ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 26 تير 1391     |     کد : 39639

ادامه اعتراض‌هاي مردمي در عربستان

صدها عربستاني شنبه شب در ادامه اعتراض‌هاي چند روز گذشته خود ضمن تظاهراتي در شهر شيعه نشين القطيف در شرق عربستان، دادگاه اين شهر را به آتش كشيدند.

معترضان عربستاني دادگاه شهر القطيف را به آتش كشيدند
ادامه اعتراض‌هاي مردمي در عربستان
صدها عربستاني شنبه شب در ادامه اعتراض‌هاي چند روز گذشته خود ضمن تظاهراتي در شهر شيعه نشين القطيف در شرق عربستان، دادگاه اين شهر را به آتش كشيدند.
به گزارش فارس، اعتراض‌هاي مردمي به بازداشت شيخ نمر باقر النمر، روحاني برجسته شيعي عربستان همچنان در اين كشور ادامه دارد و هم‌اكنون دامنه اين اعتراض‌ها به مناطق ديگر عربستان از جمله شهر مدينه منوره نيز كشيده شده است.

تظاهركنندگان شيعه ابتدا حركت خود را از شهر الشويكه آغاز كردند، سپس با فراگرفتن تمام مناطق شهر به خيابان امام علي(ع) سرازيرشدند. تظاهركنندگان خشمگين عربستاني همچنين از بعد از ظهر روزشنبه به آتش زدن لاستيك فرسوده خودروها در اين خيابان اقدام كردند.

مجموع اين تحولات موجب اخلال در تردد خودروها در اين خيابان‌ شد. ديروز خبرهايي حاكي از ديدار خانواده آل نمر با شيخ نمر باقر النمر وجود داشت كه در نهايت خانواده شيخ نمر اين خبر‌ها را تكذيب كردند. شيخ باقر النمر يك هفته پيش به‌دنبال تيراندازي ماموران امنيتي در القطيف بازداشت شد. از مدينه منوره نيز خبر مي‌رسد كه مردم اين شهر با تجمع در مسجدالنبي، ضمن سردادن شعارهاي لبيك يا حسين و هيهات منا الذله اقدام رژيم آل‌سعود در سركوب تظاهرات مسالمت‌آميز مردم و دستگيري شيخ نمر باقر النمر را محكوم كردند.

روزنامه انگليسي گاردين با توجه به اعتراض‌هاي مردمي عربستان نوشت كه موج انقلاب‌هاي عربي با سرعت زياد عربستان سعودي را در برمي‌گيرد. اين روزنامه انگليسي در ادامه گزارش خود از ناآرامي‌هاي جاري در عربستان نوشت: عربستان در مواجهه با تظاهرات مردمي تنها خواهد بود،‌ زيرا به‌طور يقين آمريكا از آل‌سعود حمايت نمي‌كند.

حمله به نيروهاي سعودي

در يك تحول ديگر، وزارت كشور عربستان سعودي مدعي شد افراد مسلح نقابدار به يك گشتي نيروهاي امنيتي در شهر شيعه نشين العواميه در شرق اين كشور حمله كرده‌اند و در اين حمله چهار نيروي امنيتي سعودي زخمي شده‌اند.

به گزارش فارس، خبرگزاري رسمي عربستان سعودي(واس) به نقل از سخنگوي اين وزارتخانه اعلام كرد، افراد مسلح موتور سوار همچنين به پاسگاه پليسي در اين منطقه تيراندازي و بمب آتش‌زا پرتاب كردند. در همين حال خبرهايي هست كه نشان مي‌دهد درگيري بين معترضان سعودي با نيروهاي امنيتي در مناطق العواميه، القطيف و ساير شهرها در شرق اين كشور ادامه دارد. شهر العواميه نزديك ميدان نفتي القطيف واقع شده است كه روزانه 500 هزار بشكه نفت توليد مي‌كند و حوادث جاري در آن بشدت توسط آل سعود زير ذره بين قرار دارد و معترضان اين منطقه سركوب مي‌شوند.

فشارهاي دولت سعودي به معترضان موجب شده است كه فعالان سياسي دراين كشور به منظور اطلاع رساني به شبكه‌هاي مجازي روي آورند.

به گزارش فارس، عربستان با ثبت رشد 3000 درصدي بالاترين رشد در زمينه استفاده از شبكه اجتماعي توييتر را داشته است.دليل اين استقبال عربستاني‌ها را بايد در نبود آزادي بين مردم اين كشور دانست و اين‌كه آنها نمي‌توانند از مجراهاي ديگر ديدگاه‌ها و اعتراض‌هاي خود را مطرح كنند.

تظاهرات ضد سعودي در لندن

از سوي ديگر، منابع خبري مي‌گويند ارائه گزارش پارلمان انگليس درباره فروش تسليحات نظامي اين كشور به بحرين و عربستان، موجب شد تا فعالان حقوق بشر روز شنبه مقابل سفارت‌هاي اين دو كشور در لندن تجمع كرده و نسبت به اين مساله اعتراض كنند.

به گزارش فارس، شماري از فعالان سياسي و حقوق بشر روز گذشته با تجمع مقابل ساختمان سفارت بحرين در لندن، در اعتراض به اقدامات رژيم آل‌خليفه در سركوب مردم اين كشور تظاهرات كردند.

همچنين معترضان با سردادن شعار‌هايي همكاري دولت انگليس در فروش سلاح و تجهيزات جنگي به رژيم آل خليفه و افزايش شمار زندانيان سياسي در بحرين را محكوم كردند. شركت‌كنندگان در اين تظاهرات پس از تجمع مقابل سفارت بحرين، به سمت سفارت عربستان در لندن نيز راهپيمايي كرده و براي لحظاتي در آنجا تظاهرات كردند.

پاسخ عربستان به روسيه

عربستان سعودي اظهارات نماينده حقوق بشر روسيه در رابطه با پادشاهي عربستان را خصمانه و دخالت توجيه ناپذير در امور داخلي اين كشور دانست. به گزارش ايسنا، كنستانتين دالگوف، نماينده حقوق بشر روسيه، درگيري‌هاي صورت گرفته بين تظاهركنندگان شيعه و نيروهاي امنيتي عربستان را كه طي آن دو نفر كشته و 20 نفر زخمي شدند، بسيار نگران‌كننده دانسته بود. وزارت كشور عربستان گفته است كه هيچ درگيري‌اي‌ صورت نگرفته و فقط در جريان حمله مهاجمان ناشناس در شرق اين كشور كه اقليت شيعيان در آنجا متمركز هستند، دو نفر كشته شده‌اند.

خبرگزاري عربستان به نقل از بيانيه وزارت امور خارجه اين كشور اعلام كرد: پادشاهي عربستان از اظهارات نماينده حقوق بشر روسيه بسيار شگفت‌‌زده شده و آن را دخالت آشكار و توجيه‌ناپذير در امور داخلي خود مي‌داند. عربستان اميدوار است هدف از بيان چنين اظهاراتي تمركز زدايي از رخدادهاي سوريه نباشد.


نوشته شده در   دوشنبه 26 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode