ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 ارديبهشت 1391     |     کد : 36318

نمايشگاه كتاب ميزبان رهبري كتابخوان

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز يكشنبه هفدهم ارديبهشت ماه به مدت 2 و نيم ساعت از بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب بازديد كردند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي: ترجمه، جاده يكطرفه نيست
نمايشگاه كتاب ميزبان رهبري كتابخوان
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز يكشنبه هفدهم ارديبهشت ماه به مدت 2 و نيم ساعت از بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب بازديد كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، در اين ديدار كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز حضور داشت، مسوولان غرفه‌ها، توضيحات لازم را درخصوص كتاب‌هاي ارائه شده، بيان كردند و رهبر انقلاب اسلامي در جريان تازه‌هاي نشر قرار گرفتند.

مقام معظم رهبري سپس در جمع تعدادي از ناشران حاضر در نمايشگاه بين‌المللي كتاب با اشاره به استقبال بسيار خوب مردم از نمايشگاه كتاب تأكيد كردند: بايد به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي شود كه فضاي كتابخواني در كشور توسعه و تعميق پيدا كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: بايد با يك برنامه‌ريزي دقيق و تعيين اهداف مرحله‌اي، در هر سال همگام با برگزاري نمايشگاه كتاب و افزايش جمعيت بازديد‌كننده، در فضاي كتابخواني كشور نيز پيشرفت چشمگيري به‌وجود آيد. ايشان با تأكيد بر لزوم ارزيابي محتوايي هرساله نمايشگاه كتاب به‌وسيله افرادي كارشناس و صاحب صلاحيت، افزودند: اين ارزيابي نشان خواهد داد كه آيا هردوره نمايشگاه كتاب از نظر محتوا، نسبت به دوره قبل، تغيير و رشد داشته است يا خير.

رهبر انقلاب اسلامي، برطرف كردن برخي موانع توليد و نشر كتاب را يادآور شدند و تأكيد كردند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد با كمك دولت، اين موانع بويژه موضوع گراني كاغذ را برطرف كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي توليد كاغذ در كشور را از جمله توليدات امتداددار خواندند و خاطرنشان كردند: مهم‌ترين توليد ملي، توليد امتداددار است و با برطرف شدن مشكلات كارخانه‌هاي كاغذ، قطعاً راه براي كتابخواني بيشتر و ارزان شدن قيمت كتاب، باز مي‌شود.

ايشان همچنين با تأكيد بر اين‌كه موضوع ترجمه، جاده‌اي يكطرفه نيست، افزودند: دولت بايد زمينه‌اي فراهم كند تا توليدات خوب كتاب در كشور از جمله در بخش‌هاي مذهبي، تاريخي، ادبيات و علوم، به زبان‌هاي مختلف ترجمه و در معرض ديد جهانيان قرار گيرد.

رهبر انقلاب اسلامي در پايان، موضوع ويراستاري و صحيح بودن متون كتاب‌ها از لحاظ دستور زبان فارسي و كتاب‌آرايي و شكل ظاهري كتاب‌ها را مهم خواندند و خاطرنشان كردند: يكي از كارهاي ضروري در چرخه توليد و عرضه كتاب، ساماندهي توزيع و ايجاد فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي كتاب است.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، تعدادي از ناشران در سخناني به بيان ديدگاه‌هاي خود در موضوعات مختلف كتاب و كتابخواني پرداختند.

پيشنهاد تأسيس شوراي عالي كتاب و راديو كتاب، تأسيس فروشگاه‌هاي بزرگ زنجيره‌اي كتاب، شفاف نبودن قوانين مميزي كتاب، مشكلات مربوط به سيستم توزيع كتاب، لزوم تبليغ و ترويج مناسب و گسترده كتاب، موضوع گراني كاغذ و تأثير آن بر قيمت كتاب و ضرورت توجه جدي‌تر به مقوله توليد كتاب‌هاي كودك و نوجوان در كشور از جمله مسائلي بودند كه ناشران در سخنان خود به آنها اشاره كردند.

راه اندازي صفحه كتاب پايگاه اطلاع‌رساني آثار رهبري

همزمان با بازديد حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از بيست و‌ پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، پايگاه اطلاع‌رساني KHAMENEI.IR سرويس جديدي را با محوريت كتاب راه‌اندازي كرده است.

اين صفحه از 3 بخش اصلي با عنوان‌هاي «تلميحات و اشارات»، «كتابخانه» و «انتشارات» تشكيل شده است. «تلميحات و اشارات» بخش مربوط به ارائه ‌نظرات مكتوب و شفاهي رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره‌ كتاب‌ها، نويسندگان و مسائل اصلي عرصه كتاب و نشر است.

«كتابخانه» شامل كتب مورد تأييد يا مرتبط با رهبر انقلاب است كه در آن ضمن ارائه‌ اطلاعات كلي، مرور و توصيفي بر هر كتاب نيز درج شده است. بخش «انتشارات» صفحه‌ كتاب هم كتاب‌هاي منتشرشده‌ انتشارات انقلاب اسلامي را در پيشگاه نظر و انتخاب مخاطبان قرار داده است. در ويترين اين صفحه كتاب‌هايي همچون نورالدين پسر ايران، همپاي صاعقه، سفر به قبله، هفتاد و دو سخن عاشورايي، محفل شاعران آييني، زن و بازيابي هويت حقيقي و... به چشم مي‌خورد.

بازديد رهبري از نمايشگاه به روايت وزير ارشاد

روز گذشته و به دنبال ديدار رهبر معظم انقلاب از نمايشگاه كتاب، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به تشريح اين ديدار پرداخت و رهنمودهاي ايشان را راهگشا و ارزشمند توصيف كرد.

سيدمحمد حسيني درباره ديدار رهبر معظم انقلاب از نمايشگاه كتاب تهران، گفت: صبح روز يكشنبه، 17‌ ارديبهشت‌ماه رهبر معظم انقلاب تشريف آورده بودند و ما در خدمت ايشان بوديم. نشستي با ناشران برگزار شد و ناشران نقطه‌نظرات‌شان و مشكلات صنعت نشر را بازگو كردند و رهبر رهنمودهاي بسيار ارزشمندي را بيان كردند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با قدر دانستن ديدار هرساله رهبر انقلاب از نمايشگاه كتاب، اين ديدارها را نمادين دانست كه نشان‌دهنده عنايت ايشان به بحث كتاب است.

وي در ادامه گفت: سخنان رهبر در بازديدهاي هرساله راهگشاي ما در وزارت ارشاد است. سالن ياس كه رهبري از آن بازديد كردند، شامل كتاب‌هايي است كه در سال 91 منتشر شده است. اين كتاب‌ها حدود 18 هزار عنوان است كه برخي از آنها نيز به دليل كمبود جا ارائه نشده است.

حسيني افزود: ايشان موارد بسيار خوبي را بيان كردند و توصيه‌هاي ارزشمندي را مثل هميشه داشتند. در مجموع، مقام معظم رهبري نمايشگاه را خوب ارزيابي كردند و پيشرفت‌هاي نمايشگاه برايشان قابل توجه بود و براي اين‌كه مشكلات اصلي نشر كاهش پيدا كند، توصيه‌هاي خوبي داشتند.

وزير ارشاد گفت: ايشان تأكيد كردند پيگيري كنيم درسال توليد ملي در توليد كاغذ در كشور بتوانيم گام‌هاي بلندي را برداريم.

حسيني درباره نظر رهبر معظم انقلاب درباره استقبال مردم از نمايشگاه كتاب تهران گفت: رهبر درباره استقبال مردم گفتند، اين استقبال يك پديده مبارك است و بايد كار مطالعاتي روي آن انجام بدهيد. بررسي كنيد كه اين استقبال چه دلايلي دارد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين عنوان كرد: رهبر گفتند حضور مردم در نمايشگاه كتاب نشان‌دهنده علاقه به كتاب است؛ اين استقبال مردم به عنوان يك پديده مطرح است؛ زيرا از هيچ نمايشگاهي مانند نمايشگاه كتاب استقبال نمي‌شود.


نوشته شده در   دوشنبه 18 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode