ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 20 تير 1391     |     کد : 39336

عنان، بار ديگر در تهران

كوفي‌عنان براي كمك به حل بحران سوريه پس از رايزني با بشار اسد در دمشق به ايران آمد ...

كوفي‌عنان براي كمك به حل بحران سوريه پس از رايزني با بشار اسد در دمشق به ايران آمد
عنان، بار ديگر در تهران
تا ديروز حوالي ظهر از سفر كوفي عنان فرستاده ويژه سازمان ملل به تهران خبري نبود؛ اما وقتي كه سخنگوي وي در گفت‌وگويي اعلام كرد كوفي عنان براي مذاكره با مقامات ايران راهي تهران شده است و وزارت‌خارجه كشورمان نيز اين خبر را تائيد كرد، مشخص شد كه فرستاده ويژه سازمان ملل بعد از پايان سفر دو روزه خود به سوريه،‌ عازم ايران شده است تا از ظرفيت تهران براي حل و فصل بحران سوريه كمك بگيرد.
دبيركل پيشين سازمان ملل از زماني كه به عنوان نماينده ويژه سازمان ملل پيگير حل و فصل درگير‌ي‌هاي سوريه شده است، ‌بارها بر ضرورت حضور و ايفاي نقش ايران در حل بحران اين كشور تاكيد كرده است.

آخرين مورد هم چند روز قبل در آستانه اجلاس موسوم به دوستان سوريه بود كه با حضور كشورهاي مختلفي متشكل از موافقان ومخالفان دولت اسد در فرانسه تشكيل شد و با اعمال نظر غرب، ايران جزو مدعوين آن نشست نبود اما كوفي عنان ضمن تاكيد بر اين‌كه بايد تهران نيز در نشست پاريس حضور مي‌يافت، تاكيد كرد نتايج اين اجلاس را به اطلاع مقامات ايران خواهد رساند. عنان همواره بر ضرورت حضور و نقش ايران در روند حل و فصل بحران سوريه تاكيد داشته و ايران را بخشي از راه حل بحران سوريه مي‌داند.

در چنين شرايطي كوفي عنان ديشب به تهران آمد تا دومين سفر خود به ايران را طي سه ماه اخير داشته باشد. وي بيست و دوم فروردين بعد از مذاكراتي كه با سران روسيه درباره سوريه داشت به ايران ‌آمد و با مقامات ارشد كشورمان ديدار و گفت‌و‌گو كرد. اينك دومين سفر عنان به تهران در سال جاري در حالي انجام شد كه قبلش بين او و بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه ديداري صورت گرفته و كوفي عنان گفت‌وگويش با اسد را سازنده توصيف كرده بود.

وي با رئيس‌جمهور سوريه درباره ضرورت پايان خشونت‌ها و راه‌هاي انجام آن مذاكره كرده بود. عنان پس از پايان مذاكراتش با اسد، ‌قبل از اين‌كه راهي تهران شود، ‌گفت: با رئيس‌جمهور سوريه بر سر رويكردي مشترك به توافق رسيده است و اين توافق را با مخالفان مسلح نيز در ميان خواهد گذاشت.

تلاش‌هاي جديد عنان درحالي مجددا شكل گرفته كه طرح قبلي وي با شكست مواجه شد. نماينده ويژه سازمان ملل در سوريه طرحي را شامل « پايان دادن به درگيري‌ها ازسوي دولت و مخالفان، برقراري آتش‌بس روزانه و فراهم كردن زمينه كمك‌رساني‌هاي بشردوستانه، آزادي زندانيان سياسي، آزادي رسانه‌ها، به‌رسميت شناختن حق برگزاري تظاهرات مسالمت‌آميز و برگزاري مذاكرات بين دولت و مخالفان و انتقال مسالمت‌آميز قدرت» ارائه كرده بود. اين طرح در همان ابتداي راه يعني متوقف شدن درگيري‌هاي نظامي توسط دولت سوريه و مخالفان شكست خورد و حالا كشورهايي كه مخالف ادامه زمامداري بشار اسد هستند، از طرح‌هايي نظير بركناري رئيس‌جمهور سوريه و واگذاري قدرت توسط وي سخن مي‌گويند؛ طرحي كه معاون امور عربي ـ آفريقايي وزارت خارجه ايران آن را شكست خورده مي‌داند.

حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي وزارت خارجه كه به‌منظور تسليم دعوت‌نامه‌‌ محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران به ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن به امان سفر كرده بود، در كنفرانس خبري ضمن بيان اين‌ موضعگيري گفت: تحولات منطقه در چارچوب خواسته‌هاي مردمي شكل گرفته است و جمهوري اسلامي ايران در قبال آنچه در بحرين، يمن و سوريه مي‌گذرد، مواضع شفاف، روشن و مساوي دارد.

اميرعبداللهيان خاطرنشان كرد: ايران هرگونه دخالت خارجي در اين كشورها را محكوم مي‌كند و معتقد است كه ارسال هر نوع سلاح چه از داخل اين كشورها و چه خارج از آن، امري خطرناك است. وي بر ضرورت توجه دولت‌هاي اين كشورها بر خواسته‌هاي مردمي تاكيد كرد و گفت: تنها راه خروج از بحران‌ها در پيش گرفتن راه‌حل‌هاي سياسي و به‌دور از گزينه‌هاي نظامي است.

معاون وزارت خارجه با اشاره به اين‌كه سوريه متفاوت از ليبي است و در پيش گرفتن هرگونه راه حل غيرسياسي موجب بروز فاجعه در منطقه خواهد شد، ادامه داد: بايد براي انجام اصلاحاتي كه بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه و طرح كوفي عنان خواستار آن شدند، فرصت كافي داد.

اين مقام ايراني در خصوص اوضاع سوريه نيز بيان كرد كه سوريه در معرض خطر بزرگي قرار دارد. وي همچنين از سكوت شك‌برانگيز جامعه جهاني درخصوص تحولات جاري در سوريه، به‌گونه‌اي كه برخي طرف‌هاي خارجي به دنبال بحراني كردن اوضاع در اين كشور هستند، انتقاد كرد. امير عبداللهيان انديشه بركناري اجباري يا اجبار به‌تبعيد بشار اسد را يك شوخي خواند و نسبت به هرگونه حمله احتمالي به اين كشور هشدار داد و آن را احمقانه و فاجعه‌بار توصيف‌كرد.

اميرعبداللهيان با بيان اين مطلب كه ايران مي‌تواند بخشي از راه‌حل مشكل سوريه باشد، گفت: تهران پيشنهادهايي را به كوفي عنان، نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب درخصوص سوريه ارائه كرده است. وي افزود: ايران با تمام‌توان از يافتن راه حلي براي بحران سوريه حمايت مي‌كند و در راستاي اجراي اصلاحات از سوي بشار اسد، به وي كمك مي‌كند.


نوشته شده در   سه شنبه 20 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode