ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 خرداد 1391     |     کد : 37033

معذرت‌خواهي كافي است؟

«من هيچ كاري انجام ندادم»، «تقصير من نبود»، «زود باش عذرخواهي كن» و.... اين جملات براي همه ما آشناست...

جام جم آنلاين: «من هيچ كاري انجام ندادم»، «تقصير من نبود»، «زود باش عذرخواهي كن» و.... اين جملات براي همه ما آشناست؛ جملاتي كه بارها و بارها و در شرايط مختلف ميان پدر و مادر و فرزندان‌شان رد و بدل مي‌شود ولي اگر شما هم چنين بحث‌هايي داريد و دائم بايد براي معذرت‌خواهي كردن با كودكتان صحبت كنيد، بهتر است بدانيد گاهي ممكن است كودك با خواهر و برادرهايش، دوستان، معلم يا حتي والدينش دچار مشكل و اختلاف نظر شود.
بنابراين به ياد داشته باشيد بچه‌ها كامل نيستند و به همين دليل گاهي رفتارهاي اشتباهي از خود نشان مي‌دهند پس رفتار اشتباه غيرطبيعي نيست ولي بايد بياموزند بموقع و بدرستي معذرت‌خواهي كنند.

در اين شرايط بايد براي كودك توضيح دهيد با عذرخواهي كردن مي‌تواند نشان دهد از كار نادرستش پشيمان شده است و مي‌خواهد آن را جبران كند؛ البته او بايد بداند حتي اگر كار اشتباهي را از قصد انجام نداده، باز هم بايد معذرت‌خواهي كند و به بهانه اين‌كه كارش عمدي نبوده است، نبايد اين كار را ناديده بگيرد.

بعضي وقت‌ها بچه‌ها به دليل عصبانيت اين كار را انجام نمي‌دهند و مي‌گويند چون خيلي عصباني هستند، نمي‌خواهند معذرت ‌خواهي كنند.

اينجاست كه پدر و مادر بايد برايشان توضيح دهند عصباني بودن طبيعي است و همه ما گاهي عصباني مي‌شويم، اما آنچه اهميت دارد اين است كه بتوانيم اين حالت را كنترل كنيم و آن را براي فردي كه ما را عصباني كرده است، توضيح دهيم.

بچه‌هاي خردسال وقتي عصباني مي‌شوند، ممكن است جيغ بزنند، به در و ديوار لگد بكوبند يا حتي با مشت به كسي كه جلوي آنها ايستاده است، ضربه بزنند.

اول از همه يادتان باشد بچه‌ها خيلي خوب و براحتي بزرگسالان نمي‌توانند خودشان را كنترل كنند و اصلا شايد اين مهارت را هنوز نياموخته باشند بنابراين در سنين خردسالي زياد به آنها سخت نگيريد و حتما برايشان شيوه برخورد صحيح را توضيح دهيد.

اما وقتي بچه‌ها بزرگ‌تر مي‌شوند، كم‌كم مي‌آموزند چطور با استفاده از لغات و كلمات احساسات خود را بروز دهند؛ البته گاهي ممكن است هنگام عصبانيت بلندتر صحبت كنند و از واژه‌هايي كمك بگيرند كه مناسب نيست ولي باز هم والدين بايد برايشان اهميت معذرت‌خواهي كردن را توضيح بدهند و بگويند هيچ وقت نبايد به دليل عصبانيت، هر كاري دوست داشتند انجام دهند.

معذرت‌خواهي كافي است؟

بدون شك معذرت‌خواهي كار خوبي است كه بايد بموقع و بدرستي انجام شود تا نتيجه دلخواه را ايجاد كند، ولي در شرايطي هم ممكن است براي جبران وضعيت پيش آمده كافي نباشد.

گاهي براي اين‌كه همه چيز مانند قبل شود، بايد قول بدهيد مشكل را جبران كنيد يا اين‌كه كار خوبي براي فردي كه ناراحتش كرده‌ايد، انجام دهيد.

در هر صورت فراموش نكنيد معذرت ‌خواهي هميشه خوب است و بايد به موقع انجام شود، ولي لزوما كافي نيست. بنابراين به بهانه اين‌كه كاري را از قصد انجام نداد‌ه‌ايد يا اين‌كه عصباني هستيد و حالتان خوب نيست، اين كار مهم را ناديده نگيريد.

منبع: kidshealth.org


نوشته شده در   چهارشنبه 3 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode