ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 مرداد 1391     |     کد : 41026

زلزله 6 ريشتري ده‌ها كشته و زخمي برجا گذاشت

كانون زمين‌لرزه شهرستان‌هاي اهر، ورزقان و كليبر در استان آذربايجان شرقي بوده و همزمان زمين‌لرزه‌هاي خفيف‌تر، 8 استان كشور را لرزاند ...

كانون زمين‌لرزه شهرستان‌هاي اهر، ورزقان و كليبر در استان آذربايجان شرقي بوده و همزمان زمين‌لرزه‌هاي خفيف‌تر، 8 استان كشور را لرزاند
زلزله 6 ريشتري ده‌ها كشته و زخمي برجا گذاشت
برخي كارشناسان زمين‌شناسي و لرزه‌نگاري مي‌گويند زمين‌ ما روزانه به تعداد بي‌شمار تكان‌مي‌خورد، ولي گاه اين تكان‌ها آنقدر كوچك و كم‌قدرت است كه ما آن را حس نمي‌كنيم، اما ديروز، روز تكان‌هاي شديد زمين بود كه 8 استان از كشورمان را لرزاند و موجب كشته و مصدوم‌شدن شماري از هموطنانمان شد.
شديدترين و پرقدرت‌ترين اين زلزله‌ها عصر روز گذشته به وقوع پيوست كه در شمال غرب كشورمان، شهرستان‌ اهر در آذربايجان شرقي را با قدرت 2‌‌/‌‌6‌ريشتر لرزاند و در ساعت 16 و 53 دقيقه رخ داد.

شدت اين زمين‌لرزه به گونه‌اي بود به غير استان آذربايجان شرقي ، لرزش زمين در استان‌هاي آذربايجان غربي، گيلان، زنجان، اردبيل،كرمان،‌خراسان رضوي، خراسان جنوبي، خراسان شمالي و هرمزگان هم احساس شد.

پس از اين زمين‌لرزه ده پس‌لرزه ديگر نيز بين 3‌تا 4 ريشتر شهرستان ورزقان در آذربايجان شرقي را لرزاند.

براساس آخرين گزارش‌هاي دريافتي تا لحظه ارسال روزنامه به چاپخانه، نزديك به 50 نفر در دو شهرستان ورزقان و اهر كشته و 400 نفر مجروح شدند. 400 روستا آسيب ديده و 4 روستا به طور كامل تخريب شده است.

اما منابع غيررسمي محلي از كشته‌شدن تعداد بسيار بيشتري در زلزله اهر خبر مي‌دهند.

ترافيك سنگين در محور اهر ـ تبريز

براساس گزارش پليس راه كشور، در پي زلزله عصر روز گذشته استان آذربايجان شرقي بار ترافيكي محور اهر ـ تبريز تا پاسي از شب سنگين بود و پليس راه كشور از رانندگان خواست كه از مسيرهاي جايگزين استفاده كنند و با ماموران راهنمايي و رانندگي همكاري لازم را داشته باشند.

تشكيل ستاد بحران آذربايجان شرقي

در ساعت‌هاي اوليه وقوع زلزله، ستاد بحران آذربايجان شرقي تشكيل شد و مرتضي اكبرپور، معاون آمادگي و مقابله سازمان مديريت و بحران كشور با اشاره به اين كه زلزله اخير در شهرستان ورزقان از توابع استان آذربايجان شرقي رخ داده است، گفت: كانون اين زلزله در جاده بين شهرستان‌هاي اهر، ورزقان و هريس بوده است.

اكبرپور با بيان اين‌كه شوراي هماهنگي مديريت بحران اهر، ورزقان و كليبر تشكيل شده است، گفت: ستاد مديريت بحران استان آذربايجان شرقي نيز به رياست استاندار و مسئولان محلي تشكيل جلسه داده است. وي خاطرنشان كرد: امدادگران هلال‌احمر و اورژانس از لحظات اوليه وقوع زلزله در منطقه حضور دارند و مشغول امدادرساني به مصدومان اين حادثه هستند.

معاون سازمان مديريت بحران كشور درباره خسارت فيزيكي ناشي از اين زلزله، گفت: فعلا نمي‌توان برآوردي از خسارت فيزيكي زلزله اعلام كرد و بايد يك يا دو روز از زمان وقوع حادثه گذشته و گزارش‌هاي دقيق‌تر و كامل‌تري احصاء شود.

درخواست كمك از استان‌هاي همجوار

دكتر رامين احدي، معاون اجرايي اورژانس آذربايجان شرقي هم گفت: از نخستين لحظات بروز اين زلزله، تمام پايگاه‌هاي اورژانس استان كه جمعا 95 پايگاه است به سه منطقه زلزله‌زده ورزقان، هريس و اهر اعزام شدند. وي با بيان اين‌كه از استان‌هاي زنجان، اردبيل و آذربايجان‌غربي نيز درخواست كمك شده، اظهار كرد: از اروميه 30 اكيپ اورژانس، از زنجان اتوبوس اورژانس و از اردبيل نيز دو اكيپ اورژانس درخواست شده است كه اين اكيپ‌ها نيز بزودي در منطقه مستقر خواهند شد.

معاون اورژانس آذربايجان‌شرقي همچنين درباره تعداد دقيق مجروحان و كشته‌شدگان حادثه نيز اظهار كرد: نمي‌توانم آماري در اين خصوص ارائه كنم.

وي همچنين درباره وضعيت امدادرساني در تبريز گفت: در تبريز نيازي براي امدادرساني وجود ندارد.

مسئولان نيروهاي امداد بفرستند

از سوي ديگر، عباس فلاحي بابايي، نماينده مردم اهر و هريس در مجلس شوراي اسلامي نيز از تخريب با شدت بالا در روستاهاي حوزه انتخابيه خود پس از زلزله در آذربايجان شرقي خبر داد. وي همچنين با اشاره به شدت مصدوميت مردم زلزله‌زده در اهر و هريس تاكيد كرد: تنها خواسته ما از مسئولان اين است كه نيروهاي امدادي و آمبولانس و تجهيزات كمكي بفرستند.

اعزام تيم‌هاي عملياتي هلال احمر

مديركل روابط عمومي جمعيت هلال‌احمر در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: 180 تيم امدادگر از استان‌هاي معين به منطقه اعزام شده و تيم سگ‌هاي زنده‌ياب مشغول جستجو و نجات‌ زير آوار ماندگان هستند.

پويا حاجيان افزود: همه كمك‌هاي اوليه و وسايل امداد و نجات در مراكز هلال‌احمر استاني دپو شده و وجود دارد و در صورت نياز مناطق آسيب‌ديده، وسايل مورد نياز از ديگر استان‌ها و تهران ارسال خواهد شد.

دكتر محمود مظفر، رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر كه عصر روز گذشته براي سرپرستي تيم‌هاي امداد و نجات حاضر در مناطق زلزله‌زده به منطقه اهر اعزام شد، پيش از اعزام با اشاره به روانه شدن 66 امدادگر به مناطق زلزله‌زده از قطع ارتباط زميني چهار روستا در زلزله آذربايجان‌شرقي خبر داده بود.

وي با بيان اين‌كه بر اساس آخرين گزارش‌هاي دريافتي، در پي وقوع زلزله 2/6 و 6 ريشتري در استان آذربايجان‌شرقي چهار شهرستان آسيب ديده‌اند، گفت: شهرستان‌هاي اهر، ورزقان، مهربان و هريس در اين زمين‌ لرزه خسارت ديده‌اند.

رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر با بيان اين‌كه چهار روستاي خرمالو، آهن‌لو، حيغه و ورزگاه در اين حادثه خسارت ديده‌اند، افزود: ارتباط با روستاي ورزگاه در شهرستان مهربان قطع است.

پس لرزه‌ها ادامه دارد

از سوي ديگر، رئيس موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران نيز با بيان اين‌كه احتمال وقوع پس‌لرزه‌ها تا 24 ساعت آينده وجود دارد، گفت: نمي‌توان گسل مسبب اين زلزله را معين كرد، گسل شمال تبريز را مي‌توان به عنوان يكي از معروف‌ترين گسل‌هاي اين منطقه نام برد.

دكتر محمد قيطانچي تصريح كرد: حوالي استان آذربايجان شرقي گسل‌هاي كوچك فراواني وجود دارد كه احتمالا وقوع دو زمين لرزه با بزرگي بالاي 6 ريشتر روي گسل‌هاي مجاور نيز تاثير داشته است و به دليل اين‌كه شاخه‌ها و گسل‌هاي فرعي متعددي در آن منطقه وجود دارد، انتظار داريم پس لرزه‌ها تا مدتي ادامه داشته باشد.

وي با بيان اين‌كه نمي‌توان به طور دقيق اعلام كرد كه پس‌لرزه‌ها تا چه زماني ادامه دارد، خاطرنشان كرد: به احتمال فراوان تا 24 يا 48 ساعت آينده شاهد بيشترين پس‌لرزه‌ها خواهيم بود.

رئيس بخش زلزله‌شناسي موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران با بيان اين‌كه كانون اين زمين لرزه بين شهرستان اهر و ورزقان بوده است، خاطرنشان كرد: اين زمين لرزه سطحي بوده و شدت زيادي در حوالي كانون زلزله داشته است. زمين‌لرزه‌هاي سطحي مدت دوام چنداني ندارند، اما در فواصل دور به آرامي و در زمان‌هاي طولاني خود را نشان‌مي‌دهد.

23 زمين‌لرزه استان‌هاي كشور را لرزانده است

در خبري ديگر نيز اعلام شد از بامداد روز گذشته تا حدود ساعت 6 بعدازظهر 23 زمين‌لرزه استان‌هاي مختلف كشور را لرزانده است.

شديدترين اين زمين‌لرزه‌ها در استان آذربايجان شرقي با مركزيت اهر به بزرگي 2‌/‌6 در مقياس ريشتر گزارش شده است. همچنين زمين‌لرزه‌ استان‌هاي خراسان رضوي، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، كرمان و هرمزگان را نيز لرزانده است و پس‌لرزه‌ها در شهرستان اهر و ورزقان همچنان ادامه دارد.

خبرنگار ما از تبريز و شهرستان‌هاي محل وقوع زلزله گزارش كرد: مردم تبريز، اهر، ورزقان و كليبر تمام ديشب را در بوستان‌هاي شهر سپري كردند.

در همين حال، اكيپ‌هاي پزشكي و راه‌سازي از استان‌هاي همجوار به كمك زلزله‌زدگان شتافتند.


نوشته شده در   يکشنبه 22 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode