ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 خرداد 1391     |     کد : 37980

آغاز رايزني هاي فشرده لاوروف فردا به تهران مي آيد

با نزديك شدن به 29 خرداد، آغاز دور سوم گفت وگوها ميان ايران و گروه 1+5 در مسكو، وزير امور خارجه روسيه چهارشنبه (فردا) براي رايزني با مقامات كشورمان وارد تهران مي شود.

با نزديك شدن به 29 خرداد، آغاز دور سوم گفت وگوها ميان ايران و گروه 1+5 در مسكو، وزير امور خارجه روسيه چهارشنبه (فردا) براي رايزني با مقامات كشورمان وارد تهران مي شود.
به گزارش روزنامه ديلي استار، وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه اي اعلام كرد كه سرگئي لاوروف به منظور مذاكره درباره گفت وگوهاي مسكو و نيز بحران سوريه 13 ژوئن (چهارشنبه) به ايران سفر مي كند.
وزارت امور خارجه روسيه با اعلام اين خبر خاطرنشان كرد كه در ملاقات لاوروف با مقامات ايراني قرار است درباره ابتكار روسيه براي ميزباني كنفرانس بين المللي در رابطه با سوريه مذاكره شود.
بنا به اعلام وزارت امور خارجه روسيه، ايران از نفوذ بر سوريه برخوردار است و يكي از كشورهايي است كه بايد در اين كنفرانس حضور يابد.
وزارت امور خارجه روسيه همچنين اعلام كرد كه بدون مشاركت ايران اين كنفرانس تأثير بين المللي سازنده نخواهد داشت.
طرف روسي اعلام كرده است كه حدود 15 كشور بايد در كنفرانس بين المللي سوريه حضور داشته باشند از جمله اين كشورها روسيه، آمريكا، فرانسه، انگليس، چين، قطر، عربستان، لبنان، اردن، عراق، تركيه و ايران هستند.
در همين رابطه، نمايندگان كشورهاي عضو گروه 1+5 نيز در آستانه مذاكرات مسكو، در فرانسه با يكديگر ديدار مي كنند.
وزارت امور خارجه آمريكا در اين باره اعلام كرد: نمايندگان آمريكا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان به منظور آماده شدن براي حضور در دور بعدي مذاكرات با ايران، روز 12 ژوئن (23 خرداد) در استراسبورگ- فرانسه با يكديگر مشورت مي كنند.
بنابر گزارش خبرگزاري رويترز، وزارت امور خارجه آمريكا با نسبت دادن تسليحات هسته اي به ايران مدعي شد كه سياست مسير دو سويه كه آمريكا با مذاكره و تحريم دنبال مي كند مي تواند از توليد تسليحات هسته اي در ايران پيشگيري كند.
سايت وزارت خارجه آمريكا همچنين مدعي شده است: ايران اين فرصت را دارد تا بررسي نگراني هاي بين المللي درباره برنامه هسته اي خود را از طريق آمدن به مسكو با حالت آمادگي براي اتخاذ اقدامات ملموس در پاسخ به پيشنهادات ارائه شده در بغداد آغاز كند.
وزارت خارجه آمريكا در شرايطي درخواست آمادگي ايران براي برداشتن گام هاي ملموس و پاسخگويي به پيشنهادات مطرح شده از سوي 1+5 در جريان مذاكرات بغداد را مطرح كرده است كه «علي باقري» معاون سياست خارجي و امنيت بين الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به نامه 18 خرداد هلگا اشميد، معاون اشتون ضمن اشاره به اين كه عدم آمادگي طرف مقابل براي عمل به توافقات انجام شده در مذاكرات بغداد را موجب كند شدن روند و وقفه در مسير پيشرفت گفت وگوهاست، خطاب به وي اين طور نوشته است: «شما در آن مذاكرات (قبل از مذاكرات بغداد) با تعابيري چون «براي مذاكره به ژنو نيامده ام» نه طرحي را ارائه كرديد و نه پاسخ مشخصي براي پيشنهادهاي ايران داشتيد.»
باقري در اين نامه يادآوري كرد كه در جلسه نهايي گفت وگوهاي بغداد، تاكيد شد: «دور آتي گفت وگوها در مسكو در صورتي موفق خواهد بود كه معاونان و كارشناسان بتوانند براي محورهاي پيشنهادي ايران و نيز پيشنهاد 1+5 دستور كار مشخصي را آماده كنند.»
خبرگزاري رويترز ديروز در گزارشي، عدم آمادگي غرب براي برگزاري نشست هاي مقدماتي ميان نمايندگان ايران و 1+5 را عامل اصلي تنش پيش از مذاكرات مسكو اعلام كرد.
رويترز در اين گزارش نوشت: رسانه هاي ايراني روز يكشنبه به نقل از معاون مذاكره كننده ارشد ايراني اعلام كردند كه گروه 1+5 براي برگزاري دور آتي نشست در موضوع هسته اي ايران آمادگي ندارند و به توافقات انجام شده در مذاكرات گذشته پايبند نيستند.
اين مواضع در نامه «علي باقري» به همتايش در اتحاديه اروپا آمده است كه جديدترين تنش ها پيش از مذاكرات مسكو در روزهاي 18 و 19ژوئن (29 و 30خردادماه) محسوب مي شود.
رويترز در ادامه اعلام كرد: اصل اختلافات در تمايل ايران براي برگزاري نشست هاي مقدماتي پيش از مذاكرات مسكو است كه طي آن كارشناسان دو طرف درباره مسائل مورد نظر گفت وگو مي كنند، اين در حالي است كه گروه 1+5 اعلام كرده كه تمامي مسائل در نشست مسكو مطرح خواهد شد.
سفر وزير امور خارجه روسيه به تهران در حالي انجام مي شود كه تحليلگران سياسي با اشاره به اهميت اين سفر، تقويت مناسبات و نزديكي سياست هاي تهران- مسكو در حوزه مسائل منطقه اي را مهم ارزيابي كرده اند.
سردبير مجله دفاعي روسيه تاكيد كرد: با روي كار آمدن دوباره پوتين به قدرت، فرصت هاي بيشتري براي توسعه همكاري سياسي و دفاعي ميان تهران- مسكو ايجاد خواهد شد.
«ويكتور كورتچنكو» طي سخناني در نشست تخصصي با عنوان «همكاري ايران و روسيه در شرايط نوين جهاني»، گفت: غرب و در راس آن آمريكا تلاش مي كنند نقشه ژئوپلتيكي جهان را تغيير دهند.
اين كارشناس مسائل ايران و روسيه با اشاره به موضوع هسته اي ايران و اتهاماتي كه آمريكا و كشورهاي غربي به آن وارد مي كنند گفت: اين اتهامات بي پايه و اساس است. آنها هيچ سندي براي اثبات ادعاهايشان ندارند. از اين رو سعي مي كنند با ايجاد شرايط بد اقتصادي عليه ايران اين فضا را حفظ كنند.
سردبير مجله دفاعي روسيه تصريح كرد: مسكو به طور قطع سياست آمريكا در قبال ايران را محكوم مي كند و ولاديمير پوتين تلاش خواهد كرد حمايت سياسي از ايران را گسترش دهد. از سويي شرايط براي همكاري هاي سياسي، دفاعي، اقتصادي و... ميان دو كشور فراهم است.
ويكتور كورتچنكو با اشاره به ديدگاه كارشناسان روسيه نسبت به ايران گفت: اين كارشناسان معتقدند ايران كشوري است كه تلاش مي كند تكنولوژي خود را افزايش دهد و همچنين از پتانسيل هاي خوبي براي توسعه همه جانبه برخوردار است و مي تواند به يك همسايه قدرتمند تبديل شود. آنها ايران را متحد روسيه مي دانند و معتقدند ايران در جلوگيري از گسترش اسلامگرايي افراطي در قفقاز نقش بسزايي دارد و همچنين ايران همواره و به ويژه در سالهاي دهه 90 از تماميت ارضي روسيه دفاع كرده است.


نوشته شده در   سه شنبه 23 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode