشان دارند.

به گفته وی، این گونه افراد بدون این كه بدانند همسرشان توانایی مالی تامین تمامی هزینه های زندگی را به میزانی كه آن ها می خواهند، دارد یا نه، فقط می خواهند به خواسته های خود برسند.

وی یادآور می شود: این گونه رفتارها همانند خساست مردان می تواند فاصله عمیقی بین زن و شوهر ایجاد كند در حالی كه زنان فهیم و آگاه به راحتی می توانند با تنظیم دخل و خرج خانواده، از استرس های ناشی از مسائل مالی بكاهند و حتی مردان خسیس را هم به انجام رفتارهای منطقی و مناسب تر تشویق كنند.

 

www.khorasannews.com

 

 

 


نوشته شده در   شنبه 10 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode